Autoimmun inflammation i bukspottskörteln/pankreatit, någon fler?
För cirka 1,5 år sedan blev jag inlagd för akut pankreatit (inflammation i bukspottskörteln) utan att läkarna kunde avgöra vad som hade utlöst den. Hade ont högt upp i magen i cirka 2-3 dagar med förhöjt amylas som sedan gick ner till normala nivåer när inflammation gick över. Sedan gick det ungefär två veckor och fick därefter ett nytt återfall, exakt likadant som det förra. Blev inlagd igen och gick på dropp i två dagar och blev sedan utskriven igen då amylaset var normalt igen. En vecka senare hände exakt samma sak igen och läkarna förstod INGENTING. Var bara 17 år då och alla höll med om att detta var extremt ovanligt.
Genomgick ultraljud säkert tre gånger och det visade ingenting. MRI, gastro- och koloskopi såg också helt normala ut. Ingen cancer heller. Bara inflammation som blossar upp flera gånger utan någon uppenbar anledning. Läkarna började då misstänka autoimmun pankreatit och kollade då nivåerna på IgG4 - en inflammationsmarkör. Även där såg allt normalt ut. Dock nämnde de att det fanns två olika typer av autoimmun pankreatit där den ena inte visar några tecken alls och att det mest troligen var så att jag hade autoimmun pankreatit även om det inte fanns några definitiva tecken. Alla andra sjukdomar och orsaker hade redan uteslutits. Inte IBS, inte Chrons, inte ulcerös kolit, inte gallsten, inga leversjukdomar, ingenting.
Under mellantiden (1,5 år) har jag mått ganska bra men börjar nu känna hur det ömmar i övre delen av magen igen och att det ibland "sticker" efter att jag har ätit. Min avföring är också väldigt lös och flyter ibland, ett tecken på att kroppen inte bryter ned allt fett ordentligt. Vet såklart att det är bukspottskörteln som spökar igen men eftersom den inte beter sig som de första gångerna oroar jag mig att den kan ha gått över till kronisk pankreatit, något jag har läst om att den kan göra.
Oroar mig så himla mycket och läkarna vet knappt vad de ska göra eftersom de aldrig har behandlat någon med denna sjukdom tidigare. Har hittat studier om att kortisonläkemedel under en längre tid kan hämma sjukdomen och förhindra att återfall sker men detta vet de förstås inget om då de aldrig varit med om något liknande...
Undrar bara om det finns någon som varit med om samma sak eller något liknande? Hur har det känts för er och vad har ni fått för hjälp? Är så orolig så jag knappt kan sova om nätterna och känner verkligen ensam i Sverige om detta.