• Anonym (TS)

Vilken hudfärg har jag? (bild)

Har jag varm eller kall hudfärg? Ska färga håret och vet inte vilken ton jag bör välja. Har frågat frisörer men de verkar inte ha någon koll. Vad tycker ni det ser ut som?

Naturlig ögonfärg är gråblå och naturlig hårfärg mörk askbrun.

• Svar på tråden Vilken hudfärg har jag? (bild)
  • Anonym (Blå)

Du har kalla toner. Det ser jag direkt.

Du ska alltid välja hårfärger med mycket ask i eller naturfärger. Så undvik mahogny, röda nyanser eller tex kolsvart.

Jag hade satsat på en neutral kastanjfärg. Möjligtvis en chokladton men undvik röda pigment i de bruna nyanserna. Du hade även passat i ljusa färger så som en varm cendré, rågblont mm.

När du väljer smink så satsa även där på naturfärger. Dock inga bronzers med mycket skimmer i eller för "oranga" - hellre åt det bruna hållet. Du hade kunnat börja vilket läppstift som helst men dock inte någon röd skrik "tomteröd". Vinrött hade funkat jättefint. Men det är det enda röda som hade gått med din ljusa hy.

Du är säkert jättefin redan! Ta hand om dig!

• Anonym (TS)
    Anonym (Blå) skrev 2017-07-04 02:09:00 följande:

Du har kalla toner. Det ser jag direkt.

Du ska alltid välja hårfärger med mycket ask i eller naturfärger. Så undvik mahogny, röda nyanser eller tex kolsvart.

Jag hade satsat på en neutral kastanjfärg. Möjligtvis en chokladton men undvik röda pigment i de bruna nyanserna. Du hade även passat i ljusa färger så som en varm cendré, rågblont mm.

När du väljer smink så satsa även där på naturfärger. Dock inga bronzers med mycket skimmer i eller för "oranga" - hellre åt det bruna hållet. Du hade kunnat börja vilket läppstift som helst men dock inte någon röd skrik "tomteröd". Vinrött hade funkat jättefint. Men det är det enda röda som hade gått med din ljusa hy.

Du är säkert jättefin redan! Ta hand om dig!

Tack för all hjälp <3

Jag har tänkt som du att jag borde vara kall men min naturliga hårfärg är kall och jag ser helt grå ut i ansiktet i den. Har provat mer ljusblond platinaish någon gång och det har inte sett så bra ut. Guldblond/varm kastanjebrun tycker jag ser bättre ut men de är ju varma färger?

På kläder passar jag (tycker jag) i tex mörkblått, vinrött men är det kallt eller varmt? Kritvit ser jag sjuk ut i. När jag var blond så funkade klarröd bra i kläder men gärna med lite blått i, dvs inte orange.

Tycker detta är så svårt. Har varit på många makeup-rådgivning och ofta sätter de blå ögonskugga och rouge och det ser hemskt ut. Ser väldigt målad ut och förkyld. Själv använder jag brunvinrött läppstift/glans och det ser ofta ok ut. Typ brunrött med lite blå i. Så sminkmässigt passar precis det du säger. Dock var det en rådgivare som sade att jag har väldigt ljust olivfärgad hy och det är väl varm färg? Om jag är i solen blir jag aldrig röd utan gyllenbrun.

Hårfärgsmässigt så hade jag tänkt ha kvar min naturliga i botten och göra slingor i någon blond ton. Funderade på caramel blond, tror du det kan funka med min hy?

Rågblond är jag rädd att det ser ut som att jag har grått i håret bara.

Typ så här:

Och hur ska man tänka med smycken? Jag tycker guld ser bättre ut än silver men kan ju ha fel. Hur är det med rose gold, brons, järn etc?
  • Anonym (Blå)

Du har något som klassiskt kallas för "neutral cold". Vilket i princip mer än hälften av skandinavierna har, så himla vackert om man gör det rätt!

Du måste till att börja med, som enklaste råder här:

Observera hur kändisen Nicole Kidman gör med hårfärg, smink mm. Googla även Charlize Theron.

Dessa två har din exakta hudton i grunden. Solar de får de en gyllenefärg. Möjligtvis blir Nicole röd först :)

De får proffesionellt hjälp med exakt vad de ska bära. Hårfärg och slingor betalar de väldigt dyrt för och det ska lyfta fram varje skönhetspunkt.

Så härma är ett bra och enkelt råd.

Smycken tycker jag att du ska välja efter kläder. Aldrig efter hudton. Så du kan bära alla metaller.

Tycker du tänker rätt med håret men varma toner betyder inte alltid röda pigment så var inte rädd. Känns färgen skrikig så bara kasta på en billig toner (kan komma från mataffären) som dämpar det.

Retuschera detaljer gör man billigast och enklast hemma.

PS. Nej! Aldrig, aldrig blå (eller grön) ögonskugga.

Om du har blåa ögon så lyft fram de med brons-färger! Lycka den som har blå ögon (alla nyanser!). Blåa ögon kan bli det mest spännande som finns med rätt smink! OBS, är du duktig med smink så prova brun eyeliner/brun mascara/brun kajal. Du kommer se sminkad ut men folk kommer ändå undra hur dina ögon kan ta över så mycket (just för att blåa ögon blir vackrare med rätt färger)!

Svar på tråden Vilken hudfärg har jag? (bild)