• Anonym (Näääääää)

Fasiken också! Jag behöver tandimplantat!

Jag hade en krona som hade en nervskada under och skulle behöva en rotfyllning i framtiden. Idag hos tandläkaren så var det ett stort hål under halva kronan och tandläkaren sa att roten (en av rötterna?) har försvunnit och tanden måste dras ut och jag kommer att få ett implantat istället. Rotfyllning funkar inte längre. Det här hålet under kronan har uppstått på ett drygt halvårs tid för sist vi gjorde röntgen så såg allt bra ut.

Har du gjort ett implantat och gick det bra? Jag vet att det är ganska dyrt och så måste man gå till tandläkaren hundra gånger också under ett års tid väl innan tanden är på plats?

Jag vet inte ens vad jag vill veta men har du gjort ett implantat kan du väl berätta om det och råkar du vara en tandläkare som läser det här får du mer än gärna skriva om du tycker det verkar rimligt att dra ut tanden i mitt fall.

• Svar på tråden Fasiken också! Jag behöver tandimplantat!
  • Anonym (Tandis)

Av det du beskriver låter det rimligt att dra ut tanden. Ett tips, om det är en kindtanden är att först dra ut tanden och se om du verkligen saknar den. Sitter tanden så den inte syns och du kan tugga och äta som vanligt behöver du kanske inget implantat. Jag har haft många patienter som gjort så som från början varit helt övertygade om att dom inte kan vara utan tand men sen ändrat sej.

• Anonym (Näääääää)
    Anonym (Tandis) skrev 2017-07-05 21:02:22 följande:
    Av det du beskriver låter det rimligt att dra ut tanden. Ett tips, om det är en kindtanden är att först dra ut tanden och se om du verkligen saknar den. Sitter tanden så den inte syns och du kan tugga och äta som vanligt behöver du kanske inget implantat. Jag har haft många patienter som gjort så som från början varit helt övertygade om att dom inte kan vara utan tand men sen ändrat sej.
    Tack för att du tog dig tid att svara.

Det är andra tanden bakifrån nertill. Jag vill inte ha ett stort hål så jag kommer att göra ett implantat om jag nu måste dra bort den.

Om jag försöker summera lite enkelt så fick tanden en krona för 14 år sen. När kronan byttes för två år sen så var själva tanden så skadad att nerven låg nära när kronan lades på och tandläkaren sa att vi skulle vänta med rotfyllning tills det behövdes. Idag på röntgen så är det ett stort mörkt hål under halva kronan. Tandläkaren säger att roten har börjat absorberas om jag fattade det rätt och att det inte går att rotfylla längre.

Hur sjutton absorberas rötter sådär bara??? Varför kom det ingen varning så att vi hann rotfylla istället? Är det ovanligt att roten börjar försvinna under en krona på det här sättet? Jag har inte haft smärtor och inget som har varnat mig att något är fel. Jag gick och väntade på en rotfyllning inte ett implantat.

Det kommer att suga att vara utan tand i ett år. Gråter 
  • Anonym (Jag med)

Jag har själv dragit ut den tanden om man räknar bakifrån utan visdomstand. Jag tänkte först att det skulle synas men det gör det inte. Saknar inte den heller för den delen. Har gått typ 1 år och har inga tankar på implantat. (Är nyss fyllda 29 och tjej)

• Anonym (Näääääää)
    Anonym (Jag med) skrev 2017-07-05 21:31:10 följande:
    Jag har själv dragit ut den tanden om man räknar bakifrån utan visdomstand. Jag tänkte först att det skulle synas men det gör det inte. Saknar inte den heller för den delen. Har gått typ 1 år och har inga tankar på implantat. (Är nyss fyllda 29 och tjej)
    Jag tror vi pratar om samma tand. Du har ett hål mellan två tänder alltså? Varför vill du inte göra ett implantat när du är så ung? Varför blev du tvungen att dra ut tanden om du vill berätta?
  • Anonym (Tandlös)

Jag har dragit ut andra tanden bakifrån om man bortser från visdomstanden som redan var borta. Hade en amalganfyllning som expanderade och gjorde så att tanden sprack rakt ned mot roten. Var bara att dra ur den. Min tandläkare har aldrig föreslagit implantat. Det syns inte när jag pratar att det saknas en tand. Kanske ibland när jag skrattar högt.

Det stör mig inte nämnvärt. Någon enstaka gång kan en nöt fastna i gluggen.

Det är nu 4,5 år sedan jag fick dra ut tanden.

Vill bara dela med mig och säga att implantat kanske inte är nödvändigt.

• Anonym (Jag med)
    Anonym (Näääääää) skrev 2017-07-05 21:35:55 följande:

Jag tror vi pratar om samma tand. Du har ett hål mellan två tänder alltså? Varför vill du inte göra ett implantat när du är så ung? Varför blev du tvungen att dra ut tanden om du vill berätta?

Hade en spricka i tanden och problem av det. Ser inget behov av ett implantat då det inte syns och jag klarar mig bra utan den:) hade det synts hade jag tänkt annorlunda.
  • Anonym (Tjej 27)

Hade samma problem som du, och jag gjorde en brygga istället. 4år sedan nu och har inga problem med den, jätte skönt. Men dyr.

• Anonym (27årOchTjej)

Har också dragit ut andra tanden bakifrån. Gluggen är inget som syns eller känns :)

• Anonym (Näääääää)

Jag förstår inte varför era tandläkare inte har föreslagit att ersätta era tänder när det blir ett hål mellan två tänder? Såvitt jag vet så kan tänderna börja flytta på sig och ansiktet sjunka in om man saknar en tand. Sen kan väl käkbenet börja försvinna också? Någon tandläkare kanske kan bekräfta eller dementera?

Jag vill i alla fall ha en tand så jag kommer att skaffa ett implantat. Jag är bara sjukt ledsen att det blev så här.

Anonym (Tjej 27) skrev 2017-07-05 22:15:09 följande:
    Hade samma problem som du, och jag gjorde en brygga istället. 4år sedan nu och har inga problem med den, jätte skönt. Men dyr.
    När du skriver att du hade samma som jag menar du samma tand eller att din rot försvann som på mig? Om din rot försvann vet du varför isf?
  • Anonym (27årOchTjej)

Min tandläkare sa att jag kan sätta in ett implantat senare om jag vill. Men jag har typ glömt bort det så därför har det inte blivit gjort och jag känner inget behov utav det nu.

Anledningen till varför jag fick dra ut min tand är för att jag bet av den och när jag gick till tandläkaren för att kolla upp det första gången så röntgade han inte vilket ledde till att man missade skadan som var djupare och roten började därmed att ruttna. Vet inte om det är typ samma sak som att den försvann...

Men håller med dig om att de borde informera bättre om implantat om det är som du säger!

Svar på tråden Fasiken också! Jag behöver tandimplantat!