Kontakta psykiatrin eller ej?
Jag har hittills haft 4 depressioner i mitt liv. Nu ska försöka göra en lång story kort.
Första var när jag skadade ett knä i tonåren, det var en mildare variant då jag fortfarande gick i skolan och kunde skötta mig. Mina föräldrar reagerade aldrig och tog mig aldrig till läkaren.
Den andra fick jag när jag inte hade något jobb och bråkade med mina föräldrar. Den var nog medelsvår. Men jag sökte aldrig vård men jag självmedicinerade med alkohol.
Tredje fick jag efter mycket stress. Jag var kåraktiv, tränade två gånger per dag och pluggde 100%. Jag kraschade efter 1 år men lyssnade inte på mig själv och fortsatte fast på lite lägre nivå med livet. Efter totalt 2 år hade jag koncentrationssvårigheter så jag inte hörde vad folk sa, jag tappade bort mig sittandes stil i kollektivtrafiken, jag glömde liksom bort hur man läste stationerna på skylten. Jag hade panikattacker och gnagande ångest så jag skakade. Jag var väldigt nedstämd och funderade på att skada mig själv. Jag sökte vård efter att ha blivit övertalad av ens vän. Träffade först 3 olika läkare på vårdcentralen och en psykoterapeut. De satte in mig på antidepp (citalopram) och remitterade mig till psyk jag träffade två hyrläkare sedan glömdes jag bort. Man glömde helt enkelt att kalla mig till någon ny. Jag satt hemma, mådde piss och fick inte träffa en läkare på 2 månader. Jag mailade de när min sjukskrivning började ta slut. Träffade en läkare som drog igång en utredning. 2 månader senare satt jag på en Mindfulness kurs, diagnosen återkommande depp och en läkare som hade sagt upp sig och gått på dagen. Då valde jag att återgå till vårdcentralen där jag träffade en läkare som byte min medicin ifrån SSRI till SNRI och saker började bli bättre. Efter 11 månaders sjukskrivning i olika nivåer kunde jag äntligen börja jobba 100 %.
Min fjärde fick jag 2 år senare efter ett rätt hektiskt år. Jag blev sjukskriven, hade ångest åter igen och såg inte meningen att leva. Hade fantasier om att skada mig själv och till och med var när att genomföra en självmordsförsök. Min läkare remitterade mig inte til psykiatrin för att jag ville inte det med tanke på den dålig vården förra gången. Jag tog heller inte antidepp då jag gick upp 40 kg förra gången. Då vårdcentralen erbjöd den underbara möjligheten att få bra med en kurator efter 3 månader valde jag att betala för en psykolog på egen hand. Efter 8 månader har jag nu börjat jobba heltid och deppen har typ läkt ut.
Nu till mina frågor. Kommer jag bli sjuk igen? Har man satt rätt diagnos? Ska jag kontakta psykiatrin för en ordentlig utredning? Kan jag få det även då de har gjort en utredning förut? Kommer de att låta mig ta upp tid då jag mår bra idag? Hur gör jag för att inte bli deprimerad igen? Jag är nämligen orolig för att om jag blir sjuk igen att jag kommer genomföra ett självmord. För det var så hemskt nära föra gången. Vad gör jag?