• baeritto

    Frilansa, hur då?

    Med risk för att låta dum här, men hur ska man annars veta?

    Hur frilansar man? Måste man ha ett eget företag eller pallrar du bara in på en station och frågar om det finns jobb för kvällen?

    Och ännu en fråga, hur frilansar en ordningsvakt?

  • Svar på tråden Frilansa, hur då?
  • Kerubmamman

    Frilans är vanligt inom yrken som journalist, översättare, fotograf, programmering mm. Det innebär att man inte har någon fast anställning, men tar på sig olika uppdrag.

    Man kan ha ett eget företag, men det är inget krav. Man kan ex fakturera via ett annat företag och blir i praktiken timanställd hos det företaget istället. 

    Om det gäller jobb som ordningsvakt så tror jag det är mer lämpligt att söka jobb som timmis. De vill ha koll på sin personal. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • baeritto
    Kerubmamman skrev 2017-07-05 18:53:35 följande:

    Frilans är vanligt inom yrken som journalist, översättare, fotograf, programmering mm. Det innebär att man inte har någon fast anställning, men tar på sig olika uppdrag.

    Man kan ha ett eget företag, men det är inget krav. Man kan ex fakturera via ett annat företag och blir i praktiken timanställd hos det företaget istället. 

    Om det gäller jobb som ordningsvakt så tror jag det är mer lämpligt att söka jobb som timmis. De vill ha koll på sin personal. 


    Men hur gör du som journalist? Går du bara in någonstans och säger att du vill jobba idag?
  • Anonym (frilansare)
    baeritto skrev 2017-07-08 04:58:41 följande:
    Men hur gör du som journalist? Går du bara in någonstans och säger att du vill jobba idag?
    Du kan skriva en artikel/artikelserie och sedan försöka sälja den eller först sälja konceptet och sedan skriva artikeln. Eller så har du kontakt med redaktionen och de ger dig i uppdrag att skriva något som du sedan får betalt för. Problemet är att det skrivs så väldigt mycket obetalt nu för tiden för webbsidor och bloggar. 
  • Ealjkm

    Ja!! Gör det! Det är så himla kul att frilansa men så läskigt att ta steget. Själv jobbar jag inom tech och det tog mig 5 år innan jag äntligen tog steget och vågade. Så skönt att själv välja uppdrag, bestämma semester och bara känna att man bestämmer över sitt liv.

    Oroa sig inte för det administrativa, det gjorde jag allt för länge. Det finns många tjänster som fixar det idag.

    Kolla tex in www.Bapelsin.me de hanterar allt helt automatiskt. Du behöver inget eget bolag, kan ta betalt med några klick är försäkrad etc. En helt ny snygg tjänst som har lägsta priset på marknaden. Jag står i alla fall och köar för att få testa den när de lanserar!

    Men med det sagt, kör! Du kommer inte att ångra dig!

Svar på tråden Frilansa, hur då?