• Anonym (Ledse­n)
    Äldre 3 Jul 22:25
    2863 visningar
    5 svar
    5
    2863

    Barnen varannan vecka problem!

    Jag har mina två barn varannan vecka . Har haft det sen snart två år tillbaka. Jag och barnens pappa kommer inte alltid överens och jag tycker han prioriterar helt fel när det gäller barnen.

    Hörnor dagen när jag hämtade min stora sån i skolan så regnade det och var 15 grader ute. Han hade ett par shorts på sig som jag köpte till honom bär han var 4 ( han är åtta nu) . En T-shirt som var typ lika liten. Han hade inte fått ha med sig tröja för hans pappa inte tyckte detta. Har slutat att säga ifrpn till deras pappa eftersom han tycker att jag inte ska lägga mig i. Häromdagen hämtade jag dom kl 18.30 hemma hos sin pappa. När dom kommer hem är båda jätte hungriga och berättar att dom bara hade ätit pannkakor på HELA dagen. Vet att han slevade mycket med maten när vi var tillsammans med. Med vad jag ön gör så tar han det fel och säger att jag bara smutskastar honom. Han köper nästan aldrig kläder till barnen. Men då kan jag tillägga att han själv är mycket niga med vad han har på sig. Han jobbar som säljare och bär mycket kostymer m.m .

    Nån som vet hur man kan gå till väga för att skaffa proffesionell hjälp?

  • Svar på tråden Barnen varannan vecka problem!
  • Anonym (Kvinn­a37)
    Äldre 30 Jul 21:10
    #1
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-07-03 22:25:44 följande:

    Jag har mina två barn varannan vecka . Har haft det sen snart två år tillbaka. Jag och barnens pappa kommer inte alltid överens och jag tycker han prioriterar helt fel när det gäller barnen.

    Hörnor dagen när jag hämtade min stora sån i skolan så regnade det och var 15 grader ute. Han hade ett par shorts på sig som jag köpte till honom bär han var 4 ( han är åtta nu) . En T-shirt som var typ lika liten. Han hade inte fått ha med sig tröja för hans pappa inte tyckte detta. Har slutat att säga ifrpn till deras pappa eftersom han tycker att jag inte ska lägga mig i. Häromdagen hämtade jag dom kl 18.30 hemma hos sin pappa. När dom kommer hem är båda jätte hungriga och berättar att dom bara hade ätit pannkakor på HELA dagen. Vet att han slevade mycket med maten när vi var tillsammans med. Med vad jag ön gör så tar han det fel och säger att jag bara smutskastar honom. Han köper nästan aldrig kläder till barnen. Men då kan jag tillägga att han själv är mycket niga med vad han har på sig. Han jobbar som säljare och bär mycket kostymer m.m .

    Nån som vet hur man kan gå till väga för att skaffa proffesionell hjälp?


    Professionell hjälp, för vadå? Du behöver ansöka om enskild vårdnad hos tingsrätten, samla på dig bevis om hur han behandlar maten, t ex anteckningar om hur de äter, är klädda osv. Diskutera sådant med honom via sms eller ännu hellre spela in samtal där han erkänner. Tyvärr verkar barnen lite unga så det är inte lämpligt att kalla dem som rena vittnen men det brukar ändå tas hänsyn till deras berättelser också. För övrigt, se alltid till att ha extra kläder med då du hämtar barnen och gärna något ätbart som de kan få i sig direkt tills ni kommer hem.
  • Anonym (mmm)
    Äldre 30 Jul 21:12
    #2

    börja med samtal på familjerätten. Där tar du upp alla exempel så tillfällen när det är tydligt att han inte tar hand om barnen på rätt sätt. kommer ni inte överens där så kanske det är dags gå till rätten. då har du också papper på att du försökt via familjerätten

  • Anonym (mmm)
    Äldre 30 Jul 21:14
    #3

    går också att ringa soc och göra en anmälan (eller skriva en och skicka in), då kommer ni båda får gå på varsitt möte där, om ni inte är kända där sedan tidigare. fokus kommer ligga på honom eftersom det är honom anmälan visar oro kring 

  • Anonym (Hm)
    Äldre 31 Jul 10:35
    #4
    Anonym (mmm) skrev 2017-07-30 21:12:36 följande:
    börja med samtal på familjerätten. Där tar du upp alla exempel så tillfällen när det är tydligt att han inte tar hand om barnen på rätt sätt. kommer ni inte överens där så kanske det är dags gå till rätten. då har du också papper på att du försökt via familjerätten
    Håller med.
  • Anonym (Signe­)
    Äldre 31 Jul 10:52
    #5

    Är det många saker som hänt, och är de allvarliga? Risken är att man sabbar relationen till den andra föräldern över saker som när man fortfarande var tillsammans inte skulle blivit en stor grej. Min man var också slarvig med mat och kläder, eller brydde sig inte så mycket om sådant, jämfört med mig. När vi skildes kändes det som att han systematiskt skickade tillbaka barnen i för små kläder så jag hela tiden var den som fick fylla på med rätt storlek. Jag bestämde mig för att tänka att " han menar inget illa, han har ingen koll"... sedan kunde jag med gott samvete låta honom betala de dyra seglarläger han lovat barnen... Far barnen illa och inte får mat är det såklart läge för enskild vårdnad med övervakat umgänge, men en dag på pannkakor... kom igen!

Svar på tråden Barnen varannan vecka problem!