• Anonym (TS)

    Hur går faderskapstest till?

    Jag och mitt ex ska ha barn. Jag har lite frågor om faderskapsutredningen (vi kommer att få lämna faderskapstest eftersom han vill ha det)

    Hur går det till? Jag har förstått att jag och bebis får bege oss till familjerätten för att lämna salivprov, och sen att vi har ett möte med dom. Sen får pappan göra samma vid ett annat tillfälle. Vad handlar mötet om? Vad händer sen? Vad står det i pappret som skickas hem när provsvaren är klara? Pappan är väldigt oengagerad och vill inte ha barnet eller vara delaktig så jag kommer att bli ensamstående om det spelar någon roll. Han kräver dock faderskapstest. Tacksam för all info jag kan få.

  • Svar på tråden Hur går faderskapstest till?
  • lisasali88

    Du får redogöra hur många/vem du legat med, alltså om du misstänker att någon annan är faderna. Eller så får du förklara att han är det och att du inte legat med någon. Sen tas provet. När provsvaren kommer ni båda få skriva under att han är pappan och delad vårdnad om ni nu ska ha det.

  • Anonym (.)

    Han vill nog försäkra sig själv om att han inte kan bli krävd på underhåll...

  • Anonym (TS)
    Anonym (.) skrev 2017-12-05 17:26:41 följande:

    Han vill nog försäkra sig själv om att han inte kan bli krävd på underhåll...


    Det blir han ju när han är pappa.
  • Anonym (.)

    Ja, om du inte har legat med någon annan eller det inte finns någon möjlighet att någon annan skulle kunna vara far till barnet så blir han ju det, men han har rätt till att göra ett faderskapstest. Har du inget att dölja så ser jag inga problem. Han är ju som sagt ditt ex, sen vet inte jag vad som hänt mellan er eller varför det tagit slut osv, och det är inget jag tänker spekulera i heller men vem vet vad han tänker eller tror?

Svar på tråden Hur går faderskapstest till?