• Reminem

Ingen hjärtverksamhet

Hej! Gjorde UL igår. Enligt min och BM:s uträkning så skulle jag gå in i vecka 9 idag. När läkaren kände på min livmoder såg hon bekymrad ut och frågade när jag gjort mitt graviditetstest. Vid UL:et så såg hon ett foster som var i vecka 6 men ingen hjärtverksamhet. Hon sa att storleken på foster och livmoder stämde överens men hon såg inga hjärtslag. Blev inbokad om två veckor igen vilket känns som en evighet. Hon sa att är allt som det ska så ska hjärtat slå då. Någon som har varit med om samma där det faktiskt gått bra? Är självklart väldigt orolig och har inte ens orkat berätta för min man som är överlycklig för det här barnet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-04 06:49
    Fostret var 8 millimeter.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-04 07:18
    Eller så var jag 6+. 6+ ska man väl se ett hjärta?

• Svar på tråden Ingen hjärtverksamhet
  • EpicNurse

Tyvärr är det så att om fostret är över 6,0 mm och saknar hjärtaktivitet så är det ett uteblivet missfall. För när dom är så pass stora så ska dom ha ett hjärta som slår.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Reminem

Misstänkte det! Hur lång tid tar det tills man blöder ut missfallet? På ett ungefär? Springer och kissar hela tiden, mår illa samt spända bröst.. Jobbigt att gå omkring och vara gravid fast man inte är det!

• EpicNurse
    Reminem skrev 2017-07-04 12:07:53 följande:

Misstänkte det! Hur lång tid tar det tills man blöder ut missfallet? På ett ungefär? Springer och kissar hela tiden, mår illa samt spända bröst.. Jobbigt att gå omkring och vara gravid fast man inte är det!

Jättesvårt att säga! Vissa börjar inte blöda förrän i tex v 12, medan andra börjar blöda bara en vecka efter. Ibland behöver man läkemedel för att komma igång.
  • EpicNurse

Att vänta två veckor känns dock överdrivet. Egentligen räcker det med att två läkare konstaterar samma sak, samma dag, när fostret är så pass stort. Annars brukar man vänta en vecka för ny undersökning.

• Reminem

Jag vet inte varför två veckor. Läkaren sa redan innan hon gjorde UL:et att vi kanske inte skulle kunna se hjärtslagen ännu så hon kanske vill vara helt säker. på att det är MF. Hon sa även att storleken på livmoder och foster kunde passa ihop med tiden. Så hon kanske som sagt vill vara säker. Har jag inte börjat blöda då så antar jag väl att dom får sätta igång allt. Jobbigt att må illa och ha molvärk samtidigt som att gå och vänta på blödning.

• Sealady

Även om sannolikheten är stor att det handlar om uteblivet missfall så är det fel att garantera.

När jag var gravid, i början av v 7, började jag blöda ordentligt och jag åkte till sjukhuset. De gjorde ett vaginalt ultraljud och kunde lokalisera fostret, men kunde inte se några hjärtslag. De sa att det troligen handlade om missfall och jag var övertygad om att det var så.

Ca 5 veckor senare började jag känna att det var hårt ovanför blygdbenet och det visade sig att det var livmodern som vuxit och jag alltså fortfarande var gravid. Så nu är jag i vecka 38 och "missade" en månad av graviditeten i början.

Med andra ord ska du absolut göra en ny udersökning om någon vecka för att vara på den säkra sidan.

• Reminem

Ja det var säkert så läkaren menade. Hon sa till och med när hon känt på livmodern att det kanske var för tidigt att se hjärtslagen så jag väljer självklart att vänta. Har jag inte börjat blöda innan dom två veckorna innan nästa koll så tror jag att det visst KAN finnas en liten chans att det finns hjärtaktivitet. Har läst endel inlägg här på Familjeliv om personer som varit med om samma men som det senare visat ett hjärta. Tiden får helt enkelt utvisa hur det blir.

• cesso
    Reminem skrev 2017-07-04 06:48:18 följande:

Hej! Gjorde UL igår. Enligt min och BM:s uträkning så skulle jag gå in i vecka 9 idag. När läkaren kände på min livmoder såg hon bekymrad ut och frågade när jag gjort mitt graviditetstest. Vid UL:et så såg hon ett foster som var i vecka 6 men ingen hjärtverksamhet. Hon sa att storleken på foster och livmoder stämde överens men hon såg inga hjärtslag. Blev inbokad om två veckor igen vilket känns som en evighet. Hon sa att är allt som det ska så ska hjärtat slå då. Någon som har varit med om samma där det faktiskt gått bra? Är självklart väldigt orolig och har inte ens orkat berätta för min man som är överlycklig för det här barnet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-04 06:49
    Fostret var 8 millimeter.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-04 07:18
    Eller så var jag 6+. 6+ ska man väl se ett hjärta?

Det är så lätt att man räknat fel....

Jag trodde jag var 10-14 dgr längre gången än jag var utifrån senaste mens och utifrån när jag testat positivt.

Trodde jag var i v 7-8 och läkaren såg bara ngt väldigt litet... typ inget.

Två v senare syntes ett foster med hjärta. Enligt min läkare hade jag blivit gravid senare än jag trott och testat positivt ovanligt tidigt.

Läkaren gör klokt i att vänta två v menar jag. För att vara på den säkra sidan.

Försök slappna av och vänta...
  • Reminem

Ja jag får försöka att inte tänka för mycket. Läkaren sa att allt annat såg bra ut och att vi skulle vänta i två veckor för att göra ett nytt UL. Jag får helt enkelt se hur det blir. Tack för uppmuntrande svar!

• Delilah2001

Jag gjorde ultraljud i vecka 6+1 med mitt första barn.

Ingen hjärtaktivitet. Men storleken stämde med veckan.

Allt gick i alla fall bra, och jag blev inte flyttad något på rul, utan behöll samma datum som sista mensen hela tiden.

Sen har jag tyvärr varit med om att gjort ultraljud i vecka 7 och blivit bakåtflyttad till 4-5, fast jag visste att det inte kunde stämma... Gjorde ett nytt ultraljud i vecka 9, och fick då veta att graviditeten stannat av. Fanns bara en hinnsäck som motsvarade vecka 6.

• Reminem

Verkar som att det kan gå åt båda hållen då! Får vänta i två veckor och se vad det blir av det hela. Kul ändå att höra lite solskenshistorier

• LittleSunshine84

Gjorde ett VUL och UL i vecka 6+4 och man hittade "inget" annat än att det såg ut som att jag hade ngt i livmodern. Gyn visste att jag var gravid och kunde bara bekräfta en hinnsäck i princip (jag var inne på sjukhus av andra orsaker men man ville utesluta utomkveds pga magsmärtor). Två veckor senare fanns ett starkt tickande hjärta och idag är han 7 månader och ligger och snarkar bredvid mig just nu! :)

• Reminem

Jag är så glad!! Åkte in akut för jag blev så orolig. Och vad ser vi? Jo ett hjärta som slår!! Lyckan är enorm!

• jjeessiicahh
    Reminem skrev 2017-07-05 13:16:32 följande:

Jag är så glad!! Åkte in akut för jag blev så orolig. Och vad ser vi? Jo ett hjärta som slår!! Lyckan är enorm!

Grattis!! :D det behöver inte alltid vara olyckligt!
  • cesso
    Reminem skrev 2017-07-05 13:16:32 följande:

Grattis!
Svar på tråden Ingen hjärtverksamhet