• Anonym (ts)

Får de kräva in Kontoutdrag?

Jag bor i ett kommunkontrakt i 2ahand. Nu ska jag få ta över kontrakten och få ett  förstahandskontrakt men kommunen som är min hyresvärd vill ha 3 månaders kontoutdrag för att jag ska få göra det. Det känns inte bra att ge ut kontoutdrag.

De har tagit kontakt med det kommunala bostadsbolaget som äger lägenheten och jag har inga hyres skulder. De har gjort uc på mig och jag har inga betalningsanmärkningar på mig längre sen 5 år tillbaks. Jag har ingen inkomst utan går på soc för att försäkringskassan godkänner inte min sjukskrivning.

Men får de verkligen begära in kontoutdrag? Känns jätte konstigt.

• Svar på tråden Får de kräva in Kontoutdrag?
  • Anonym (Kladda)

Det de vill se är insättningar. Så skriv ut ett kontoutdrag och kladda över alla utgifter.

• Anonym (ts)

Varför vill de se insättningar? soc har ju koll på min ekonomi och betalar ju ut pengar. Boendeenheten borde kunna kolla med soc att jag får in pengar.

• Anonym (Vera)

Det låter inte konstigt alls. När jag flyttade in i min hyresrätt fick jag lämna in uppgifter om min ekonomi. Soc/enheten för ekonomiskt bistånd har sekretess gentemot andra delar av soc, t ex boendeenheten. Så nej, de kan inte göra av sig dit själva.

• Anonym (ace)

Eftersom din inkomst är från soc skulle jag gissa på att de vill kunna kontrollera att du faktiskt har en inkomst. Det normala är att skicka in de tre senaste lönespecarna och ett anställningsavtal, och de gör en kreditupplysning.  Det hade ju varit jättekonstigt om kraven skulle vara olika beroende på om man har lön, pension, soc, sjukskrivning osv.

• Mirja von Beau
    Anonym (ts) skrev 2017-07-10 04:43:38 följande:

Jag bor i ett kommunkontrakt i 2ahand. Nu ska jag få ta över kontrakten och få ett  förstahandskontrakt men kommunen som är min hyresvärd vill ha 3 månaders kontoutdrag för att jag ska få göra det. Det känns inte bra att ge ut kontoutdrag.

De har tagit kontakt med det kommunala bostadsbolaget som äger lägenheten och jag har inga hyres skulder. De har gjort uc på mig och jag har inga betalningsanmärkningar på mig längre sen 5 år tillbaks. Jag har ingen inkomst utan går på soc för att försäkringskassan godkänner inte min sjukskrivning.

Men får de verkligen begära in kontoutdrag? Känns jätte konstigt.

Inte alls så jätte konstigt. 
    Alla som hyra ut någon kommunal lägenhet får väl eftervisa sina inkomster, för det mesta någon anställningsintyg. 
  • Anonym (äölpkoiu)

Man kan, iaf via handelsbankens internetsida, välja om man vill se insättningar eller uttag så du behöver inte visa vad du har köpt.
    Det de vill är att få ett bevis på att du faktiskt har en inkomst. Kontakta soc annars, de kan säkert gå i god för att du har försörjningsstöd.

• Glinda från Oz

Hyresvärden kan inte se att du får socialbidrag eller hur du sköter det fast det är kommunen båda två (och det är väl tur) Det är standard att man får redovisa inkomst då man söker lägenhet och inte konstigt på något vis.

• Anonym (r)

För mig fick Soc ringa och troligtvis signa något för att försäkra om inkomsten. (Men inte kontraktet, enbart mitt) Kommunalt hyresbolag.

Svar på tråden Får de kräva in Kontoutdrag?