• Amorvincitomnia87

    Tampong

    Jag har ont vid livmoderhalstappen när jag för in tampong.. det gör även lite ont om jag trycker på magen utifrån. Jag är nu orolig att jag haft en tampong inne när jag satt in en ny, och alltså puttat upp den gamla så långt det går... Är det troligt? Är det isåfall farligt? Akut?

  • Svar på tråden Tampong
  • Anonym (.)

    Googla tampongsjukan. Rätt allvarligt.

    Men be nån att hjälpa dig att titta/känna efter (IDAG) om du inte kommer åt själv, så du vet om du glömt en där inne eller ej...

  • EpicNurse

    Jag upplever det som tämligen vanligt att man får ont när tampongen nuddar tappen när man har mens, samt att man har ont när man trycker på magen.

    Om du skulle ha en gammal tampong inne så luktar det fruuuuktansvärt illa redan efter en dag. Har plockat ut några glömda tamponger på patienter och det luktar så illa att man inte missar det.

    Avvakta och se. Om det inte börjar lukta illa så är det säkert bara så att du är lite extra öm. Skulle du få feber så ska du dock söka gyn akut!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Amorvincitomnia87

    Jag har försökt känna efter men kan inte känna snöre eller tampong, däremot är det något annat halvhårt som gör ont... det är när tampongen nuddar den som det gör ont.. Har aldrig känt så noga innan, så vet inte hur det brukar kännas, men jag har aldrig haft såhär ömt! Inga andra symptom dock..

  • EpicNurse
    Amorvincitomnia87 skrev 2017-07-10 19:00:34 följande:

    Jag har försökt känna efter men kan inte känna snöre eller tampong, däremot är det något annat halvhårt som gör ont... det är när tampongen nuddar den som det gör ont.. Har aldrig känt så noga innan, så vet inte hur det brukar kännas, men jag har aldrig haft såhär ömt! Inga andra symptom dock..


    Det är tappen du känner! :) det låter ju som att där inte är någon tampong så jag kan inte tänka mig att det är något konstigt :)
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse

    Jag tycker alltid den är öm när jag har mens. Det brukar blöda lite från själva tappen också när man har mens så det är inte konstigt att det är känsligt där! Ibland ömmar slidväggarna också. Så det tror jag inte men jag kan ju inte garantera det.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Tampong