Rekryteringsfirmor - så less!
Är det någon mer än jag som reflekterat över att det snart inte går att hitta ett jobb som inte förmedlas av någon rekryteringsfirma/uthyrningsfirma?
De bolag som själva annonserar efter personal blir genast uppringda av rekryterare som försöker sälja in sina tjänster.
Samma tjänst kan finnas på flera olika rekryteringsbolag som slåss om att få erbjuda den billigaste (och möjligen bästa) chefssekreteraren el liknande.
När man läst igenom en lång intressant annons slutar den plötsligt med "Tjänsten är ett konsultuppdrag med början...." eller "Tjänsten inleds som ett konsultuppdrag på 6 mån med möjlighet till förlängning/direktanställning...."
Jaha, så om jag har fel frisyr eller chefen stör sig på att jag inte är "tillmötesgående", så blir jag istället erbjuden strö-receptionistuppdrag hos uthyrningsfirman, eller blir uppsagd av dem istället för av det bolag där jag jobbat?
Och hur blir lönenivån, om det ska finnas en förtjänst för den här firman också, och de alltid kan välja bland arbetslösa människor i deras "CV-bank" som måste in på arbetsmarknaden till vilken lön som helst??
Och hur ska lönen efter de första 6 uthyrda provmånaderna kunna bli rimlig, när de vet att man nöjt sig med "uthyrningslön" och att ens alternativ är ovan nämnda ströjobb?
Ursäkta, men jag är så himla trött på de oklanderligt korrekta uttalandena om att det är lika mycket för den sökandes skull som man vill ha till den perfekta matchningen. Var åtminstone ärliga, fördelarna är huvudsakligen arbetsgivarens och rekryterinsgfirmans.
Folk har i alla tider kunnat jobba ihop trots olikheter och företag har kunnat bedöma själva om man har den kompetens som krävs. Provanställningsmöjligheten borde räcka i de allra flesta fall, för då får man åtminstone en ärlig chans. Hos rekryteringsfirmorna läggs ju allt ansvar för att passa in på kandidaten.
Därmed är det nästan sjukt, hur mycket frågor man ska svara på och lämna ut sig innan man ens får en chans till ett personligt möte.
Jag sökte ett jobb härförleden och fick ett automatiserat mail tillbaka från Zerolime med fyra (4!) tester jag skulle genomföra för att komma ifråga.
Sen fick jag ingen mer kontakt förrän det kom ett mail där jag tackades för visat intresse. Allt som allt fick jag lägga ner motsv ca en halv dags jobb på en anpassad ansökan och genomföra testerna, för att förmodligen bara bli bortsorterad helt automatiskt.
Är det ens rimligt att hundratals sökande ska lägga 4 timmar var på ett sådant förfarande?
Men som sökande har man inget att sätta emot, man tvingas i det närmaste klä av sig naken och vara trevlig mot rekryterare som slarvar med återkoppling och inte ens ringer tillbaka när man söker dem.
Undra på att Adecco fått pris som bästa arbetsplats. Vilket drömsits, det är ingen som nånsin törs klaga på en eftersom de är i beroendeställning.
Jag väntar på återkoppling sen över en månad om en rekrytering via Adecco, som det blev förändringar i under gången, och de skulle återkomma inom ett par veckor... och jag har ändå varit på intervju!
Jag skulle verkligen vilja veta hur länge det här fenomenet kommer att kvarstå. Det poppar upp firmor som svampar ur jorden, men är inte jobbsökande snart så trötta på dem att vi med lite erfarenhet och en befintlig anställning vägrar att lägga vår tid på att söka via dessa firmor?
Chansen till utdelning är ju minimal, och då söker jag ändå bara tjänster som jag har kompetens för.