• Vixen90

Vanligt att okänt folk ringer på porttelefonen?

Råkar ni någonsin ut för det här?

Man väntar inte besök, man är alla i familjen hemma och man har inga bekanta som normalt sett droppar förbi oanmälda.
    Och så ringer porttelefonen.

Och det är inte bara en gång. Utan gärna tre-fyra gånger. Med ett par sekunders mellanrum.

Jag tycker det är så jädra obehagligt när jag är ensam hemma. Vad är det för typ, undrar jag. Vad vill människan? Söker den mig/oss eller någon annan eller vill den bara komma in i "värmen" (trapphuset)? Är det någon som faktiskt har ett ärende hit, eller är det någon helt okänd som testar lyckan? Ringer den bara mig eller provar den allas telefoner?

Tycker detta är så underligt, men det sker med jämna mellanrum.
    Jag undrar därför om ni också råkar ut för detta.

Kan ju säga att jag bor i en storstad, men inte centralt precis. Det är ingen gata som folk ofta rör sig längs, och vi pratar inte fyllehundar, utan det hände nyss. Och kan hända mitt på dagen.
    Men liksom kl 21 en söndagkväll? Vad är det för typer? För jag tror ju inte att det är samma varje gång. Det har liksom varit såhär i 2 års tid ungefär, och det händer kanske 5 gånger per år eller nåt. (Och för att komma in behövs tag.)

Jag har inte möjlighet att se ner till porten, så jag kan aldrig kolla vad som händer där. Och jag vill absolut inte gå ut från lägenheten om det står nån gök där och dräller. Vill inte riktigt gå fram till dörren heller, med rädsla för att någon ska ha släppt in filuren och att den står där utanför dörren plötsligt. Usch!

Har ni varit med om detta? Vad gör ni då? Vad ska jag göra? Jag brukar ju ignorera det, men min hund börjar skälla, vilket jag instinktivt ser som att hon "avslöjar" att jag är hemma när jag inte låtsas vara det, haha. Och då blir jag ännu mer rädd att någon ska stanna kvar längre och ringa på hos mig, om de tror att jag är hemma.

Men är detta vanligt förekommande eller borde jag göra något? Vad hade du gjort? Skulle du ha svarat och sagt något? Gått ut och kollat?
  • Svar på tråden Vanligt att okänt folk ringer på porttelefonen?
  • Dumbledore

Har förstått att folk gör sådär ibland när de vill in, men glömt nyckeln eller ska "överraska" en kompis. Man trycker på alla knappar och hoppas att någon släpper in en. Men jag hade svarat. Är det ingen man känner är det ju bara att låta bli att öppna?

• stor grön drake

När jag bodde i storstad var det ofta reklamutdelare som tryckte på alla knappar för att komma in i trapphuset.

• IsDimma

Hos oss gör den det i perioder. Vi bor i ett hus med typ bara människor 70+ och när det ringer på är det uteslutande hemtjänstens personal. Nu är det väldigt längesen och dom jag ser nu har nycklar men jag förstår att dom tyckte det gick snabbare att ringa på hos någon annan (vi står högst upp på telefonen) än den dom ska till då det finns en del väldigt orörliga människor här som det tar lång tid att komma till dörren för.

• Anonym (Ja)

Ja det händer varje vecka. Jag kan se porten så jag ser vem som ringer. Vår knapp sitter längst ner så kanske därför så många ringer på den. Ofta är det barn/ungdomar som ska till någon kompis som inte svarar och de orkar inte vänta. Ibland är det posten eller någon försäljare. Jag har slutat svara om jag inte väntar besök och kan också stänga av porttelefonen då vi har barn som sover.

• äsch

Händer ibland. Hos oss måste man dock slå en kod för att ringa upp och den koden står tillsammans med namnet, så det känns ju inte som en slump. Brukar ignorera det om inte sonen är hemma, för jag tänker att det kanske är någon av hans kompisar. Men ja, jag tycker att det kan vara lite obehagligt jag också, men det hör ihop med min barndom.

• Vixen90

Hemtjänst är inte så sannolikt här. Alla är typ under 45. Förutom en äldre dam som ändå är pigg och klarar av att åka buss osv ensam.
    Och det bor bara småbarn. Typ under 7 år. Så det borde inte komma kompisar utan föräldrar till dem.
    Kanske kan vara posten. Men kl 21 en söndag låter ju märkligt. Har funderat på om typ olika föreningar ringer på? Typ livets ord eller jehovas eller sådana?

Jag har aldrig svarat, eftersom jag helst inte vill visa att jag är hemma. Jag inbillar mig att de blir ännu mer ivriga/bestämda då och stannar kvar längre och inte ger upp när jag visat att jag finns. Och så känns det lite skumt att bara "Nejdu, dig tänker jag minsann inte öppna för" och klicka dem.

Men ja, det lär ju inte vara nån yxmördare eller inbrottstjuv som jag oroar mig för att det ska vara, haha. Men det känns ändå inte så tryggt när det är folk som ringer på oförberett. Är dock extremt glad att jag inte bor så att de kan se in i fönsterna. DÅ hade jag blivit riktigt skrämd.

• Vixen90
    äsch skrev 2017-07-09 21:53:25 följande:

Händer ibland. Hos oss måste man dock slå en kod för att ringa upp och den koden står tillsammans med namnet, så det känns ju inte som en slump. Brukar ignorera det om inte sonen är hemma, för jag tänker att det kanske är någon av hans kompisar. Men ja, jag tycker att det kan vara lite obehagligt jag också, men det hör ihop med min barndom.

Ah, okej. Har du råkat ut för något tidigare alltså?
    Jag är uppväxt i hus, i ett lugnt litet område. Så det här med att folk ringer på på måfå är främmande för mig. Det rörde sig liksom inga "främlingar" i mitt område som barn. Det låg lite avsides. Så m det ringde på var det typ alltid någon man kände. Så nu känns det lite påträngande och obehagligt att det ringer när man inte väntar besök. Jag får känslan av att det står någon där nere och försöker bli insläppt hos mig, personligen liksom. Och det är ganska skrämmande när jag är ensam hemma. Än värre när det är mörkt ute/sent på kvällen. Det är ju säkert inte så, men eftersom jag inte kan se eller veta om de ringer på andra också, så känner jag mig lite "utvald" och som om det är någon som vill komma in och knacka på MIN dörr.
  • BurningDiamond

Det händer jätteofta hos mig. Bor mitt i smeten, längs "fylle-stråket" mellan pubar/nattklubbar och bussarna och nattmats-haken.

Oftast är det dock puckon som ska till något av kollektiven i trappen (finns tre stycken). Dessa puckon är super-duktiga på att ringa på min ytterdörr också.
    Sedan kommer det Jehovas och andra lite då och då.
    Och tidningsbud och reklamutdelare så klart.

Så jag har kopplat ur min porttelefon och min dörrklocka.

• Dumbledore
    Vixen90 skrev 2017-07-09 22:03:39 följande:

Jag är uppväxt i hus, i ett lugnt litet område. Så det här med att folk ringer på på måfå är främmande för mig. Det rörde sig liksom inga "främlingar" i mitt område som barn. Det låg lite avsides. Så m det ringde på var det typ alltid någon man kände. Så nu känns det lite påträngande och obehagligt att det ringer när man inte väntar besök. Jag får känslan av att det står någon där nere och försöker bli insläppt hos mig, personligen liksom. Och det är ganska skrämmande när jag är ensam hemma. Än värre när det är mörkt ute/sent på kvällen. Det är ju säkert inte så, men eftersom jag inte kan se eller veta om de ringer på andra också, så känner jag mig lite "utvald" och som om det är någon som vill komma in och knacka på MIN dörr.

Äh. Tänk att det är ett hånglande par nere i porten som råkat lutat sig mot porttelefonen. Om personen som ringer på dessutom står nere utanför den låsta porten så känns det inte som det är något att oroa sig för.
  • Carambolan

Händer mig aldrig numera men i vår förra lägenhet var vi överst i telefonlista och blev ofta felringda från folk som inte fattade hur man bläddrade. (Digital telefonpanel med rullista över alla boende.)

• äsch
    Nej, det har absolut inget att göra med främmande människor. :)
  • Anonym (A)

Det kan vara folk som är hemlösa..

• nernu

Främlingar? Du vet ju inte vem det är? Eftersom du inte tror att det är yxmördare så kan du väl lika gärna öppna med tanke på att de måste ta sig igenom två dörrar och de har ingen yxa.
Svar på tråden Vanligt att okänt folk ringer på porttelefonen?