• Anonym (Fundersam)

Kontakta psykiatrin eller ej?

Jag har hittills haft 4 depressioner i mitt liv. Nu ska försöka göra en lång story kort.

Första var när jag skadade ett knä i tonåren, det var en mildare variant då jag fortfarande gick i skolan och kunde skötta mig. Mina föräldrar reagerade aldrig och tog mig aldrig till läkaren.

Den andra fick jag när jag inte hade något jobb och bråkade med mina föräldrar. Den var nog medelsvår. Men jag sökte aldrig vård men jag självmedicinerade med alkohol.

Tredje fick jag efter mycket stress. Jag var kåraktiv, tränade två gånger per dag och pluggde 100%. Jag kraschade efter 1 år men lyssnade inte på mig själv och fortsatte fast på lite lägre nivå med livet. Efter totalt 2 år hade jag koncentrationssvårigheter så jag inte hörde vad folk sa, jag tappade bort mig sittandes stil i kollektivtrafiken, jag glömde liksom bort hur man läste stationerna på skylten. Jag hade panikattacker och gnagande ångest så jag skakade. Jag var väldigt nedstämd och funderade på att skada mig själv. Jag sökte vård efter att ha blivit övertalad av ens vän. Träffade först 3 olika läkare på vårdcentralen och en psykoterapeut. De satte in mig på antidepp (citalopram) och remitterade mig till psyk jag träffade två hyrläkare sedan glömdes jag bort. Man glömde helt enkelt att kalla mig till någon ny. Jag satt hemma, mådde piss och fick inte träffa en läkare på 2 månader. Jag mailade de när min sjukskrivning började ta slut. Träffade en läkare som drog igång en utredning. 2 månader senare satt jag på en Mindfulness kurs, diagnosen återkommande depp och en läkare som hade sagt upp sig och gått på dagen. Då valde jag att återgå till vårdcentralen där jag träffade en läkare som byte min medicin ifrån SSRI till SNRI och saker började bli bättre. Efter 11 månaders sjukskrivning i olika nivåer kunde jag äntligen börja jobba 100 %.

Min fjärde fick jag 2 år senare efter ett rätt hektiskt år. Jag blev sjukskriven, hade ångest åter igen och såg inte meningen att leva. Hade fantasier om att skada mig själv och till och med var när att genomföra en självmordsförsök. Min läkare remitterade mig inte til psykiatrin för att jag ville inte det med tanke på den dålig vården förra gången. Jag tog heller inte antidepp då jag gick upp 40 kg förra gången. Då vårdcentralen erbjöd den underbara möjligheten att få bra med en kurator efter 3 månader valde jag att betala för en psykolog på egen hand. Efter 8 månader har jag nu börjat jobba heltid och deppen har typ läkt ut.

Nu till mina frågor. Kommer jag bli sjuk igen? Har man satt rätt diagnos? Ska jag kontakta psykiatrin för en ordentlig utredning? Kan jag få det även då de har gjort en utredning förut? Kommer de att låta mig ta upp tid då jag mår bra idag? Hur gör jag för att inte bli deprimerad igen? Jag är nämligen orolig för att om jag blir sjuk igen att jag kommer genomföra ett självmord. För det var så hemskt nära föra gången. Vad gör jag?

• Svar på tråden Kontakta psykiatrin eller ej?
  • Anonym (Bipolär)

Om jag var du skulle jag se till att nu, medan du känner dig mer stabil och har lite ork, ta kontakt med en affektiv psykiatrisk mottagning - om det finns någon sådan där du bor - och försöka att få till en utredning för att se om du har en unipolär eller bipolär diagnos. Ibland behöver man en remiss och då brukar man behöva gå via "vanliga" psykiatrin, så isf kontaktar du bara den mottagning där du behandlats tidigare och ber dem skicka en remiss dit.

Om det visar sig att du har en affektiv diagnos finns det en hel del förebyggande behandling (både i form av färdighetsträning/självkännedom och mediciner) som kan hindra att du blir sjuk igen eller minska längden/djupet på eventuella kommande depressioner. Har du en sådan diagnos och blir sjuk igen kommer vården förhoppningsvis inte heller att kunna "släppa dig" på samma sätt som de tyvärr verkar ha gjort tidigare gånger.

En positiv erfarenhet jag själv har av att börja medicinera proaktivt medan man fortfarande mår okej (i mitt fall med bl.a Litium) är att det dels blir en stor trygghet inför framtiden och dels att man just då har tid och ork att testa sig fram till rätt dos och preparat till ett med så få biverkningar som möjligt utan att känna att varje dag innan förbättring är en kamp på liv och död.

Under tiden man blir utredd och/eller testar sig fram till en bra förebyggande medicinering kan man också passa på att gör sånt som att lära sig mer om hur man är som person när man inte är mitt inne i en sjukdomsepisod (i ditt fall en depression). Man kan t.ex göra listor över vad som är ens egna personlighetsdrag och vad som tidiga tecken på att man håller på att bli sjuk igen så att man kan se det svart på vitt när man är på väg in i depressionen igen och sådana saker börjar kännas oklara.

Man kan också göra upp listor över konkreta åtgärder som man ska vidta vid vissa specifika symtom, t.ex "om jag känner mig mycket sämre än vanligt ska jag tänka över om jag har slarvat med mat, medicin eller sömn; har jag gjort det ska jag vara extra noga och se om det blir bättre av det" eller "om jag börjar känna att jag inte vill lämna huset ska jag berätta det för min läkare så fort som möjligt" eller "om jag börjar tro att andra pratar illa om mig bakom min rygg utan några bevis så ska jag ta upp det på nästa möte med min samtalskontakt".

Gör man sådär och identifierar sina "problemområden" (om man t.ex vet att det ofta börjar med att man får svårt att lämna sitt hem) så är man lite mer redo att söka hjälp så fort man börjar märka av dem, annars växer problemen lätt utan att man riktigt lägger märke till dem och till slut är man nere i depressionen igen.

Alla de här tipsen kan du förstås använda även innan du försöker då till en utredning eller även om du inte gör det alls. Men för din skull hoppas jag att du gör det, jag tror att ditt liv kommer att bli mycket lättare då. Hoppas att några av dem kan hjälpa dig.

• Anonym (.,,.)

Ordentlig utredning om vad, vad misstänker du att det skulle vara istället? Verkar ju iaf som du har en medfödd sårbarhet för stress o sånt. Tycker nog du kan vända dig till psykiatrin igen, o stå på dig. Prata med dom om precis det du har skrivit här, det är viktigt att vara tydlig! Så att dom ska kunna hjälpa på bästa sätt.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Bipolär) skrev 2017-07-09 09:12:44 följande:

Om jag var du skulle jag se till att nu, medan du känner dig mer stabil och har lite ork, ta kontakt med en affektiv psykiatrisk mottagning - om det finns någon sådan där du bor - och försöka att få till en utredning för att se om du har en unipolär eller bipolär diagnos. Ibland behöver man en remiss och då brukar man behöva gå via "vanliga" psykiatrin, så isf kontaktar du bara den mottagning där du behandlats tidigare och ber dem skicka en remiss dit.

Om det visar sig att du har en affektiv diagnos finns det en hel del förebyggande behandling (både i form av färdighetsträning/självkännedom och mediciner) som kan hindra att du blir sjuk igen eller minska längden/djupet på eventuella kommande depressioner. Har du en sådan diagnos och blir sjuk igen kommer vården förhoppningsvis inte heller att kunna "släppa dig" på samma sätt som de tyvärr verkar ha gjort tidigare gånger.

En positiv erfarenhet jag själv har av att börja medicinera proaktivt medan man fortfarande mår okej (i mitt fall med bl.a Litium) är att det dels blir en stor trygghet inför framtiden och dels att man just då har tid och ork att testa sig fram till rätt dos och preparat till ett med så få biverkningar som möjligt utan att känna att varje dag innan förbättring är en kamp på liv och död.

Under tiden man blir utredd och/eller testar sig fram till en bra förebyggande medicinering kan man också passa på att gör sånt som att lära sig mer om hur man är som person när man inte är mitt inne i en sjukdomsepisod (i ditt fall en depression). Man kan t.ex göra listor över vad som är ens egna personlighetsdrag och vad som tidiga tecken på att man håller på att bli sjuk igen så att man kan se det svart på vitt när man är på väg in i depressionen igen och sådana saker börjar kännas oklara.

Man kan också göra upp listor över konkreta åtgärder som man ska vidta vid vissa specifika symtom, t.ex "om jag känner mig mycket sämre än vanligt ska jag tänka över om jag har slarvat med mat, medicin eller sömn; har jag gjort det ska jag vara extra noga och se om det blir bättre av det" eller "om jag börjar känna att jag inte vill lämna huset ska jag berätta det för min läkare så fort som möjligt" eller "om jag börjar tro att andra pratar illa om mig bakom min rygg utan några bevis så ska jag ta upp det på nästa möte med min samtalskontakt".

Gör man sådär och identifierar sina "problemområden" (om man t.ex vet att det ofta börjar med att man får svårt att lämna sitt hem) så är man lite mer redo att söka hjälp så fort man börjar märka av dem, annars växer problemen lätt utan att man riktigt lägger märke till dem och till slut är man nere i depressionen igen.

Alla de här tipsen kan du förstås använda även innan du försöker då till en utredning eller även om du inte gör det alls. Men för din skull hoppas jag att du gör det, jag tror att ditt liv kommer att bli mycket lättare då. Hoppas att några av dem kan hjälpa dig.

Tack så hemskt mycket för ditt långa meddelande och att du tog dig tid att skriva det. Grejen är ju att jag är liksom rädd för vården och den ger mig ångest i dagsläget. Tror du att man skulle ta in och lyssna på mig på en affektiv mottagning? (det finns t.o.m en på sjukhuset jag jobbar på) man skulle inte komma med bortförklaring som "du mår för bra för att vara här."?
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (.,,.) skrev 2017-07-09 09:20:15 följande:

Ordentlig utredning om vad, vad misstänker du att det skulle vara istället? Verkar ju iaf som du har en medfödd sårbarhet för stress o sånt. Tycker nog du kan vända dig till psykiatrin igen, o stå på dig. Prata med dom om precis det du har skrivit här, det är viktigt att vara tydlig! Så att dom ska kunna hjälpa på bästa sätt.

Från och till är fundersam över om jag har bipolär sjukdom typ 2.
  • Anonym (L)

Sök hjälp så att du kommer att må bättre.

• Anonym (Bipolär)
    Anonym (Fundersam) skrev 2017-07-09 10:16:39 följande:
    Från och till är fundersam över om jag har bipolär sjukdom typ 2.
    Min personliga erfarenhet är att det är mycket större chans att de lyssnar på dig där än inom "vanliga" psykiatrin och att du söker hjälp medan du fortfarande är stabil ser de nog mest som något positivt. Om du dessutom förklarar din oro över att inte bli tagen på allvar och är tydlig med att du söker hjälp nu medan du är stabil just för att du har ett mönster av att inte vara det så är det nog bara till din fördel.

Du kan mycket väl få en Bipolär typ II-diagnos, bipolära sjukdomar brukar ofta börja med depressioner.
  • Victoria19
    Anonym (Bipolär) skrev 2017-07-09 09:12:44 följande:

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Bipolär) skrev 2017-07-10 00:00:21 följande:

Min personliga erfarenhet är att det är mycket större chans att de lyssnar på dig där än inom "vanliga" psykiatrin och att du söker hjälp medan du fortfarande är stabil ser de nog mest som något positivt. Om du dessutom förklarar din oro över att inte bli tagen på allvar och är tydlig med att du söker hjälp nu medan du är stabil just för att du har ett mönster av att inte vara det så är det nog bara till din fördel.

Du kan mycket väl få en Bipolär typ II-diagnos, bipolära sjukdomar brukar ofta börja med depressioner.

Jag har läst väldigt mycket och förstått att det kan just börja med depp och sedan kommer manierna. Jag kan även se i mitt liv situationer där jag "drar iväg". Tex. Bakar tårtor nästan dagligen i 2 till 3 veckor. Men samtidigt gör jag inte av med tusentals pengar utan typ 2 till 3 tusen. Samma sak när jag får infallet att modulerna saker i ceranitlera eller träna för att gå ner i vikt. Samtidigt är ju frågan om det har med min personlighet att göra eller om det är bipolär. Jag går liksom inte ner mig i depp varje gång och jag sover fortfarande varje natt. Även fast det visa gånger är 4 - 6 timmar varje natt under dessa perioder. Aldrig ner på 2 - 3 timmar som jag har läst om förut.

Sedan går jag ju hos en privat psykolog. Vid ett tillfälle skulle jag förklara för henne att jag kan dra i väg i mina projekt. Varpå jag citerade en vän som hade frågat om mitt bröllop och frågade "hur många enhörningar hade du med?". Då sa min psykolog med ett väldigt funderade ansiktsdrag "undra om det är lite hypomani över det här"
  • Anonym (Fundersam)

Nu har jag varit i kontakt med psykiatrin och som jag misstänkte så arbetar de inte preventivt och de bad mig kontakta vårdcentralen, läsa självhjälpsböker, ansökan om internet KBT eller söka en privat psykolog typ. Då psykiatrin i Stockholm inte har ett uppdrag att arbeta preventivt.

Svar på tråden Kontakta psykiatrin eller ej?