Vanligt att okänt folk ringer på porttelefonen?
Råkar ni någonsin ut för det här?Man väntar inte besök, man är alla i familjen hemma och man har inga bekanta som normalt sett droppar förbi oanmälda.
Och så ringer porttelefonen.
Och det är inte bara en gång. Utan gärna tre-fyra gånger. Med ett par sekunders mellanrum.
Jag tycker det är så jädra obehagligt när jag är ensam hemma. Vad är det för typ, undrar jag. Vad vill människan? Söker den mig/oss eller någon annan eller vill den bara komma in i "värmen" (trapphuset)? Är det någon som faktiskt har ett ärende hit, eller är det någon helt okänd som testar lyckan? Ringer den bara mig eller provar den allas telefoner?
Tycker detta är så underligt, men det sker med jämna mellanrum.
Jag undrar därför om ni också råkar ut för detta.
Kan ju säga att jag bor i en storstad, men inte centralt precis. Det är ingen gata som folk ofta rör sig längs, och vi pratar inte fyllehundar, utan det hände nyss. Och kan hända mitt på dagen.
Men liksom kl 21 en söndagkväll? Vad är det för typer? För jag tror ju inte att det är samma varje gång. Det har liksom varit såhär i 2 års tid ungefär, och det händer kanske 5 gånger per år eller nåt. (Och för att komma in behövs tag.)
Jag har inte möjlighet att se ner till porten, så jag kan aldrig kolla vad som händer där. Och jag vill absolut inte gå ut från lägenheten om det står nån gök där och dräller. Vill inte riktigt gå fram till dörren heller, med rädsla för att någon ska ha släppt in filuren och att den står där utanför dörren plötsligt. Usch!
Har ni varit med om detta? Vad gör ni då? Vad ska jag göra? Jag brukar ju ignorera det, men min hund börjar skälla, vilket jag instinktivt ser som att hon "avslöjar" att jag är hemma när jag inte låtsas vara det, haha. Och då blir jag ännu mer rädd att någon ska stanna kvar längre och ringa på hos mig, om de tror att jag är hemma.
Men är detta vanligt förekommande eller borde jag göra något? Vad hade du gjort? Skulle du ha svarat och sagt något? Gått ut och kollat?