• Aren1

    Kommer jag bli anklagad för häleri?

    Hej. Jag köpte en cykel igår i andrahand. Men det känns inte riktigt bra i magen. Jag ringde nämligen aldrig till polisen och kollade ramnummer innan köpet och det känns ju lite dumt såhär i efterhand. Saker jag kollade var att det finns en nyckel till orginallåset så det känns ju bra i alla fall. Och sen så har jag personuppgifter till den som sålde. Där och då kändes säljaren inte som någon tjuv men man vet ju inte. Jag vill inte bli anklagad för häleri. Kommer jag att bli det om jag ringer till polisen och kollar upp ramnummer och det visar sig att cykeln faktiskt var snodd?

  • Svar på tråden Kommer jag bli anklagad för häleri?
  • Aren1

    Nej det har man tagit bort. Som jag förstår så om man försvårar det på något sätt att en person får tillbaka sina stulna saker kan man bli anklagad för häleri. Grejen är att jag köpt med swish. Jag vet vad personen heter. Dubbelkollat att det är hon med Facebook. Har mobilnummer till henne. Och har gjort affären hemma hos henne. Hur kan jag försvåra att någon skulle (väldigt hypotetiskt nu) få tillbaka sin cykel om jag själv ringer och kollar upp ett ramnummer?

  • Aren1

    Jag har nu ringt polisen och den har inte varit anmäld stulen. Så då har väl jag gjort det jag kunnat

Svar på tråden Kommer jag bli anklagad för häleri?