• Anonym (charter)

Avbryta charterresa och åka hem tidigare

Mitt barn i tonåren är på en charterresa med en annan familj. Barnet mår inte bra och har ångest och är ledsen då det skurit sig med andra i sällskapet. Finns det möjlighet att barnet kan åka hem tidigare och hur går jag tillväga då? Jag får såklart kontakta charterföretaget men det får ju bli imorgon så jag sitter här och oroar ihjäl mig och ville höra om någon annan har erfarenhet av liknande?  Är det möjligt att avbryta och åka hem och medför det en stor kostnad? Spelar det roll att det är en minderårig?

• Svar på tråden Avbryta charterresa och åka hem tidigare
  • Anonym (***))

Kan inte tänka mig att det kostar extra, däremot får ni ju betala flyget hem själv.

• Anonym (charter)
    Anonym (***)) skrev 2017-07-09 22:13:24 följande:

Kan inte tänka mig att det kostar extra, däremot får ni ju betala flyget hem själv.

Att betala flyget hem är ju en extrakostnad
  • Anonym (***))
    Anonym (charter) skrev 2017-07-09 22:24:23 följande:
    Att betala flyget hem är ju en extrakostnad
    Då missförstod jag dig, trodde du menade att charterbolaget skulle ta en kostnad.
  • Anonym (Liv)

Börja med att kolla om det går några flyg från destinationen, reguljära antagligen i så fall. Charterbolagen brukar väl bara köra en gång i veckan tur och retur, för att hämta och lämna nya. Flygbiljetten får ni nog betala själva i så fall om det inte är sjukdomsfall eller liknande. Men resebolaget kan kanske hjälpa er att boka om.

Hur många dagar är det kvar på resan?

• Anonym (charter)
    Anonym (Liv) skrev 2017-07-09 22:33:15 följande:

Börja med att kolla om det går några flyg från destinationen, reguljära antagligen i så fall. Charterbolagen brukar väl bara köra en gång i veckan tur och retur, för att hämta och lämna nya. Flygbiljetten får ni nog betala själva i så fall om det inte är sjukdomsfall eller liknande. Men resebolaget kan kanske hjälpa er att boka om.

Hur många dagar är det kvar på resan?

5
  • Glinda från Oz

Jag tycker det här är ett utmärkt tillfälle för tonåringen att lära sig hantera en jobbig situation förhoppningsvis mognar hon/han av det, jag tycker inte man ska curla det blir lätt problem senare i livet då.

Ska hon/han ändå åka hem får du fixa flyget själv och sådär i sista minuten får du räkna med att det kostar 2000-7000 kronor om det är i Europa.

• Anonym (charter)
    Glinda från Oz skrev 2017-07-09 23:10:41 följande:

Jag tycker det här är ett utmärkt tillfälle för tonåringen att lära sig hantera en jobbig situation förhoppningsvis mognar hon/han av det, jag tycker inte man ska curla det blir lätt problem senare i livet då.

Ska hon/han ändå åka hem får du fixa flyget själv och sådär i sista minuten får du räkna med att det kostar 2000-7000 kronor om det är i Europa.

Vi pratar om ett barn här...som är ensam tillsammans med vuxna människor i ett annat land. Vuxna människor som dock inte beter sig vuxet. Någon curling handlar det inte om, det kan jag försäkra dig. Känns som att du ser en situation framför dig och svarar utifrån det. Nej, det är inte alls något utmärkt tillfälle att lära sig hantera jobbiga situationer.
  • Anonym (***))
    Anonym (charter) skrev 2017-07-09 23:25:32 följande:
    Vi pratar om ett barn här...som är ensam tillsammans med vuxna människor i ett annat land. Vuxna människor som dock inte beter sig vuxet. Någon curling handlar det inte om, det kan jag försäkra dig. Känns som att du ser en situation framför dig och svarar utifrån det. Nej, det är inte alls något utmärkt tillfälle att lära sig hantera jobbiga situationer.
    Men ni måste ju ha ansett det lämpligt att skicka iväg barnet med dessa vuxna som inte beter sig som vuxna.

Hur gammalt är barnet?
  • Anonym (K)

Oj, låter jobbigt. Har barnet alltså plötsligt fått problem med den här familjen, och tidigare har allt fungerat bra?

Det blir ju i så fall att försöka hitta en ny resa hem. Kolla först med charter-bolaget om de har någon tidigare avresa till Sverige (kanske även en annan ort i Sverige är bättre än inget?). Kolla sen om andra charterbolag eller reguljära flyg har platser hem.

Om jag hade möjlighet skulle jag nog annars själv boka ett flyg ner...

• Liiz01

Fy vilken jobbig situation! Uppdatera gärna hur det går/gått.

Svar på tråden Avbryta charterresa och åka hem tidigare