• anonyma jaget

    Kan man polisanmäla en katt?

    Hej! 
    Jag har en fråga till er på fl som vet. Kan man polisanmäla en katt för misshandel och i så fall vilka kommer följderna bli?

    För att dra en lång historia kort så brukar min katt springa efter mig jämt och ständigt, skrika på mig och slå mig på vaderna. Jag anser detta vara ett problem och att katten måste ta sitt straff. Så, kan man polisanmäla en katt för misshandel? 

  • Svar på tråden Kan man polisanmäla en katt?
  • MajaVira

    Problemet är att det då är du som är skyldig till brott, eftersom ägaren har ansvar för de skador katten orsakar.

  • FDFMGA
    Moderator skrev 2017-07-08 18:38:18 följande:
    Tråden flyttas till Sandlådan.
    Vore det inte bättre att flytta den till kattlådan?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Hilpenskrutt
    FDFMGA skrev 2017-07-08 20:41:12 följande:

    Vore det inte bättre att flytta den till kattlådan?


    myskmalva skrev 2017-07-08 21:24:40 följande:

    Misshandel blir det först när du säljer katten.


    Hihi.
  • EmberEyes
    Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

    1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

    Du kan anmäla kattens ägare.
    Finns det ingen ägare kan du vända dig till polisen (tror jag, kan vara länsstyrelsen eller jordbruksverket).

    Övergivna eller förvildade katter

    21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av Polismyndigheten.
Svar på tråden Kan man polisanmäla en katt?