• jennt

    jacka

    Hej alla! Jag vet inte riktigt och vill gärna ha smak råd. Jackan är jätte snygg tycker jag. Men ja svårt. Är den för liten eller ska lättviktsjacka sitta så och visst jag tycker färg är snygg. Men passar den en kille? Hoppas på svar och tycken. Tack

  • Svar på tråden jacka
  • EmberEyes

    Jag tycker att den ser ut att vara skuren som en dam-modell. Dock tycker jag jackan är snygg, och om du inte har problem med andra personers inskränkta åsikter om skärning och färgval tycker jag de ska slå till! Finns inget manligare än en man som följer sitt eget tycke och smak.
    Och jag inbillar mig att den typer av jackor inte ska vara speciellt rymliga, det ska inte behövas fyra lager fleece och tre underställ under.

  • Hillfynger

    Färgen är fin men jackan ser ut att vara sydd för en kvinnokropp med bröst och då sitter den inte så snyggt. Men jag förstår varför du letar bland damkläder. Herrkläder har ofta såååå tråkiga färger!

  • Hillfynger
    EmberEyes skrev 2017-07-06 20:19:12 följande:

    Jag tycker att den ser ut att vara skuren som en dam-modell. Dock tycker jag jackan är snygg, och om du inte har problem med andra personers inskränkta åsikter om skärning och färgval tycker jag de ska slå till! Finns inget manligare än en man som följer sitt eget tycke och smak.

    Och jag inbillar mig att den typer av jackor inte ska vara speciellt rymliga, det ska inte behövas fyra lager fleece och tre underställ under.


    Det handlar inte om att vara inskränkt. Jackan hade förmodligen inte suttit snyggt på en kvinna med jättebyst heller. Den, precis som alla konfektionsplagg, är sydd för en viss kroppsform och har ens kropp en annan form passar plagget inte, oavsett kön.
  • EmberEyes
    Hillfynger skrev 2017-07-07 09:24:19 följande:
    Det handlar inte om att vara inskränkt. Jackan hade förmodligen inte suttit snyggt på en kvinna med jättebyst heller. Den, precis som alla konfektionsplagg, är sydd för en viss kroppsform och har ens kropp en annan form passar plagget inte, oavsett kön.
    Det handlar visst om att vara inskränkt. Modet och samhället 'dikterar' hur kläder ska och inte ska sitta, hur de passar eller inte passar.
    Ibland ska byxorna nå fotknölarna, ibland ska de bara gå till vaden. ibland ska de vara pösiga, ibland ska de vara smala, ibland ska skrevet vara vid knät, ibland halvvägs upp i härligheten, ibland ska det vara vadderade axlar, ibland inte...

    Den som är inskränkt låter sig färgad av sådana saker och har åsikter om huruvida andra personer får eller inte får bära de kläder de vill baserat på just saker som skärning, färg, mönster. Precis på samma sätt som det är inskränkt att påstå att en man inte får bära en klänning, eller en kvinna inte får ha em frack.
  • Mandelkanel

    Den är inte snygg och sitter inte bra och är figursydd, dvs en damjacka. Men kul var det ha ha om det var ett skämt.

  • John22

    Innehållslöst liv man måste ha när man tar sig tid att lägga upp såna här tramstrådar.

    "Men vadå tramstrådar? Jag är ju jätteseriös, bla bla bla."

    Nej, det är du inte.

  • Hillllfynger
    EmberEyes skrev 2017-07-07 11:51:49 följande:

    Det handlar visst om att vara inskränkt. Modet och samhället 'dikterar' hur kläder ska och inte ska sitta, hur de passar eller inte passar.

    Ibland ska byxorna nå fotknölarna, ibland ska de bara gå till vaden. ibland ska de vara pösiga, ibland ska de vara smala, ibland ska skrevet vara vid knät, ibland halvvägs upp i härligheten, ibland ska det vara vadderade axlar, ibland inte...

    Den som är inskränkt låter sig färgad av sådana saker och har åsikter om huruvida andra personer får eller inte får bära de kläder de vill baserat på just saker som skärning, färg, mönster. Precis på samma sätt som det är inskränkt att påstå att en man inte får bära en klänning, eller en kvinna inte får ha em frack.


    Visst, om man tycker att det är inskränkt att tycka att illasittande kläder är fult, så kan man väl kalla det inskränkt.

    Om kläderna sitter snyggt påverkas inte av mode. Jag kan tycka att ett plagg är snyggt men att det inte passar på den som bär det. Och vice versa.

    En kvinna kan tex absolut bära frack. Men om hon bär en frack sydd för män kommer den med största sannolikhet vara för stor över axlarna, för liten över bysten, för trång över höften och ha för långa ärmar. För så skiljer sig de flesta kvinnors kroppar från de flesta mäns kroppar. Bär hon en frack sydd för kvinnor kommer den troligen sitta snyggt. Om hon inte köper en för liten eller för stor så klart. Då är det samma "problem" igen - kläder som är sydda för en annan sorts kropp än den hon har. Snyggast blir det såklart om man skräddarsyr.

    Män i klänning kan vara jättefina, men oftast inte om de bär klänningar sydda för kvinnokroppar. Då påsar sig tyget över bröstet, stramar över skuldrorna, påsar vid höften så att kjolen blir längre i sidorna än fram mm. Män som bär kvinnoklänningar har ofta lösbröst och höftkuddar för att klänningarna ska passa. Andra syr klänningar som passar den egna kroppen. After dark syr vad jag vet sina egna klänningar.

    Hur modellen på byxor ska vara dikteras av mode, men oavsett vilken modell du väljer behöver den vara sydd för din kroppsform/storlek. Om du vill ha pösiga byxor kan du inte köpa en snäv modell tio storlekar för stor. Du måste köpa en pösig modell sydd för din kroppsstorlek. Om en man köper en dambyxa blir den ofta för kort i benen och för smal i midjan. Köper en kvinna herrbyxor blir de ofta för smala över höften osv. Det har inte med föreställningar om kön att göra utan mönsterkonstruktion.

    Och TS. Jag tycker att jackan du provar är fin. Men det syns att den är sydd för en person med bröst. Den påsar sig fram på bröstet.
Svar på tråden jacka