• Lillasolen

Kan inte sluta tänka på arbete, går ut över mitt liv

Jag jobbar inom hemtjänsten och trivs helt okej. Dock är det enormt stressigt och just jag har fått extra mycket ansvar över vissa " speciella" bukare som kräver mycket energi och jag fick ansvaret pga att jag kan hantera dessa individer på ett bra och lugnt sett.

Men det kräver något enormt mycket och jag är stressad när jag kommer hem och kan inte släppa jobbet, det har gått så långt att jag till och med tänker på jobbet när jag och min sambo myst vilket ger mig ännu mer ångest. Det blir lite som "tänk inte på en rosa elefant" så tänker man ändå om och om igen.

Någon som har tips på hur jag ska kunna må bättre och sluta tänka på jobbet dygnet runt ? Vågar inte längre ha sex ifall jobbet kommer upp i tankarna.. :(

• Svar på tråden Kan inte sluta tänka på arbete, går ut över mitt liv
  • Anonym (Madde)

När jag hade det så inom horeca, så lyckades jag inte hantera det, så jag blev ganska snabbt tvungen att säga upp mig. Jag försökte dock gå från heltid till deltid, för jag tror det verkligen hade hjälpt mig. Men varje nytt schema jag fick var återigen det där heltidsschemat från helvetet, pass från 12-21 fem dagar i veckan. Helt omöjligt för mig att orka ha någon fritid. Så jag slutade.

Jobbar du heltid? Kan du få gå ner i tid? Eller säga ifrån det extra ansvar du har fått?

• Litet My

Jag hade det så ett tag, fast var inom psyk dör brukarna var unga med med fruktansvärda ryggsäckar samt stora konflikter och mobbning i personalgruppen. Låter kanske löjligt men jag tillät mig att tänka på jobbet hela vägen hem (promenad på 40 min), därefter parkerade jag det mentalt utanför grinden innan jag gick in och det fick inte "packas upp" förän jag var påväg till jobbet nästa gång. Varje gång en tanke kom på jobbet hemma sa jag bestämt "NEJ" till mig själv och tänkte stenhårt på katten, barnen, blommorna eller vad som helst som inte handlade om jobb. Låter fånigt men det fungerade faktiskt. Är så otroligt lätt att man bränner ut sig och missar många år av sitt liv om man inte kan stänga av. Dock är det svårt.

• Lillasolenn

Jag skall förhoppningsvis börja plugga till hösten och således sluta, men känslan just nu är helt galen när brukares namn börjar dyka upp i huvudet och vad jag måste fixa medan vi har sex. Helt sjukt och får Sådan ångest av att aldrig kunna slappna av och ältar att jag inte längre kan ha sex utan att tänka på all jobb. Känns som jag ska bli galen och mår så

Dåligt av att veta att människor jag arbetar med sätter sig så djups i psyket och gör att jag inte längre kan slappna av :( saker kan påminna mig om jobb och så är ältandet igång igen och jag börjar tänka på allt. :(

Svar på tråden Kan inte sluta tänka på arbete, går ut över mitt liv