• Densomvetdenvetvem

Måste fly från min mor!

Hej jag är en ung tjej på bara 16 jobbiga år. Det är nämligen så att jag och min mamma bråkat och hon har slängt ut mig ett antalgånger. Har även rymt två gånger.

Jag blev solplacerad men min mamma har fortfarande kontroll över mig och hon får mig att gråta till sömns varandra natt. Socialen står på hennes sida och hotar mig med LVU för att jag rymt tidigare. Jag har redan skyddade personuppgifter och jag undrar om det finns en chans för mig att dra och fixa nya uppgifter. Vill söka skola och allt på ett ställe där både soc och mamma inte vet vart jag är. Går det på något sätt att göra det här? Kommer liksom behöva hjälp med pengar och så. som sagt har redan kontakt med soc men blir torterad psykiskt av dom. Finns ett ställe jag kan flytta till ca 13 timmar ifrån där jag bor nu.

• Svar på tråden Måste fly från min mor!
  • Ed210

Du kan aldrig söka till en skola (i Sverige) där soc inte vet var du är, det går nog inte. Det viktiga är istället att fundera på hur du ska fixa skolan och kunna få ett jobb om två år (när du blir myndig,18 år). Två år känns långt nu men går snabbt, och känns kort när man sedan tittar tillbaka. Det går att söka stipendier som du kan läsa om här, men som du ser krävs det att man uppfyller kraven på "gott uppförande och god ordning". Att rymma hjälper dig inte annat än på mycket kort sikt, några dagar, men det vet du nog själv innerst inne. Tänk på att det är ditt eget liv du nu planerar för. Många lyckas flytta hemifrån och klarar sig själva när de är 16, men krävs det att man är ordningssam och tar hand om sig själv på bästa sätt, att man lägger upp en plan för hur man ska försörja sig (med arbete alltså, eller studier). Ingen kommer att ge dig pengar bara för att du ska kunna strula runt, däremot.

• Beliver

Jag vet ju inte varför ni bråkar du och din mamma. Eller om det ens går att lösa. Kanske senare i livet... Var är din pappa? Finns han i ditt liv? Kanske är det i så fall en utväg att flytta till honom. Annars någon annan släkting eller vuxen (myndig) som kan ansvara för dig de här två åren. Kram!

• Ed210

Vad vill du göra när du blir vuxen, hur vill du ha det då? Det är två viktiga år kvar att förbereda sig på, utbilda sig, förbereda sig genom att ta reda på hur man klarar sig som vuxen (betalar räkningar osv.) Om du haft hemkunskap i skolan kan det vara den viktigaste kunskapen att tillägna sig, förutom svenska, engelska och matte.

Fundera på om det är värt att bråka så mycket med din mamma, när du ändå kan klara dig själv om bara två år.

Du kanske vill jobba med (till exempel) mejeriutbildning och gå någon lärlingsutbildning inom det, och då måste du ju bo på den orten där utbildningen finns. Eller så vill du göra något annat. Prata med dina kontaktpersoner som du har förtroende för hur de tycker att du ska lägga upp de kommande två åren så att du kan klara dig själv och ha eget boende och god ekonomi om två år när du blir myndig.

Svar på tråden Måste fly från min mor!