• Anonym (Fundersam)

S ferritin 158 gravid hb 118

S-Ferritin

Resultat: 158 µg/L

Referensintervall: 6-135

Hb 118 g/L

Provsvar v 11 i graviditeten

Jag hade denna vecka väldigt ont i handleder fotleder knän och armbågar.

Enormt trött. Jag slutade med tillskotten och smärtan har nu gått över.

Jag tog blutsaft gravidtabletter men funderar på om det blev någon biverkning av dessa.

• Svar på tråden S ferritin 158 gravid hb 118
  • Anonym (Brist?)

Du har inte brist på någon annan mineral eller något spårämne som krävs för att - mycket enkelt förklarat - kroppen ska kunna omvandla S-Ferritin (kroppens "järnreserv") till HB (järnet som finns tillgängligt i blodet)?

Om jag vore du skulle jag kolla upp hur denna process går till, vilket säkert står beskrivet i detalj på engelskspråkiga Wikipedia, och sedan utesluta att det rör sig om någon sådan brist.

Kan nämna att jag hade i princip det motsatta problemet mot vad du har. Jag hade ett S-Ferritin under 10 vid inskrivningen i v. 11 (alltså nästan ingen järnreserv alls) men ett HB på nästan 150, vilket är otroligt högt för att vara gravid.

• Anonym (Brist?)

Jag fick börja ta Niferex, dvs järntabletter, för att höja mitt Ferritinvärde. Ditt värde är dock så otroligt högt att jag inte kan tänka mig att de skulle ge dig starka järntabletter eftersom det kan höja det ännu mer och ge dig komplikationer.

EDIT: Såg först nu att du tagit Blutsafttabletter. Då är det ju förmodligen pga dessa tabletter som ditt Ferritinvärde blivit så högt som det är.

Att ditt HB-värde inte har "hängt med" upp skulle jag misstänka enbart beror på att blodprovet tagits i en period då din blodvolym ökat drastiskt. Eftersom du inte skrivit vilken vecka du är i är det svårt att avgöra.

Vänta till nästa blodprov tas utan att ta några flera järntabletter (alltså mer än RDI, dvs typ en multivitamintablett för gravida), såvida inte en läkare skulle säga åt dig att göra det såklart. Nästa gång de mäter ditt HB borde det då ha blivit högre av sig själv.

Har HB-värdet inte stigit alls till nästa gång får du be din BM om en tid till läkaren på MVC (vilket alla blivande mammor har rätt till) så får hen förklara varför dina prover ser ut som de gör. Lycka till!

• Anonym (Fundersam)

Tack!

Jag går in i vecka 12 imorgon.

Tog proven i v 11.

• Anonym (Fundersam)

Jag har tagit blutsaft som är drickbart och gravid tabletter och har niferex tog inte alla på samma dag men varierade.

• Anonym (Brist?)
    Anonym (Fundersam) skrev 2017-07-04 10:58:33 följande:

Tack!

Jag går in i vecka 12 imorgon.

Tog proven i v 11.

Ok, då behöver du nog inte oroa dig öht. :)

Då är det ju inte alls konstigt att ditt HB-värde ligger (pyttelite) lågt just nu. Blodvolymen ökar ju jättemycket i slutet av första trimestern (20-25% har jag för mig?), så din kropp har nog bara inte hunnit få ut järnet i blodet än.
Svar på tråden S ferritin 158 gravid hb 118