Koloskopi - ETT sår i tjocktarmen, vad kan detta innebära?
Hej, tänkte höra om någon har lite koll på sår i tjocktarmen och vad de kan innebära!
Jag gjorde en koloskopi för första gången idag och fick se att jag hade ett sår i tjocktarmen. Det sitter på vänster sida från naveln om man tänker att man kollar ner på magen själv. Innan de hittade såret så sa de att de inte tänkte ta några vävnadsprover osv, men när de hittade det så ändrade de sig. Såret såg inte blödande ut, men för mig som inte har koll på detta så såg det ut att vara som rivsår som var samlade på ett ställe.
Vid såret så var det även någon gul "hinna", det såg lite hud-liknande ut med slem på i princip. De visste inte vad det var och försökte spola bort det men gick ej, så det var en av anledningarna till att de tog vävnadsprover. Såg väldigt skumt ut, men jag är som sagt inte insatt så har ingen aning om vad det kan vara (inte läkarna heller tydligen).
De berättade även att det var ovanligt att man bara hade sår på ett enda ställe i tarmen, alla andra delar inklusive min tunntarm såg bra ut, men vet inte huruvida detta stämmer. Så om någon vet vad sår i tjocktarmen kan bero på, speciellt om det bara är på ett enda ställe så vill jag gärna veta! Läkarna sa inte speciellt mycket och provsvaren skulle komma om 4-6v men vill gärna höra om någon annan har lite koll på detta.
(Har även gjort gastroskopi, datortomografi och röntgas men inget av de har visat något! Har haft ont i magen i flera veckor utan att något hjälper, får även uppstötningar efter varje måltid, men det är ej sura vilket är konstigt. Så om någon känner igen sig i detta hojta gärna till.)