• Anonym (Första gången.....)

Tips till nybörjare: ska tapetsera!

Min dotter vill ha ny tapet i sitt rum.

Hon har hittat 2 olika hon gillar 1 non woven tapet inte mönsterpassningen och 1 papperstapet inte heller den mlsterpassning.

Vilken är enklast att sätta upp för nybörjare. Väggen är träskivor som tidigare ägare målat på och tapetserat (mycket dåligt) en vägg. Den tapetserad väggen ska ner och sen ska skarvar mellan skivorna spacklas.

Det jag är orolig för att det inte ska bli rakt. Vilken vägg börjar man med? Hur göra under fönster och element? Några nybörjar missar som ni kan hjälpa mig med att hoppa över?

• Svar på tråden Tips till nybörjare: ska tapetsera!
  • ventilera mera

Non-woven, helt klart. Du slipper hela krånglet med tapetbord och kan limma direkt på väggen. Du kan dessutom dra bort våden och justera om det behövs. Lägg tapeten i en låda och skapa som ett sånt paket som tex aluminiumfolie eller gladpack ligger i så slipper du dessutom förklippa/skära den.

Jag har tapetserat massor och är van, men jag köper aldrig mer en papperstapet.

En bra beskrivning på hur man gör med non-woven finns här: b-w.se/tips-rad/tapetsering/non-woven-tapeter/

• Ed210

Men inte ens en papperstapet är särskilt komplicerad. När jag tapetserade min första lägenhet fanns bara papperstapeter, som man penslade med tapetklister, lät ligga några minuter och sedan hängde upp. Sedan borstade man ut luftbubblorna med en borste. Det var rätt enkelt. 

Börja från fönstret, man vill att skarvarna ska överlappa varandra så att det inte faller en synlig skugga från skarven. 

• Ed210

Under elementen har man väl för övrigt ingen tapet, utan där är oftast vit färg. Det jobbiga kanske blir att ta ned den gamla tapeten om du inte kan tapetsera ovanpå (efter att ha hyvlat av de gamla tapetskarvarna och spacklat).

Svar på tråden Tips till nybörjare: ska tapetsera!