• anna7607

Semesterersättning sjukskriven HJÄLP

I augusti blev jag sjukskriven och fick en del av lön. I sep då de reglerades fick jag ut mina sjukdagar för augusti.ej full månadslön. Då får jag ju från fkassan. Från april till augusti har man ca 10 sem dagar. Det står 5. Jag har ca 1800 per dag. Eftersom sjukskrivning är arbetsrelaterad tickar sem dagarna på. Nu sa jag upp mig pga sjukdom. Kan mitt jobb dra av 26.000 på min sem med anledning sjuk 0501 till 0530. och mitt jobb säger ATT VI EJ HAR RETRUAKTIV LÖN! utan får samma månad vi jobbar men sjukdagar dras efter. Tänker jag fel? Jag har inte heller fått mitt intyg trots att jag meddela 2 maj.

• Svar på tråden Semesterersättning sjukskriven HJÄLP
  • Anonym (Qwerty)

Spontant får jag en känsla av att man måste ha ett intyg och försäkran om att det verkligen är en arbetsskada du är sjukskriven för. Resten av det du skriver förstår jag faktiskt inte. Kontakta facket, de vet vad som gäller och de kan också hjälpa dig att trycka på så att du får ett arbetsgivarintyg.

• anna7607

Det har jag via läkare.

Svårt att förstå...hm... sjukskriven i augusti. Fram tills dess tio obetalda dagar. Resten av sjukskrivningen är 16 dagar. Sjukdom reglerades på sista lön. Så 26 dagar ska jag ha ut. Dom skrev 5 sen drog dom av en hel lön på hela summan.... känns inte helt rätt

• Anonym (Qwerty)
    anna7607 skrev 2017-07-09 18:18:09 följande:

Det har jag via läkare.

Svårt att förstå...hm... sjukskriven i augusti. Fram tills dess tio obetalda dagar. Resten av sjukskrivningen är 16 dagar. Sjukdom reglerades på sista lön. Så 26 dagar ska jag ha ut. Dom skrev 5 sen drog dom av en hel lön på hela summan.... känns inte helt rätt

För att det ska räknas som en arbetsskada så har jag för mig att det måste anmälas, av arbetsgivaren. Vet inte riktigt var anmälan ska gå, tror att det är till facket.

Är det så att du varit sjukskriven sedan augusti 2016 så har du ju haft en semestergrundande frånvaro en del av dem så du ska nog ha ut mer än 26 dagar.
  • Kerubmamman

Jag har varit med om liknande. 

Jag gör ett exempel: Jag antar att du blev sjuk 15/8 och slutade anställningen 30/4. För enkelhetens skull sätter jag månadslönen på 20 000 kr. 

Så här ser lönespecen ut i grova drag:
    Augusti; Aug.lön - juli.frånvaro: 20 tkr-0=20
    September: Sep.lön -aug.sjukf+sjuklön=20 tkr-10 tkr + 8 tkr=18
    Oktober: Okt.lön - sep.frånvaro = 20 tkr - 20 tkr =0
    ...
    ...
    Mars: Marslön - feb.sjukf. = 20-20 =0
    April: Aprillön - mars.sjukf =20-20=0

Slulön: Semester + övertid - frånvaro - april.sjukfr = X - 20 tkr

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • anna7607
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-07-09 19:02:58 följande:

För att det ska räknas som en arbetsskada så har jag för mig att det måste anmälas, av arbetsgivaren. Vet inte riktigt var anmälan ska gå, tror att det är till facket.

Är det så att du varit sjukskriven sedan augusti 2016 så har du ju haft en semestergrundande frånvaro en del av dem så du ska nog ha ut mer än 26 dagar.

Va skojja du... vaffan
Svar på tråden Semesterersättning sjukskriven HJÄLP