• Ebo88

Oklar VUL v.8

Hej.

Jag och sambon väntar första barnet och vi är superlyckliga men hittills har vi stött på en del orosmoment dessvärre så jag tänkte om någon har liknande erfarenhet eller bara kan komma med något uppmuntrande till en supernervös blivande mamma som bara vill njuta av graviditeten. Gjorde ett tidigt VUL redan i vecka 5 (4+3) då jag fick fragminsprutor som jag ska ta varje dag pga ökad risk för blodproppar då jag har haft 6 stycken samtidigt i vadmuskeln. Dem upptäckte då att jag hade en hjärtformad livmoder med en liten skiljevägg men med en livmodertapp. Barnet sitter i vänstra hålrummet. Barnmorskan berättade att det inte var någon fara men att jag eventuellt kommer föda tidigare. Var tillbaka igår. Är nu i vecka 8 (7+4).

Barnmorskan tyckte sig se något konstigt då och hämtade en kollega. Dom stora och spekulerade en hel del och där satt jag i stolen och tårar rann. Tillslut frågade jag vad ett var i ren frustration och rädsla och fick till svar att " det behöver absolut inte vara något men det kan vara 1) död tvilling som ligger nära 2) missbildning 3) att en del av ett annat foster växer på barnet. Är det någon som upplevt liknande och vad kan man ens se för missbildning i vecka 8 när det inte är större än 12mm? Däremot sågs friska hjärtslag så lille vännen lever för fullt. Kan det eventuellt vara en tvilling som ligger bakom, men då jag har 2 hålrum som är mindre kanske inte det fostret kan ta sig fram och göra sig synligt? Eller ska man vara livrädd fram tills nästa VUL den 7/8? Tacksam för svar eller tröst ????

• Svar på tråden Oklar VUL v.8
  • Snuttis2

Gjorde ett vul i v 8 för att bekräfta graviditet efter en ivf! Såg foster i rätt storlek med hjärtljud men läkaren skymtade också något brevid fostret som var ungefär hälften så stort!

Hon kunde inte svara vad det var, ev en tvilling eller begynnande navelsträng /moderkaka osv!

Blev lite orolig men det var ju bara att avvakta o gilla läget. Gjorde kub i v 13 och då fanns inget synligt. Vid kontrollen v 18-v 20 så tittar de ju på organen efter missbildningar ex magbrock och att tarmar är inne i magen som de ska!

Antingen hade det som fanns utvecklats vidare till ex moderkaka o sträng eller också tillbaka bildats om det var då att det fanns ett till foster från start?!

Är nu k v 37 och busen sparkar i magen : ) och hittills har allt sett bra ut!

• Ebo88

Åh vad underbart att höra och grattis så mycket till den blivande mamman!! Man blir ju så nervös och då det är första barnet så har man ju ingen aning om något. Du båda barnmorskorna var ju så "luddiga" i sina förklaringar också. Dom menade på att det inte behöver vara något då fostret är så litet och bilden så oklar , likväl som det skulle kunna ligga ett dött foster bredvid eller vara en grav missbildning. Men jag har så svårt att förstå vad för missbildning dem skulle kunna se såpass tidigt? Man vill ju bara njuta av allt som graviditeten bjuder på. Hur kände du dig om man får fråga efter det första tidiga besöket? Jag bröt ihop totalt igår och nu försöker jag att tänka positivt men rädslan ligger ju ändå och gnager..????

• Snuttis2

Haft generellt svårt att njuta innan v 20 kontrollen men vi har en historia med missfall/MA i bagaget och då vi varit tvungen att köra ivf så är man kanske lite skadad : ) !!

Men ärligt så la vi nog inte så mkt energi på det där hon sett för vi var så lyckliga över att ha sett hjärtljud då vi tidigare kommit på kontroll och fått veta att fostret dött!

Så för oss var det en seger i sig att det fanns liv!

Jag tänker att det känns lite för tidigt att börja hitta stora missbildningar ? Det gör man ju först senare, så här tidigt tittar de ju främst på hjärtljuden och storleken på fostret!!

Försök njuta av graviditeten så gott det går! Vi avvaktade till efter kub med att berätta då visste vi ju att flera kritiska utvecklings faser hade passerat!

• Ebo88

Tack så mycket för svaret. Känns lite bättre faktist. Har läst andra trådar också där liknande händelser skett i tidigt VUL och det har bara varit positiva berättelser och upplevelser. Tusen tack och lycka till nu med kommande förlossning. Grattis åter igen ????

Svar på tråden Oklar VUL v.8