• Anonym (Väldi­gt orolig­!)
    Äldre 8 Jul 01:53
    12783 visningar
    12 svar
    12
    12783

    Knöl i slidan?

    Har känt ett tag att jag har en hård "knöl" i slidan, min sambo har frågat om det också. Numera känns det som att utbuktningen täpper igen slidan, och gräver jag runt med fingret (låter äckligt, jag vet) så kan jag känna runt den. Det sitter med andra ord inte fast i slidväggen eller så. Känns också som "knölen" blivit större än vad den varit.  Har försökt att hitta några svar på internet om vad det kan vara, mest för att veta om det är farligt eller inte men hittar ingenting som passar in. Stoppar jag in en tampong i slidan så går den inte hela vägen utan tar emot så tampongen hamnar väldigt långt ner och kan skava ibland. Det enda jag kan komma på som jag känner är att jag blir lätt kissnödig. Samlag funkar utan problem, det gör inte ont eller så. Har inte fött några barn eller så. Någon som vet vad det kan vara?
  • Svar på tråden Knöl i slidan?
  • Anonym (kvinn­a)
    Äldre 8 Jul 02:09
    #1

    Var sitter den i slidan i förhållande till livmodertappen?
    När du säger att den inte sitter fast i slidväggen, hur menar du då?

  • CStone­r
    Äldre 8 Jul 02:17
    #2

    Hade en flickvän för många år sedan med en liknande knöl som du beskriver. När vi hade sex så var den ibland till höger om, och ibland ovanpå ollonet.

    Hon är fortfarande hur frisk som helst, och fött barn utan några konstigheter. Min högst amatörmässiga gissning är att det möjligtvis är e vanlig fettknuta eller vävnadsknuta.

     

  • Anonym (Väldi­gt orolig­!) Trådstartaren
    Äldre 8 Jul 02:39
    #3
    Anonym (kvinna) skrev 2017-07-08 02:09:52 följande:

    Var sitter den i slidan i förhållande till livmodertappen?
    När du säger att den inte sitter fast i slidväggen, hur menar du då?


    Jag skulle uppskatta att den är halvvägs ner i slidan i förhållande till hur lång min slida normalt känns. Brukar inte vara där och känna, så det är nytt för mig även om jag kan ha haft det länge. Har anat att det varit något där tidigare, men inte så att det täppt igen helt. Jag menar att det känns som utbuktningen kommer uppifrån.
  • Anonym (Väldi­gt orolig­!) Trådstartaren
    Äldre 8 Jul 02:43
    #4
    CStoner skrev 2017-07-08 02:17:13 följande:

    Hade en flickvän för många år sedan med en liknande knöl som du beskriver. När vi hade sex så var den ibland till höger om, och ibland ovanpå ollonet.

    Hon är fortfarande hur frisk som helst, och fött barn utan några konstigheter. Min högst amatörmässiga gissning är att det möjligtvis är e vanlig fettknuta eller vävnadsknuta.

     


    Tror det kallas för myom och de är som muskelknutor. Gjorde en större undersökning hos en gynekolog för 4 år sedan som sa att jag troligtvis hade myom på mina äggstockar men det blev aldrig vidare undersökt.
  • Äldre 8 Jul 09:41
    #5

    Man kan inte ha myom på äggstockarna. Dom får man på eller i livmodern.

    Det du beskriver låter som att det är livmoderhalstappen du känner. Att du bara inte känns den tidigare. Den ligger olika högt/lågt beroende På var i menscykeln man är. Känner är den ett par cm bred? Typ 2-4? Kan du känna en liten springa/ett litet hål i den?

    Har haft flera patienter som säger sig ha hittat knölar men det enda jag kunna set när jag undersökt dom är tappen! Dom har helt enkelt bara inte tänkt på hur det känns där inne tidigare.

    Ibland måste man lixom vinkla tampongen för att den ska hamna rätt, lite bredvid tappen, för annars kommer den inte in.

    Har man extremt mycket myom så blir livmodern förstorad och kan ligga lite lägre = lägre tapp. Det är mycket ovanligt i ung ålder.

    Det skulle också kunna vara ett litet framfall men det får man inte bara sådär. Speciellt inte om man är ung.

    Hur gammal är du?


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Mormor­2B
    Äldre 8 Jul 09:59
    #6

    Känns den när du står upp? Ligger ner? Känns den olika? Tror oxå på tappen. Känns ju väldigt mycket mer om man står eller sitter ner. Men försvinner långt in när man ligger ner.

  • Anonym (Väldi­gt orolig­!) Trådstartaren
    Äldre 8 Jul 10:28
    #7
    Mormor2B skrev 2017-07-08 09:59:47 följande:

    Känns den när du står upp? Ligger ner? Känns den olika? Tror oxå på tappen. Känns ju väldigt mycket mer om man står eller sitter ner. Men försvinner långt in när man ligger ner.


    Jag kan känna den med fingret både när jag sitter, står och ligger ner. Knölen i sig känns ingenting.
  • Anonym (Väldi­gt orolig­!) Trådstartaren
    Äldre 8 Jul 10:40
    #8
    EpicNurse skrev 2017-07-08 09:41:53 följande:

    Man kan inte ha myom på äggstockarna. Dom får man på eller i livmodern.

    Det du beskriver låter som att det är livmoderhalstappen du känner. Att du bara inte känns den tidigare. Den ligger olika högt/lågt beroende På var i menscykeln man är. Känner är den ett par cm bred? Typ 2-4? Kan du känna en liten springa/ett litet hål i den?

    Har haft flera patienter som säger sig ha hittat knölar men det enda jag kunna set när jag undersökt dom är tappen! Dom har helt enkelt bara inte tänkt på hur det känns där inne tidigare.

    Ibland måste man lixom vinkla tampongen för att den ska hamna rätt, lite bredvid tappen, för annars kommer den inte in.

    Har man extremt mycket myom så blir livmodern förstorad och kan ligga lite lägre = lägre tapp. Det är mycket ovanligt i ung ålder.

    Det skulle också kunna vara ett litet framfall men det får man inte bara sådär. Speciellt inte om man är ung.

    Hur gammal är du?


    Har svårt att säga hur stor den är. Jag har inte känt någon springa eller hål, får känna efter igen. Jag upplever inte att det varit så tidigare. Min sambo blev bestört när han kände inuti och frågade vad det var för knöl jag hade (det var han som upptäckte det). Då har vi ändå varit intima med varandra i ett par år. Har läst lite om framfall men det verkar så osannolikt. Är 24 år.
  • Anonym (Väldi­gt orolig­!) Trådstartaren
    Äldre 8 Jul 10:55
    #9

    Jag har känt efter lite mer noggrant. Bakre slidväggen är jättesvullen, och den måste man ta sig förbi med fingret för att känna knölen. Den är jättehård och har glansig yta. Kände som en tydlig fåra på höger sida om den (låg mot slidväggen). Svullnaden i slidväggen kan säkert bero på att jag har inflammation i ändtarmen och en bit upp.

  • Äldre 8 Jul 11:46
    #10
    Anonym (Väldigt orolig!) skrev 2017-07-08 10:55:28 följande:

    Jag har känt efter lite mer noggrant. Bakre slidväggen är jättesvullen, och den måste man ta sig förbi med fingret för att känna knölen. Den är jättehård och har glansig yta. Kände som en tydlig fåra på höger sida om den (låg mot slidväggen). Svullnaden i slidväggen kan säkert bero på att jag har inflammation i ändtarmen och en bit upp.


    Det låter som att du, som du själv säger, är svullen i tarmen så att den trycker fram livmodern och slidväggen lite. Det är ganska vanligt. Som du beskriver det så låter det som att det är tappen du känner. Den känns lite hal. Och att den är lutar på ett eller annat håll är heller inget konstigt eller farligt.

    Beroende på Om du ska ha mens eller ägglossning snart så ligger tappen högre eller lägre och kan kännas mjukare/hårdare.

    Jag tycker inte det låter oroväckande alls! Vill du så kan du ju boka tid hos en barnmorska, behöver knappt ens vara en gynekolog, som bara kan titta in och att allt ser ut som det ska :)
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Väldi­gt orolig­!) Trådstartaren
    Äldre 8 Jul 12:39
    #11
    EpicNurse skrev 2017-07-08 11:46:47 följande:
    Det låter som att du, som du själv säger, är svullen i tarmen så att den trycker fram livmodern och slidväggen lite. Det är ganska vanligt. Som du beskriver det så låter det som att det är tappen du känner. Den känns lite hal. Och att den är lutar på ett eller annat håll är heller inget konstigt eller farligt.

    Beroende på Om du ska ha mens eller ägglossning snart så ligger tappen högre eller lägre och kan kännas mjukare/hårdare.

    Jag tycker inte det låter oroväckande alls! Vill du så kan du ju boka tid hos en barnmorska, behöver knappt ens vara en gynekolog, som bara kan titta in och att allt ser ut som det ska :)
    Tack så jättemycket för dina svar! Det har varit väldigt lugnande. Jag kommer nog kolla upp det i alla fall, men ingenting jag känner är bråttom så att jag behöver göra det direkt.
  • Anonym (Framf­all)
    Äldre 8 Jul 13:20
    #12

    Låter som framfall av något slag .

    Bakre framfall är när bäckenbotten som angränsar mot ändtarmen faller in i slidan,främre är bäckenbotten ovanför urinröret inne i slidan som faller fram och lägger sig i slidan .... sen vanligt livmoderframfall ....

Svar på tråden Knöl i slidan?