Fördelar med större ålderskillnad?
Hej!
Kan någon snälla ge mig fördelar med att vänta lite längre med syskon. Är så extremt stressad över syskon till min son som är 2,5.
Vi har haft två missfall och det gör ju inte saken bättre :(
Hej!
Kan någon snälla ge mig fördelar med att vänta lite längre med syskon. Är så extremt stressad över syskon till min son som är 2,5.
Vi har haft två missfall och det gör ju inte saken bättre :(
Vi har valt att vänta med syskon tills nu. Vår son fyller 4 i augusti. Eftersom vi bor långt ifrån all släkt kände vi att vi ville ha lite glesare så att första är mer självgående jämfört med om vi skaffat tätare. Han är blöjfri, bra på att sysselsätta sig själv när det behövs, kräver inte lika stenkoll som när han var mindre. För oss känns det lagom att försöka nu (försökt sen januari).
De växer otroligt när de får småsyskon vid tre-fyraårs åldern, de får känna att de hjälper mamma att ta hand om bebisen, man kan be syskonet hämta ren blöja tex osv. Dessutom har man ju ofta kommer en bit på vägen led potträning, sluta med napp och välling mm. Mina barn är 9,7 och 3, jag tycker att det är perfekt! (Äldsta fyller 10 i höst, de andra har fyllt i våras.)
Jag har en 7-åring och en 9 månaders (vi hade gärna haft runt 2-3 år mellan men pga flera missfall och svårt att bli gravid under en period blev det lite över 6 år mellan dom), jag kan tycka det är jätteskönt att vår stora pojke kan gå upp själv på morgonen, han behöver inte ha så mkt hjälp. Han har också en större förståelse för att lillebror måste ha mkt uppmärksamhet än vad en 2-4-åring skulle förstå. Vi har även fått några år med god nattsömn och paus från bajsblöjor.
Jag tycker idag att det är en perfekt åldersskillnad