• TonåringInöd

Vad ska jag göra för att min mamma ska sluta skälla?

Hej, jag är en tjej på 14 snart 15 år. Man kan tro att min mamma hatar mig. De minsta lilla jag gör, börjar hon skälla och dra in andra grejer som inte ens hör till det första problemet. Jag försöker bättra mig och kan erkänna att jag är lite trotsig och busig. Jag har skit i att städa mitt rum, lånat någon tröja som jag glömt lämna tilllbaka , sovit över med killar även om hon sagt nej m.m. Ivf, hur får jag min mamma att lita på mig igen? Just nu känns det hopplöst och som att det inte kommer lösa sig. Vill inte att det ska vara såhär. Väldigt tacksam för svar.

• Svar på tråden Vad ska jag göra för att min mamma ska sluta skälla?
  • sextiotalist
    TonåringInöd skrev 2017-07-03 14:16:36 följande:

Hej, jag är en tjej på 14 snart 15 år. Man kan tro att min mamma hatar mig. De minsta lilla jag gör, börjar hon skälla och dra in andra grejer som inte ens hör till det första problemet. Jag försöker bättra mig och kan erkänna att jag är lite trotsig och busig. Jag har skit i att städa mitt rum, lånat någon tröja som jag glömt lämna tilllbaka , sovit över med killar även om hon sagt nej m.m. Ivf, hur får jag min mamma att lita på mig igen? Just nu känns det hopplöst och som att det inte kommer lösa sig. Vill inte att det ska vara såhär. Väldigt tacksam för svar.

Mina tips är. Visa att din mamma kan lita på dig. Det ni kommit överens om, det håller du. Du kommer aldrig få din mamma att lita på dig om du inte talar om var du är och håller de tider som du och din mamma kommit överens om.
    Sedan så tycker jag att du är för ung att sova över hos killar. Det är en sak om du hade en kille, som du är tillsammans med och att både hans och dina föräldrar är med på att ni sover över hos varandra.

Som förälder vill man gärna ge sitt barn den frihet de klarar av, men missbrukas detta, då minskar ju friheten.
    Har själv en son som precis lämnat tonåren. Jag kunde ge honom fria tyglar rätt tidigt detta för att:
    Han alltid talade om vad han skulle göra
    Höll de tider som vi tillsammans kommit överens om
    Hörde av sig om det inte kunde bli så.
    Och till slut, din mamma hatar dig inte, hon är nog bara frustrerad eftersom hennes dotter, som inte ens är 15 år, inte går att lita på.
    Jag anser nog att det är inte att vara busig att sova över hos killar, trots att det är ett nej från sina föräldrar, det är förbaskat respektlöst och nonchalant.
  • vallakra

Håller med sextiotalist. Du måste visa att du är att lita på. Har dina föräldrar sagt nej till något (som att sova över med killar) så är det nej som gäller.

Din mamma hatar dig inte men hon är orolig för dig. 

När det gäller att städa sitt rum så kanske du skulle göra ett ryck, om inte annat för att överraska din mamma. Hon blir garanterat glad! Lycka till!

• Bimbim79

Din mamma skäller för hon älskar dig! Har en dotter i din ålder, det som underlättar mellan oss är 100% ärlighet! Hellre berätta själv om nåt hänt eller man gjort fel! Om mamma inte vet kan hon inte heller hjälp dig om du skulle behöva hjälp. Städa ditt rum, håll tider och överenskommelser, bryts det drar föräldrar automatiskt in mer av den lilla frihet du får. Säger jag 22.00 så är det 22.00 som gäller, tjatar man om senare tid blir det 21.00. Kommer man för sent samma sak. Hålls tiderna så helt plötsligt är det ok med 23. Sova över hos killar är inte ok, inte röka, dricka, ljuga, stjäla!
    En öppen dialog å komma till din mamma när du är ledsen, behöver en kram, säga att du älskar henne, hon älskar dig. Sånt kommer man fantastiskt långt med! Samma med att utan tjat hjälpa till lite hemma, städa undan toa, tv rum, dammsuga osv! Det visar ju att du är mogen att ta lite ansvar mm. :)

Svar på tråden Vad ska jag göra för att min mamma ska sluta skälla?