• Anonym (Drömmer)

Hur gamla var ni när ni köpte hus för första gången?

Frågan ställs till er som INTE fick en klumpsumma av era föräldrar när ni blev vuxna, utan ni som fått spara allt helt själva.

Hur gamla var ni när ni köpte hus för första gången?

Ser bilder på instagram på folk som köpt sjukt snygga hus med den finaste inredningen någonsin, och så sitter jag här och känner att jag vill dö (inte av avundsjuka, utan för att det känns som att jag aldrig kommer komma dit upp).

Är iof bara 19 år ännu, så det finns ju tid kvar. Men vill liksom köpa hus innan jag blir 25.

Så då undrar jag som sagt hur gamla ni var? För att jämföra lite.

• Svar på tråden Hur gamla var ni när ni köpte hus för första gången?
  • Anonym (C)

Jag och mitt ex var 23 år båda två när vi köpte vårat hus. Men det var när man kunde låna 100 % i bolånet, vi hade inte någon sparad kontantinsats.

• Carambolan

Det där är ju mycket en geografisk fråga. De pengar som räcker till ett helt hus i vissa län räcker inte ens till kontantinsats på en lägenhet i Stockholm.

Jag var 29 när vi köpte vårt sommarhus i Norrtälje. Sålde vi det skulle jag kunna köpa ett halvt hus i närförort

• Illdjjdkkdölllllllllll

Om man vill hinna studera, spara till kontantinsats och leva någorlunda inom marginalerna är ju 25 väldigt tidigt. Men det beror såklart på vad ett "hus" kostar.

Jag och min fru är båda universitetsutbildade=sena in i arbetslivet och hade bara en högst anspråkslös buffert när vi var 25 och nyutexaminerade. Vi fortsatte att konsumera som studenter trots att vi omgående tjänade ganska bra. Vid fyllda trettio köpte vi första huset med 75% belåning. I en av Sveriges tre större städer.

Hade vi velat bo i Orsa hade vi kunnat köpa det kontant eller lånat till det vid 25 års ålder.

• IsDimma

Jag känner många på min hemort och däromkring som köpt hus när dom var typ 20-21 år. Men där är hus billiga. Här där jag bor idag är det ju en omöjlighet typ! Flyttat från en liten ort i Hälsingland till Göteborg.

• Anonym (Annabus)

Jag 36 och min man 38 år.

Hade inte direkt saknat hus då vi bodde i en bra lägenhet och hade stuga vid kusten (ärvd).

Men nu när vi har hus är det helt underbart. Det bästa är att slippa höra sina grannar och själva inte behöva tänka på att ljudvån om man vill spela musik kl 01 på natten. Och att bara kunna gå direkt ut på altanen.

• Anonym (100%)

Var 26 år och killen 24, vi lånade till allt då man fick göra det på den tiden. När vi sålde fick vi en liten vinst, som succesivt växt medan jag bytt boenden genom livet. Hade inga pengar sparade av mina föräldrar. 

• Anonym (Alexandra)

Hej!

Jag var 23 och min sambo 26 när vi köpte vårt hus för två år sedan. Viktigt är dock att poängtera att vi bor i en liten stad där huspriserna inte är i närheten av vad de är i storstäderna, annars hade vi aldrig haft möjlighet.

I övrigt så förstår jag din fundering med tanke på att det också är min upplevelse, att många unga köper eller bygger enorma lyxvillor titt som tätt. Jag tänker dock att det är just de personerna man ser i sociala medier och därför upplever att det är norm när det kanske egentligen är norm att INTE kunna göra det.

• Anonym (33)

Vi har precis köpt ett litet radhus i Stockholmsförort. Vi är 33 och 37. Har innan bott i 4 bostadsrätter som vi gjort vinst på för att ha råd att lägga in 50% i radhuset. Har två barn och flyttar nu innan äldsta ska börja skolan.

• Anonym (24)

Vi var 24 år båda två. Huset belånades till 80% och året var 2004. Köpeskillingen var 1 395000 och i våras fick vi det värderat till 2 825000. Ligger strax utanför medelstor stad, ej sjötomt men utsikten är hänförande. Renoveringarna är gjorda utan lån och vi har inga övriga lån heller.

• Anonym (Spara länge)

Jag köpte lägenhet för första gången när jag var kring 30. Jag hade då fortsatt att leva som fattig student trots "välbetalt" jobb i ca 5 år för att kunna lägga ca 300000 i kontantinsats. 
    Första huset köpte jag/vi ett par år senare när jag var kanske 34.

Svar på tråden Hur gamla var ni när ni köpte hus för första gången?