• mersi89

hjälp med försäkring

Behöver hjälp:
    Vi har hemförsäkring sen undrar jag om man ska teckna barnförsäkring har tre småbarn?

Hur blir det? På trygghansa kan ja bara se pris för ett barn vilket är ca 230kr... de blir ju jätte mkt pengar för försäkring, hemförsäkring 230kr sen 230 x 3 och så ska väl vi vuxna ha någon form av vuxen försäkring?

Anledning till att ja inte kan detta så bra är att ja alltid förlitat mig på min försäkring via facket, som ja inte längre är medlem i. så snälla hjälp mig förstå vad jag ska ha!?

• Svar på tråden hjälp med försäkring
  • Carambolan

Vi har hemförsäkring, barnförsäkringar med högsta ersättningnivån och på oss vuxna har vi liv-, sjuk- och olycksfallsförsäkringar. Även om risken inte är så stor att något allvarligt inträffar så är det inte en kostnad jag vill snåla in på.

• Fotbollsfantast

Ditt största misstag var nog att du förlitade dig på din försäkring via facket. Missförstå mig inte, den var säkert ok men innefattar naturligtvis inte försäkring för alla dina behov.

Det finns inget som säger att du ska ha försäkring för "allt" men du bör ju abslolut ha en bra hemförsäkring. Detta får du via TryggHansa, IF eller Länsförsäkringar, teckna absolut inte via något annat bolag. Jag brukar rekommendera de stora paketen som innehåller utökat reseskydd och allrisk villa/lösöre.

Sen kan du bygga på med försäkringar efter behov. Jag skulle säga att om du bor i villa eller bostadsrätt är nog nästa steg att skaffa vettiga livförsäkringar för dig och din partner (tips Skandia). Sikta på minst vars halva lånebeloppet. När det är klart börjar det bli dags att tänka på sjuk- och olyksfallsförsäkringar. Detta är inte helt enkelt att bedöma men fundera på om ni tycker det är värt 1000-1500 kr/mån för hela familjen. Beror ju på många olika faktorer hur man väljer detta. TryggHansa har varit bäst länge men just nu är Länsförsäkringar lite bättre. Dessa bolag brukar konkurrera så snart är nog Trygg bäst igen .

• Schack73

Liv- och olycksfallsförsäkring är viktigt skulle jag säga. Bor du i BR också en försäkring om du gör ngt som åsamkar skada på andra lägenheter i föreningen. Om du har alla försäkringar i samma bolag brukar man få rabatt.

• mersi89
    Fotbollsfantast skrev 2017-07-04 00:57:29 följande:

Ditt största misstag var nog att du förlitade dig på din försäkring via facket. Missförstå mig inte, den var säkert ok men innefattar naturligtvis inte försäkring för alla dina behov.

Det finns inget som säger att du ska ha försäkring för "allt" men du bör ju abslolut ha en bra hemförsäkring. Detta får du via TryggHansa, IF eller Länsförsäkringar, teckna absolut inte via något annat bolag. Jag brukar rekommendera de stora paketen som innehåller utökat reseskydd och allrisk villa/lösöre.

Sen kan du bygga på med försäkringar efter behov. Jag skulle säga att om du bor i villa eller bostadsrätt är nog nästa steg att skaffa vettiga livförsäkringar för dig och din partner (tips Skandia). Sikta på minst vars halva lånebeloppet. När det är klart börjar det bli dags att tänka på sjuk- och olyksfallsförsäkringar. Detta är inte helt enkelt att bedöma men fundera på om ni tycker det är värt 1000-1500 kr/mån för hela familjen. Beror ju på många olika faktorer hur man väljer detta. TryggHansa har varit bäst länge men just nu är Länsförsäkringar lite bättre. Dessa bolag brukar konkurrera så snart är nog Trygg bäst igen .

Okej så de ska kosta så mkt? Då ringer ja idag och tecknar allt. Det är extreemt viktigt för mig & ja känner mig korkad som förlita mig på facket. Men men.. vi ska resa i aug så ja kom att tänka på detta av en slumpm tack för bra tips!!!!
  • Carambolan

Vi betalar i runda slängar 1400 kr per mån för tre barnförsäkringar, hemförsäkring (en hyresrätt och en sommarstuga) och två gånger liv-, sjuk- och olycksfall.

• Fotbollsfantast
    mersi89 skrev 2017-07-04 06:58:28 följande:

Okej så de ska kosta så mkt? Då ringer ja idag och tecknar allt. Det är extreemt viktigt för mig & ja känner mig korkad som förlita mig på facket. Men men.. vi ska resa i aug så ja kom att tänka på detta av en slumpm tack för bra tips!!!!

Har våra sjuk- och olycksfall via Trygg-Hansa och betalar där 200 kr/mån för barnen och 150 kr/mån för mig. Det brukar krävas lite blanketter od för dessa.
  • Fotbollsfantast

Just det, bor du i BR ska du naturligtvis ha brf-tillägg också. Här få du kolla noggrant för här varierar det kraftigt mellan bolagen både vad gäller premie och innehåll. Här brukar faktiskt dyrast vara bäst. Gjorde själv en kort analys för ett par år sedan och då var Länsförsäkringar absolut bäst, men det kostade också mest.

• mersi89

Vi bor i hyresradhus 108 kvd. Tre barn 4 år och två st på 1.5. Friska & arbetsförda.

• Fsk 232

Finns alltid lite humor i dessa försäkringstrådar. 

Gällande frågan om barnförsäkringar gäller följande nu om vilka som är bäst.

1 Gjensidige
    2 Moderna försäkringar
    2 Dina försäkringar
    4 Folksam
    5 Länsförsäkringar
    6 Trygg-Hansa

Detta är enkelt att söka reda och läsa om på konsumenternas försäkringsbyrå som är en hyfsat fristående informationssida om försäkringar. 

www.konsumenternas.se/forsakring/olika-forsakringar/om-barnforsakringar/jamfor-barnforsakringar

Rörande pris avgörs det primärt om vilket försäkringsbelopp man väljer att teckna försäkring i. Ju högre belopp ju högre ersättning vid funktionsnedsättningar, men detta ger såklart också en högre premie. 
    Utöver det kan man erhålla rabatter för fler försäkringar i samma bolag och eller om man är medlem i olika förbund etc. 

• Aktieviking

Vi har en barnförsäkring på vår dotter och rekommenderar alla att ha det. Dock tycker jag inte att man behöver ha en försäkring på den högsta nivån. Jag förespråkar att du försöker spara undan pengar till barnet varje månad och har en försäkring som komplement ifall något (gud förbjude) går fel. 

Barnförsäkringar är ett bra skydd ifall något händer, men är lite bortkastade pengar ifall ni inte behöver utnyttja den. Nej, ta då hellre en lägre försäkringsnivå och komplettera med sparande. Ifall du vill spara 100kr, 500kr, 1000kr eller mer varje månad spelar inte så stor roll, det blir en ansenlig summa tills barnen fyller 18. 

Sparandet är ju pengar som garanterat går till barnet, medan försäkringspremier oftast går rakt ner i aktieägarnas fickor. 

Vi använder för närvarande If som försäkringsbolag, men funderar på att gå över till Länsförsäkringar istället för att spara in på försäkringskostnaden. 

• Bimbim79
    mersi89 skrev 2017-07-04 06:58:28 följande:
    Bästa är att kontakta ett försäkringsbolag å boka ett möte. Då kan de ge ett paketpris och de kan faktiskt göra ganska mycket på totalpriset!
Svar på tråden hjälp med försäkring