• Anonym (SSK såklart!)

Vad har en sjuksköterska för arbetsuppgifter?

På förekommen anledning: 

Vad har en sjuksköterska för arbetsuppgifter? Tänker då på alla typer av sjuksköterskor. 

Vill främst ha svar från allmänheten, men självklart får ssk komma in och berätta och tydliggöra!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-09 14:36
    Jag själv är sjuksköterska, jag vet, men jag vill få bekräftat att alla andra också vet, att de som har så mkt åsikter som sjuksköterkor och deras löner osv faktiskt har riktigt bra koll på vad de pratar om!

• Svar på tråden Vad har en sjuksköterska för arbetsuppgifter?
  • Anonym (SSK såklart!)
    Anonym (Uhm) skrev 2017-07-09 13:56:30 följande:

Hur fasen tänker du att 'allmänheten' ska kunna svara på det? Det är ju bara barn som träffar skolsjuksköterska så det blirnog svårt.

Skolsköterskan är ju en typ av sjuksköterska. 
    Men du kanske träffade barnmorskan, bvc sköterskan. Varit på vårdcentralen nån gång eller ringt 1177?
  • EpicNurse
    Anonym (SSK såklart!) skrev 2017-07-09 14:02:50 följande:

Tror du nån oinsatt går in och läser där?

Tja om man på riktigt vill veta vad jobbet går ut på så är det ganska lämpligt att läsa där. Vet inte riktigt vad man tror man får ut av att fråga allmänheten vad en ssk jobbar med. Då får man i bästa fall till svar att sjuksköterskor tar prover, svarar i telefon, delar ut mediciner och sätter dropp, lägger om sår, hjälper patienter med hygien.

Och då missar man ganska många delar av jobbet, ffa de delar som är det jobbiga med yrket, som att hålla koll på allt och alla, samordna och knyta ihop alla detaljer, Ifrågasätta ordinationer som är orimliga, triagera och bedöma patienters tillstånd/symtom, ordna allt kring dödsfall/sena missfall, informera och upprätthålla kontakt med anhöriga osv osv.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (SSK såklart!)
    EpicNurse skrev 2017-07-09 14:18:05 följande:
    Tja om man på riktigt vill veta vad jobbet går ut på så är det ganska lämpligt att läsa där. Vet inte riktigt vad man tror man får ut av att fråga allmänheten vad en ssk jobbar med. Då får man i bästa fall till svar att sjuksköterskor tar prover, svarar i telefon, delar ut mediciner och sätter dropp, lägger om sår, hjälper patienter med hygien.

Och då missar man ganska många delar av jobbet, ffa de delar som är det jobbiga med yrket, som att hålla koll på allt och alla, samordna och knyta ihop alla detaljer, Ifrågasätta ordinationer som är orimliga, triagera och bedöma patienters tillstånd/symtom, ordna allt kring dödsfall/sena missfall, informera och upprätthålla kontakt med anhöriga osv osv.
    Fast min tanke var ju, att alla dessa som har sååå mkt åsikter om hur viktigt jobbet är, vilken lön som skall delas ut osv osv osv, också borde sätta sig in i och "bevisa" att de har lite koll vad de pratar om. 
    Nu vet ju jag också att dessa personer kommer sky denna tråd som pesten, då de inte vågar visa hur dåligt insatta de är. Men dock...kanske nån läser och förstår att vi pratar om så mkt mer än att dela ut mediciner och sätta dropp. 
  • EpicNurse
    Anonym (SSK såklart!) skrev 2017-07-09 14:22:44 följande:

Fast min tanke var ju, att alla dessa som har sååå mkt åsikter om hur viktigt jobbet är, vilken lön som skall delas ut osv osv osv, också borde sätta sig in i och "bevisa" att de har lite koll vad de pratar om. 

Nu vet ju jag också att dessa personer kommer sky denna tråd som pesten, då de inte vågar visa hur dåligt insatta de är. Men dock...kanske nån läser och förstår att vi pratar om så mkt mer än att dela ut mediciner och sätta dropp. 

Okej men då förstår jag! Bra tanke!

I ts lät det mer som att du för dig egen skull ville veta!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (SSK såklart!)
    EpicNurse skrev 2017-07-09 14:31:28 följande:
    Okej men då förstår jag! Bra tanke!

I ts lät det mer som att du för dig egen skull ville veta!
    Har uppdaterat TS; tack!
  • Anonym (Åke)

Utgår från det jag har sett under några veckor på en avdelning på lasarettet.

1. Ge uskor arbetsuppgifter.
    2. Dela medicin.
    3. Prata med läkare.
    4. Sitta på kontoret och planera.
    5. Kontakta anhöriga vid behov.
    6. Prata med patienter vid behov av extra medicin, undersökningar osv.

• Anonym (SSK såklart!)
    Anonym (Åke) skrev 2017-07-09 15:12:32 följande:

Utgår från det jag har sett under några veckor på en avdelning på lasarettet.

1. Ge uskor arbetsuppgifter.
    2. Dela medicin.
    3. Prata med läkare.
    4. Sitta på kontoret och planera.
    5. Kontakta anhöriga vid behov.
    6. Prata med patienter vid behov av extra medicin, undersökningar osv.

1. Man leder och fördelar arbetet
    2. Man administrerar läkemedel, utifrån ordinationer från läkare. Varje ordination måste man dock fundera över om den är rimlig, passar ihop med andra läkemedel osv. Ger en ssk ett läkemedel, trots att ssk ger exact enl ordination fälls även ssk om ordinationen var felaktig. 
    3. Rondar och diskuterar och utvärderar vården och planerar framåt. 
    4. Efter ronden arbete, dokumentera ALLT man gör (nästan det man tänker också). 
    5. Kontakta och bli kontaktad. 
    6. Förhoppningsvis hinner man prata med patienter ändå för att få helheten, för att bilda sig en uppfattning om vården ger resultat osv. 
Svar på tråden Vad har en sjuksköterska för arbetsuppgifter?