• johanna1996

    Lång menscykel?

    Hej!

    Jag är 21 år och har aldrig kollat hur lång menscykeln är. Vet bara att den alltid varit lite längre än vad de flesta har. Bestämde mig sist för att ta reda på exakt dagar. Jag har alltså inte fått min mens än och är redan uppe i 43 DAGAR. HJÄLP VAD MYCKET!

    Läste att har man lång menscykel kanske man inte har ägglossning (inte ägglossning=inga barn?!). Hur funkar det då? Någon annan som har lång menscykel som vet hur det funkar?

  • Svar på tråden Lång menscykel?
  • Anonym (Py)

    Jag har lika lång och oregelbunden. Alltid varit så. Har fått barn naturligt och har ägglossning. Lite besvärligare att veta exakt när bara men jag har lärt mig tecknen och fört dagbok. Inga fel på mig, kan vara så för en del bara. Men är du orolig så kan du ju kolla upp det. Har du kollat med äl-test?

  • johanna1996
    Anonym (Py) skrev 2017-07-07 23:24:09 följande:

    Jag har lika lång och oregelbunden. Alltid varit så. Har fått barn naturligt och har ägglossning. Lite besvärligare att veta exakt när bara men jag har lärt mig tecknen och fört dagbok. Inga fel på mig, kan vara så för en del bara. Men är du orolig så kan du ju kolla upp det. Har du kollat med äl-test?


    Vad glad jag blir! Hoppas det inte är något fel på mig heller.

    Men vart kan man kolla upp det? Nej jag har inte gjort något test.

    Jag är inte intresserad av att ha barn nu. Eller jo, hade älskat att få barn nu men har ingen kille så blir lite svårt. ;)
  • Anonym (Py)
    johanna1996 skrev 2017-07-07 23:32:48 följande:

    Vad glad jag blir! Hoppas det inte är något fel på mig heller.

    Men vart kan man kolla upp det? Nej jag har inte gjort något test.

    Jag är inte intresserad av att ha barn nu. Eller jo, hade älskat att få barn nu men har ingen kille så blir lite svårt. ;)


    Man kan kolla hos gyn. Man kan få läkemedel för att stimulera ägglossning vid behov men det blir väl först aktuellt när du planerar barn. Man kan prova äl-test själv hemma och se om de ger utslag, finns billiga på Testlagret. Så gjorde jag bara för att jag ville veta OM och när jag hade ägglossning innan jag försökte bli gravid. Tror inte du behöver vara orolig. Finns annars mycket hjälp att få OM det skulle behövs den dagen du vill ha barn :).
  • EpicNurse

    Fast om man har lång men regelbunden cykel så är det väldigt sannolikt att man har ägglossning varje cykel. Bara det att det tar längre tid mellan gångerna! Inget som påverkar fertiliteten mer än att man inte hinner med lika många ägglossningar/år.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Lång menscykel?