• flagande

Få bort överflödig hud

Hej,
    Lidit av torr hud hela mitt liv - hade atopiskt eksem som yngre numera är det väl inte där men jag är torr.

Jag har kämpat med torr hy i ansiktet mestadels då det är där det är jobbigast.
    Jag har två till tre partier där jag har mycket röd hud som är permanent... Är säkret jag som pillat sönder huden över tid.

Jag tycker min hud mår som bäst när all torr och död hud blir borttagen. Det känns som huden andas bättre underifrån då och utsöndrar mer fukt när inte huden ovanpå ligger och kväver den.

Finns det någon grym peeling som man kan använda dagligen vid dusch som kanske återfuktar lite men som tar bort all död hud? 

• Svar på tråden Få bort överflödig hud
  • Anonym (P)

Man ska inte peela sig för mycket. Det har motsatt effekt. Peeling gör man MAX en gång i veckan, max. Det enda som hjälper mot överflödig torr hud är att smörja in sig, smörja in sig och smörja in sig lite till.

• flagande

Varje gång jag duschar så flagnar huden av sig själv även om jag duschar med enbart vatten - känns precis som att min torra hud under alla år har gjort så jag producerar för mycket hud som täcker igen porer :)

• Anonym (P)
    flagande skrev 2017-07-05 07:17:23 följande:

Varje gång jag duschar så flagnar huden av sig själv även om jag duschar med enbart vatten - känns precis som att min torra hud under alla år har gjort så jag producerar för mycket hud som täcker igen porer :)

Vatten är typ det mest uttorkande som finns, speciellt varmt. Du ska heller aldrig, aldrig någonsin duscha i enbart vatten om du är torr. Är man väldigt torr måste man använda något väldigt återfuktande, typ duscholja, och inte duscha så ofta. Alla flagnar dessutom efter dusch, huden blir liksom porös av vatten, vilket gör att den "lossnar" lättare.

Och som sagt peeling gör det hela bara ännu värre.
  • flagande

Jag blandade ihop jojoba samt mandelolja och körde det under 2 månader men tycker inte det blev så mycket bättre :)

• Anonym (P)
    flagande skrev 2017-07-05 22:08:47 följande:

Jag blandade ihop jojoba samt mandelolja och körde det under 2 månader men tycker inte det blev så mycket bättre :)

Och vad gjorde du samtidigt? Mycket peeling? Många duschar i veckan? Vad smörjde du in dig? Hur ofta? Vad var det för årstid? Osv osv.

Du vill inte peela dig dagligen. Det kommer bara göra saken mycket värre.
  • flagande

Under både sommar och vinter flagar jag i hela ansiktet - smörjer jag in mig med olja tänker jag att död hud försvinner då jag masserar bort huden medan när jag inte använder olja så blir det mer synligt bara?

Jag smor in mig dagligen förr - numera aldrig utan jag tar bara bort hud som jag ser är "lös" och tycker huden andas bättre... Ser ut som jag får ut mer fett från porer och dylikt om jag just inte har överflöd med hud.. 

Får jag bort smuts i mina porer så andas huden mycket bättre men jag har redan skadade hudpartier i ansiktet sedan flera år tillbaka som inte går att åtgärda tyvärr. 

Jag har testat mycket olika produkter i ansiktet allt från billiga till dyra produkter men tycker inget funkar bättre än annat om jag skall vara ärlig. 

Just när jag får bort smuts och lös hy så känns det som att huden andas mer fritt och jag tycker jag behöver använda mycket mindre lotion - kanske är det fel tillvägagångssätt dock.

Svar på tråden Få bort överflödig hud