• Anonym (Lokalvårdare med skitiga golv)

Hur få RENA golv?

Vi är en barnfamilj som bor på landet. Katt och hund finns. Jag har i flera år jobbat som lokalvårdare men är nu arbetsledare och städar inte själv. Däremot vet jag hur man gör så därför är det pinsamt att ha så smutsiga golv.

Golven lades in för två år sedan så det är inte gamla golv.

Dammsuger 2-5 ggr om dagen. Våttorkar 1 gång om dagen, men i köket blir det efter varje måltid då vi har en 6-månaders som kladdar ner.

Hunden torkas av efter varje promenad. Ingen går in med skor på.

Har testat de redskap och produkter som används på jobbet och som får rent hos andra men det blir inte rent här.

Wileda, ångmopp, knäskurat med rotborste... Ändå blir det svart på vita strumpor och vi kan inte ha ljusa kläder på bebisen som kryper för det blir bruna fläckar trots att det är nyskurat.

Byter vatten och trasor i varje rum. Till golven rekommenderas kallt vatten och mild såpa men det gör verkligen inte rent. Ångmoppen får heller inte rent.

Har provat med diverse lösningsmedel och även ren ättika för att se om det hjälper men ändå blir det inte bra.

Funderar på om golven släpper färg så jag hittade en oöppnad förpackning av det golv vi lade in och torkade med en trasa. Visst blev det lite brunt då. Men ska det vara så när man betalat dyrt för ett kvalitetsgolv? Tror ändå inte att det är golvet i sig som släpper ifrån sig då vi har ett annat golv på övervåningen och även där är det problem om än inte lika mycket vilket är rimligt då övervåningen inte används på samma sätt.

Någon som har tips?

• Svar på tråden Hur få RENA golv?
  • Anonym (Wildrat)

Du har inte tvättat för mycket och med för starka saker så ytskiktet är förstört? Det är lätt hänt. Vad är det för golvmaterial?

Det är laminatgolv från pergogolv.

Har talat med dem innan jag använde starkare produkter och golven skulle tåla industriell rengörning då de ofta används i offentliga miljöer. Men i bruksanvisningen stod det att det skulle rengöras med kallt vatten och mild såpa. Men eftersom det aldrig blev rent med det hörde jag av mig till dem och frågade.

Eventuellt kunde det vara ytskyddet på golvet som släppte färg eller var otillräckligt. Golvet ska hålla en livslängd så vi kan reklammera om vi vill, men tänk om det är själva miljön kring vårt boende som gör att det blir smutsigt. Då borde det gå att få rent på något vis?

Vi är omgivna av fält omkring och det blåser mycket så jag kan tänka mig att det kommer in mycket damm från åkrarna när dörren är öppen.

Men fler bor väl förhoppningsvis i liknande miljö och lyckas få sina golv rena?

• sextiotalist

Varför kör du inte med torrmoppning, skonar både miljön och golven och 90% av det som lägger sig på golvet går ju bort med torrmoppning.
    Sedan hade jag nog satsat på trägolv och klinkers om jag hade bott på landet. Klinkers där smutsen kommer in, och trägolv där det går. Håller sig rent, fräscht och behöver i 9 fall av 10 endast torrmoppas (enstaka fläckar kan man torka bort).
    När vi bodde på landet så hade vi katt, mammas hund ofta på besök, ett barn i förskoleåldern, sambons två barn vh, men under t.ex sommar längre tider. De gångerna jag tvättade golven, så var vattnet knappt smutsigt. Men jag torrmoppade istället.

Torrmoppa räcker inte här. Då kan man inte ens sitta på golvet med mörka jeans utan att det blir bruna fläckar på jeansen.

Sedan har vi ju lagt över 100 000 kr på att lägga golv för två år sedan (som ska hålla en livslängd) så det känns inte riktigt aktuellt att byta golv.

• Anonym (Wildrat)
    Anonym (Lokalvårdare med skitiga golv) skrev 2017-07-06 09:21:11 följande:

Torrmoppa räcker inte här. Då kan man inte ens sitta på golvet med mörka jeans utan att det blir bruna fläckar på jeansen.

Sedan har vi ju lagt över 100 000 kr på att lägga golv för två år sedan (som ska hålla en livslängd) så det känns inte riktigt aktuellt att byta golv.

Det låter som att det är fel på golvet. Hemma har vi skitiga golv (vi är inte nåt vidare på att städa) men man kan definitivt sitta med mörka byxor på golvet utan att få fläckar. Vi har linoleum och parkett.
  • sextiotalist
    Anonym (Lokalvårdare med skitiga golv) skrev 2017-07-06 09:21:11 följande:

Det förstår jag. Det låter som ni ska reklamera golven, för troligen är det så att smutsen kommer från golvmaterielet (som jag tolkar det utifrån din beskrivning).
  • LFF

Om det inte blir rent trots denna galna städning så är det inte städningen det är fel på utan golven. 

Om jag dammsuger och sen svabbar eller skurar golven så blir inte strumpor och kläder smutsiga när man sitter på golvet eller kryper omkring. Nu har vi visserligen ekparkett (ljus) men inte ens när vi bodde i gamla lägenheten och hade mörka laminatgolv i sovrummet hade vi det problemet. Och jag tror inte att det var de dyraste golven som föregående ägare köpt.

Svar på tråden Hur få RENA golv?