• libbini

Hjärtljudsmonitor

Hej! Är i 17+5 och provade att lyssna med en hjärtljudsmonitor nu under helgen,pga av en sparsam blödning jag hade. Jag fick ju inte komma till gyn på någon koll. Jag blev så rädd... har ju känt rörelser för någon vecka sen men inget nu... och något hjärtljud fann jag inte! Rul är om två veckor och jag är så orolig. Kan man ha blödningar utan att det är någon fara? Någon som testat hjärtljuds monitor för hemma bruk?

• Svar på tråden Hjärtljudsmonitor
  • viseversa

Var på magen letade du? Man ska leta långa ner nästan vid underlivet. Uppe på magen hör man oftast inget i v 17-18. Långt ner på magen vid troskanten. Ibland måste man leta länge innan man hittar det. Ja man kan blöda uran att det är någon fara. Blödde du mycket??

• Snuttis2

Jag har undvikit all hem utrustning för att jag är rädd för att göra fel o bli mer stressad!! Att antingen inte höra eller att höra men råka lyssna på min egen puls istället för barnets !

Jag kände inga rörelser förren typ v 21, men du ör kanske omföderska?

Om blödningen var sparsam o utan klumpar/smärta så tror jag inte att du behöver vara så orolig men rådgör med din bm eller med 1177 om du behöver ! Kanske behöver du åka in bara för att få lugna nerverna?

Men om du gör det o allt ser bra ut- lägg undan maskinen : )

• libbini

Ja jag har barn förut...har ju känt lite men inget nu.. jag försökte leta långt ner men vågade heller inte använda den för länge heller. Det står ju Max 10 minuter per dag. Tack för era svar!

• libbini

Det var bara lite som jag upptäckte på morgonen..som en gammal femma i storlek ungefär. Och det kom inget mera heller men man blir ju så nojig.

• _DuVetHon_

Har du haft en blödning ringer du ju bara BM och får komma på en koll samma dag. Jag hade tre blödningar som du beskriver tidigt i graviditeten (V.7, v12 och v15) Dom gjorde ultraljud eller lyssnade efter hjärtljud för att se så allt var bra.

Det var bara ett blodkärl som brist i takt med att livmodern töjdes så det var ingen fara, men eftersom jag var orolig kollade dom direkt istället.

• EpicNurse
    _DuVetHon_ skrev 2017-07-09 22:21:53 följande:

Har du haft en blödning ringer du ju bara BM och får komma på en koll samma dag. Jag hade tre blödningar som du beskriver tidigt i graviditeten (V.7, v12 och v15) Dom gjorde ultraljud eller lyssnade efter hjärtljud för att se så allt var bra.

Det var bara ett blodkärl som brist i takt med att livmodern töjdes så det var ingen fara, men eftersom jag var orolig kollade dom direkt istället.

Det skiljer sig nog väldigt från ställe till ställe. Har aldrig har varit med om att man kontrollerar så små blödningar, oavsett oro, för orolig är man ju alltid. Så små blödningar som kommer plötsligt och avtar direkt brukar inte undersökas, varken i v 7 eller 23! Vissa barnmorskor har kanske mer generösa riktlinjer men standard är att det inte kontrolleras.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Hjärtljudsmonitor