• Anonym (Måste gå ner 10-12 kg...)

Äta endast 600 kalorier om dagen

Hej!

Jag väger 120kg och måste gå ner ca 10-12kg på 3 veckor.

Om jag endast dricker typ drick kvarg 4 st om dagen då får jag i mig ca 600-700kalorier.

Detta + vatten måste ju göra så att jag går ner i vikt.

Har tidigare innan jag gick upp kraftigt i vikt bantat med bara flytande men då tappade jag bara 3 kg. Men gjorde bara det 5 dagar.

Eller har ni något bra tips på att snabbt gå ner i vikt?

• Svar på tråden Äta endast 600 kalorier om dagen
  • Anonym (Hm)

Ålder och längd? Aktivitetsnivå?

Uppenbarligen inget som är bra, men rent krasst så kan du gå ner så mycket som upp till runt 5kg i bara vattenvikt, och möjligen 2 kg i veckan. Så du skulle ju kunna gå ner (potentiellt) ca 11 kg. Kanske något mer. Men det är verkligen på håret. Och det kommer ju mestadels vara enbart en viktnedgång, inte en "massnedgång".

Skulle dock tipsa om att inte använda upp de där 600 kcal med fyra kvargdrickor. Gör hellre typ två sallader att äta (sallad, gurka, tomat, vad för annam grönsak du gillar, vegetabiliskt protein såsom sojabitar/tofu/bönor/kikärtor) och någon skål av t.ex. ungsbakad blomkål med kryddor. Kommer ge dig mer belåtenhet och mättnadskänsla, samt mer näring, vitaminer och fiber.

• EnAnonumius
    Anonym (Måste gå ner 10-12 kg...) skrev 2017-07-10 21:19:11 följande:
    Hej!
    Jag väger 120kg och måste gå ner ca 10-12kg på 3 veckor.
    Om jag endast dricker typ drick kvarg 4 st om dagen då får jag i mig ca 600-700kalorier.
    Detta + vatten måste ju göra så att jag går ner i vikt.
    Har tidigare innan jag gick upp kraftigt i vikt bantat med bara flytande men då tappade jag bara 3 kg. Men gjorde bara det 5 dagar.
    Eller har ni något bra tips på att snabbt gå ner i vikt?
    Att bara ensidigt dricka kvarg på det sättet gör att du aldrig kommer att få i dig de rätta näringsämnena. Bantning handlar inte bara att "minska kalorier".

Att enbart leva på kvarg under en period gör att du kommer att få näringsbrist. Vilket är inte nyttigt alls och det i sin tur kan vara lika farligt för hälsan som kraftig övervikt i sig.

Mitt tips är att du visserligen snålar på kalorier, men du sätter dig ner och även kollar upp näringsinnehållet med, så du får i dig alla näringsämnen, vitaminer och mineraler ändå, och ja det går att kombinera på det sättet.  Sedan så även ut och rör på dig, du kan ju börja med promenader på någon halvtimme i ditt näst snabbaste tempo du kan uppnå. Man skall börja mjukt med träningen i synnerhet om man är tung i kroppen så man inte skadar den och att det inte känns påfrestande och jobbigt så man "ger upp".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (E)

Kör du en sån där diet kommer du garanterat inte kunna hålla det så länge, du kommer bli hungrig och få sug efter saker, äta för mycket och gå upp allt igen.

• Anonym (....)

Viktväktarna. Gick ned 4.6 kg första veckan. Du äter dig mätt med rätt mat och motionerar.

• Anonym (jvbk)
    Anonym (....) skrev 2017-07-11 19:43:28 följande:

Viktväktarna. Gick ned 4.6 kg första veckan. Du äter dig mätt med rätt mat och motionerar.

Många tycks rekomendera viktväktarna? Kan vegetarianer bli hjälpt av dom? Och vad kostar det?
  • Ed210

Om du riktar in dig på 600 kalorier kan en god idé vara att göra det bara 2 dagar i veckan, och de andra dagarna äter du "normalt" (kanske upp emot 1800 kalorier).  Om du väger 110 kg eller 115 kg om tre veckor kan omöjligen spela någon större roll, det viktiga är att du hittar en metod som fungerar på lång sikt (dvs. månader) och det gör metoden (dieten) som kallas "5:2". Du kan äta t.ex. en omelett med 2 ägg på morgonen och en tallrik Kelda-soppa med en halv fralla på kvällen. Det borde bli ungefär 600 kalorier. Eller en keso med sallado och tomat istället för soppa.

• Ed210

Hur hamnade du på 120 kg förresten? Är det "graviditetskilon" eller är det att du ätit mycket snabbmat och läsk, m.m. Just läsk och godis (med glykossirap) är ett snabbt sätt att gå UPP i vikt. 

• Anonym (ABC)

Variera din kost och drick mycket vatten.
  • Woopsie

Varför måste du gå ner så snabbt? Är det inte bättre att försöka hitta ett mer hållbart sätt för långsiktig viktnedgång? Dom där kilona kommer du ju gå upp snabbt igen efter din 3-veckorsdiet och förmodligen några till..

• Anonym (bubble)

Jag skulle föreslå Slanka VLCD. Väger du 120 kg och kör ren kur i 3 veckor skulle jag bli mycket förvånad om du inte gick ner minst 10 kg. Första veckan säkert 5 kg.

Det är en pulverdiet men det finns även puddingar. Skillnaden på den och andra som nutrilett osv är att Slanka är godare och inte så äcklig konsistens. Puddingarna är jättegoda och man blir proppmätt. Shakesen blir mycket goda om du kör dem med stavmixern och en massa isbitar. Blir nästan som en vanlig milkshäke.

Svar på tråden Äta endast 600 kalorier om dagen