Vi gjorde så, jag och barnens pappa. Tyvärr höll det inte så länge eftersom ingen av oss direkt hade utvecklats och funderat ut hur vi ville ha vårt liv.
Han å sin sida hade fortfarande inte fattat varför det var så viktigt att han ägnade tid åt familjen och faktiskt tog sin del av ansvaret hemma. OM han gjorde något förväntade han sig beröm i oändlighet och att slippa tjat på ett par månader.
Jag å min sida hade inte lärt mig att ställa krav på rätt sätt, jag ville att han skulle förstå av sig själv. (Ja vi var unga när vi blev ihop, 18 båda två.) Istället för att helt enkelt säga att så här ska det bli och ge ett schema och benhårt hålla fast vid det så blev jag arg. Jag förstod inte att han helt enkelt var uppväxt med att mamma gör allt och aldrig fått lära sig att ta sin del samt att han är arbetsnarkoman, hans arbete är också hans hobby. Han ville ha en hemmafru, som dock jobbade då hans egen lön inte är tillräckligt för att försörja en hel familj.
Mitt råd till dig är att inte sitta och vänta. Om ni flyttar isär så ta tiden till att fundera hur du vill leva, hur du vill ha det. Hitta på roliga saker, sitter du bara hemma och väntar blir du ointressant att kämpa för, du är ju ändå där när/om han har haft sitt äventyr kvar.
Ofta är det tyvärr det män saknar när de känner sig tomma och inte vet vad de vill. En känsla av att blev inte livet mer än så här? Vad hände med alla planer, alla upplevelser? Livet blir ett ständigt rullande hjul utan några överraskningar. En lunk bara med alla krav och måsten.
Om ni har barn så se till att ni har barnen halva tiden, eller att han iaf har mer än varannan helg med barnen om de är små. Låt honom se hur singellivet med barn är ÄVEN om det är tufft för dig att vara utan barnen. Skriv ett avtal om umgänget, vem som betalar vad osv så att ni har det klart så ingen kan bråka. Allt ska vara med, hämtning/lämning, tid för detta, vem som hämtar/lämnar, vart ni ska hämta/lämna osv.
Även lov bör man skriva in så att det är klart.