• Anonym (Rädd)

Blodprov PETH (alkoholkonsumtion)

Jag har semester. Har väl blivit lite mer alkohol än vanligt. Ett-två glas vin någon kväll i veckan med någon kompis, eller en öl till maten. Två-tre fester. I vanliga fall dricker jag inte mycket.

Men nu har dom tagit ett alkoholprov (PETH-blodprov), rent rutinmässigt, vid en hälsoundersökning.

Vad kan följderna bli för mig? Tänker, det kommer säkert ge utslag på för mycket alkohol senaste tiden. Får jag stämpeln "alkoholist" nu eller? :/ vet ju själv att det blivit mer än vanligt senare veckorna men det är inget som återkommer regelbundet och jag klarar mig fint utan alkohol.

Hur mycket ska man behöva dricka för att dom stämplar en som alkis? Så orolig nu och ni kommer garanterat kasta skit på mig.

• Svar på tråden Blodprov PETH (alkoholkonsumtion)
  • Anonym (Creepy)
    Anonym (Rädd) skrev 2017-07-04 10:06:29 följande:

Jag har semester. Har väl blivit lite mer alkohol än vanligt. Ett-två glas vin någon kväll i veckan med någon kompis, eller en öl till maten. Två-tre fester. I vanliga fall dricker jag inte mycket.

Men nu har dom tagit ett alkoholprov (PETH-blodprov), rent rutinmässigt, vid en hälsoundersökning.

Vad kan följderna bli för mig? Tänker, det kommer säkert ge utslag på för mycket alkohol senaste tiden. Får jag stämpeln "alkoholist" nu eller? :/ vet ju själv att det blivit mer än vanligt senare veckorna men det är inget som återkommer regelbundet och jag klarar mig fint utan alkohol.

Hur mycket ska man behöva dricka för att dom stämplar en som alkis? Så orolig nu och ni kommer garanterat kasta skit på mig.

Varför skulle du stämplas som alkoholist? Vem tror du skulle bli informerad om att du har höga levervärden?
  • Mascaraklumpar

Du blir "stämplad" som högkonsument eller riskbrukare om du druckit mer än ca 24 glas vin eller motsvarande under de senaste två veckorna. För att få en beroende- eller mussbruksdiagnos behöver man ha abstinenssymptom eller att drickandet får negativa konsekvenser, hur mycket man druckit ingår inte i definitionen.

• Anonym (Rädd)

Haha jag vet inte. Kanske arbetsgivaren?

Men som sagt. Jag dricker i vanliga fall typ aldrig. Bara varit mer nu under semestern. Annars händer det att jag tar ett glas fredag eller lördag på sin höjd. Festar aldrig på krogen eller med vänner, dricker mig typ aldrig full, kanske en eller två ggr per år om ens det.

Mest bara så snopet att dom tar alkoholprov NU, när det varit mer än vanligt. Men inte så att jag dricker en flaska vin per dag eller så. Och proverna ska visa dom senaste veckorna och det är ju då det varit mer flödande med alkohol än i vanliga fall. Varit "full" två-tre ggr de senaste veckorna. Kommer garanterat visas på proverna och dom kommer säkert tro att detta är mina regelbundna vanor :(

• Mascaraklumpar
    Mascaraklumpar skrev 2017-07-04 10:47:57 följande:

Du blir "stämplad" som högkonsument eller riskbrukare om du druckit mer än ca 24 glas vin eller motsvarande under de senaste två veckorna. För att få en beroende- eller mussbruksdiagnos behöver man ha abstinenssymptom eller att drickandet får negativa konsekvenser, hur mycket man druckit ingår inte i definitionen.

Eller 18 glas om du är kvinna. Vet inte varför jag antog att du var man.
  • Anonym (Rädd)
    Mascaraklumpar skrev 2017-07-04 10:47:57 följande:

Kanske blivit liknande under dessa senaste tre veckorna. Som sagt, MYCKER MER än vanligt. Men det är semster (dålig ursäkt) och inget jag i vanliga fall konsumerar :(
  • Anonym (Rädd)
    Mascaraklumpar skrev 2017-07-04 10:48:55 följande:

Då är jag körd.
  • Anonym (S)

Fattar inte riktigt, vem har utan förvarning tvingat dig till ett sådant prov mitt under semestern? Arbetsgivaren?

Sen kan jag ju inte alls se problemet med att dricka 1-2 glas vin i veckan. Det är ju inte alls mycket.

• Anonym (Rädd)
    Anonym (S) skrev 2017-07-04 10:55:17 följande:

Fattar inte riktigt, vem har utan förvarning tvingat dig till ett sådant prov mitt under semestern? Arbetsgivaren?

Sen kan jag ju inte alls se problemet med att dricka 1-2 glas vin i veckan. Det är ju inte alls mycket.

Nä men senaste veckorna har det ju blivit betydligt mer som sagt.

Jag har sökt hjälp för sömnproblem och det var rutin att ta provet i samband med alla andra blodprov.
  • Anonym (Less sambo)

Vem kontaktar man för ett sådant test? Min sambo skulle behöva sig en rejäl käftsmäll av verkligheten via bl a ett sånt test. Han dricker mellan 6-10 öl varenda jävla dag

• Anonym (Rädd)
    Anonym (Less sambo) skrev 2017-07-04 10:58:39 följande:

Vem kontaktar man för ett sådant test? Min sambo skulle behöva sig en rejäl käftsmäll av verkligheten via bl a ett sånt test. Han dricker mellan 6-10 öl varenda jävla dag

Jag vet inte, vårdcentralen kanske?
  • Anonym (Rädd)

Men alltså nog borde dom väl förstå om jag förklarar läget? Är så rädd att bli "anklagad" för nått som inte är så i vanliga fall. Har ju inga abstinenssymptom eller är beroende eller så.

Fy fan så jobbigt allt vart nu :(

• Anonym (S)
    Anonym (Rädd) skrev 2017-07-04 10:58:21 följande:

Nä men senaste veckorna har det ju blivit betydligt mer som sagt.

Jag har sökt hjälp för sömnproblem och det var rutin att ta provet i samband med alla andra blodprov.

Jaha, jag fattade det som att det var 1-2 glas du tyckte var "mycket". Läste nog inte ordentligt.

Nej men jag tror knappast det är någon fara om du förklarar läget. Det är ju inte heller olagligt att dricka mycket alkohol, så vad kan de göra?

Har du barn?
  • Anonym (B)
    Mascaraklumpar skrev 2017-07-04 10:48:55 följande:

Hur många glas är en 1 liter?

Jag dricker ungefär 2 liter vin per vecka, ibland 3.
Svar på tråden Blodprov PETH (alkoholkonsumtion)