• Lilja85

Cystor

Hej.

Jag skulle vilja veta lite mer om cystor.
    Speciellt om äggblås cysta som jag tydligen har fått på höger äggstock.

Någon som har erfarenhet av det? Eller någon har haft/har cystor och som kan berätta lite ?

Skulle vara äldigt tacksam

• Svar på tråden Cystor
  • SvanFlikkan

Jag hade en cysta på högra äggstocken, en stor en den va 5cm i diameter har jag för mig.
    den upptäcktes hos gyn då jag hade smärtor där och blev akutskickad till akuten (då viste jag inte varför pappa berätta, gyn ringde honom direkt efter undersökningen på mig)
    Väl uppe på akuten gjorde dom ett vul till och titta närmae på den och den var godartad, som tur var hade den vart ond hade jag fått operera bort hela äggstocken.
    jag fick en tidd till nytt vul en tid senare, men innan dess så sprack den inne i mig, jag väkligen kände det de smärta till och svartnade för ögonen, en stund senare gick jag på toa och där var resterna.

Sen har jag haft mindre cystor på samma ställe som krypmt bort!

• Lilja85

Men ser dom inte direkt om det är en elakartad eller en ofarlig..

När jag gjorde vul så såg hon att jag hade början till en äggblås cysta (tydligen så kunde man få sånna i samband med äl)

Tror att den sprack i går morse, fick en sån fruktansvärd värk i magen och när jag tryckte där så gjorde det jätte ont.
    Men saken är den att jag fortfarande är lite öm till och från..
    Har den inte spruckit ordentligt då eller?

Hmm..någon mer som vet??

• SvanFlikkan

de ser dom på vul, är den len och fin utan på så e den god, är den knottrig och ser bucklig ut är den ond (de sa läkaren till mig)
    Har du fått rester efter den i trosorna?? jag fick det.

Mins jag rätt så kunde syran i cystan vara kvar och irritera ett tag

• Lilja85

nej det har jag inte..ska man få det?
    Det kanske inte var cystan som sprack då? kanske bara va att jag hade ont av den..

Har läst i några andra trådar där det stod att om man har en äggblås cysta så betyder det ungefär att ägget inte släpper ordentligt och äl stannar upp..
    sedan när cystan spricker så kommer äl igång..?

• SvanFlikkan

Hmm.. det har jag ingen blekaste om fick mina cystor långt innan grav. min grav. var oplanerad

Svar på tråden Cystor