• Äldre 5 Jul 15:29
    5213 visningar
    6 svar
    6
    5213

    Referensvärde på S-AMH?

    Hej

    Fick mitt provsvar på mitt S-AMH prov idag. Provsvaret visade att jag har 12 i värde, men vet någon om det är bra eller dåligt? De enda värden jag hittar på internet är med decimaler såsom 0,8 eller 1,5 osv. Men mitt är 12 så jag antar att det är olika sätt att läsa av provet. Någon vis människa som kan hjälpa mig? ????

  • Svar på tråden Referensvärde på S-AMH?
  • Äldre 5 Jul 15:55
    #1

    Står det någon enhet efter siffran?
    Det finns två olika sätt att mäta, antingen pmol/L eller "micro"g/L (anges även som ng/mL)

  • Äldre 5 Jul 15:56
    #2
    1 µg/L(eller ng/mL) = 7,14 pmol/L
  • Äldre 5 Jul 20:22
    #3

    AMH ? anti- Mullerysk hormon eller MIS (Mullerian Inhibiting Substance)

    När AMH-provet visar ett lågt värde, tyder på nedsatt äggstockfunktion men det är långt ifrån chanslöst att bli gravid!

    Mäts alltid på cykeldag 3

    Ovarian Fertility Potential pmol/L ng/mL

    Optimal Fertility 28.6 ? 48.5 4.0 ? 6.8

    Satisfactory Fertility 15.7 ? 28.6 2.2 ? 4.0

    Low Fertility 2.2 ? 15.7 0.3 ? 2.2

    Very Low / undetectable 0.0 ? 2.2 0.0 ? 0.3

    High Level > 48.5 > 6.8

    High levels are found in patients with PCOD.

    Interpretation AMH Blood Level

    High (often PCOS) Over 3.0 ng/ml

    Normal Over 1.0 ng/ml

    Low Normal Range 0.7 ? 0.9 ng/ml

    Low 0.3 ? 0.6 ng/ml

    Very Low Less than 0.3 ng/ml

  • Äldre 5 Jul 22:18
    #4

    Nej det står ingenting efter provsvaret, det står bara 12. De har inte angett i "vad" det är mätt i eller vilka referensvärdena är. Men om man utgår ifrån det ni skrev så antar jag att de mätt i pmol/L och då är värdet inte bra :(

  • Äldre 6 Jul 03:53
    #5
    +1

    Hur gammal är du? Gör ni utredning ?

    Värdet är en indikation men många faktorer kommer vara avgörande för hur ni lyckas framöver, så försök att inte oroa dig för mkt!

    Jag hade själv 0.6 i värde när vi började utredas, (nu pratar vi lågt) räknas som "Very low" och ligger på gränsen för ivf behandling! Jag var då? 32-33 år!

    Men ivf blev det : ) och har lyckats bli gravid två gånger varav jag just har nedräkning till förlossning ca 3 v kvar!

  • Äldre 6 Jul 09:03
    #6

    Jag är 30 år :) Ja vi har gjort utredning och ska antagligen starta IVF i augusti. Begärde ut min journal för att söka privat och hittade då alla mina provsvar som ingen behagat upplysa mig om tofjgare.

    Tack för dina lugnande ord och grattis och lycka till! ?

Svar på tråden Referensvärde på S-AMH?