• LittleSunshine84

    Tips till matschema till 7månaders med förstoppning

    Önskar mig tips från andra som haft barn med extrem problemage. Min son är 7 månader och har varit konstant förstoppad sedan han föddes (även om han helammades fram till 5 månader).

    Känns som vi står helt stilla med kosten då det enda som äntligen fungerar är enbart ersättning, neocate. Vet inte om jag gjorde bort mig som gav honom mp-fri majsvälling ikväll? Kände att han behöver variation stackarn.

    Hur ser era matscheman ut för era 7månaders?

    Han verkar få ont i magen av banan, mjölkprotein, morot. Katrinplommon gav vi som attans en tag men förstoppningen blev ännu värre. Vi har klyx, microlax, lactulose på recept. Men lactulose får han ont i magen av. Han vägrar mat med tillsatt rapsolja. Testat forlax som gör underverk men han får ont i magen av medicinen så den är borttagen.

    Han är i övrigt väldigt matglad. Älskar mat, klämmisar, smoothies. Problemet är vidrig förstoppning som slutar i bajs som är stenhårt.

    Nu äter han ersättning dygnet runt. Magen klarar av att äta 1/2 klämmis om dagen. Blir det mer är det tvärstopp. Nu fick han lite mp-fri majsvälling innan natten. Fri tillgång till vatten som är det lyxigaste i världen enligt honom själv :)

    Alla tips mottages tacksamt. Ha i åtanke att han har mp-allergi. Läkarkontakt har vi.

  • Svar på tråden Tips till matschema till 7månaders med förstoppning
  • Dumbledore

    Majsvälling är stoppande, så det ska du absolut undvika att ge. Det rekommenderas till barn med diarré, en del barn fixar det ju ändå, men med förstoppningsproblematik är det inte tillrådligt.

    Hur är det med movicol junior? Har ni provat det, eller är han för liten än?

    Du är ju säkert mer än väl medveten om lösande livsmedel, men kan ni få hjälp av en dietist? Eller från barnläkare?

  • Lena

    Han behöver inte variation än och en halv klämmis är variation. Har ni gett nästan övermogen banan eller sådan som skiftar i grönt?

  • Kira2

    Banan är stoppande och även majs kan vara det, majskrokar exempelvis. Päron kan oxå vara stoppande för vissa. Vi fick movicol junior till våran son när han var 5 månader typ! Det hjälpte honom!

  • LittleSunshine84
    Dumbledore skrev 2017-07-11 23:19:57 följande:

    Majsvälling är stoppande, så det ska du absolut undvika att ge. Det rekommenderas till barn med diarré, en del barn fixar det ju ändå, men med förstoppningsproblematik är det inte tillrådligt.

    Hur är det med movicol junior? Har ni provat det, eller är han för liten än?

    Du är ju säkert mer än väl medveten om lösande livsmedel, men kan ni få hjälp av en dietist? Eller från barnläkare?


    Sååå typiskt! Då åker den ut! Vi har inte tillgång till dietist men går regelbundet hos barnläkare.

    Forlax junior har vi fått. Han fick extremt ont i magen och gnällde och skrek hela tiden. Från vilken ålder kan man ge movicol junior?

    Vi får inte så mkt hjälp med maten då han växer som han ska och är stor!
  • LittleSunshine84
    Lena skrev 2017-07-11 23:33:23 följande:

    Han behöver inte variation än och en halv klämmis är variation. Har ni gett nästan övermogen banan eller sådan som skiftar i grönt?


    Yes, det har vi gjort.
  • LittleSunshine84
    Kira2 skrev 2017-07-11 23:51:09 följande:

    Banan är stoppande och även majs kan vara det, majskrokar exempelvis. Päron kan oxå vara stoppande för vissa. Vi fick movicol junior till våran son när han var 5 månader typ! Det hjälpte honom!


    Ah, då förstår jag. Forlax och movicol är samma tydligen bara det att ena är smaksatt? Han fick hemskt ont i magen av den
  • Kira2
    LittleSunshine84 skrev 2017-07-12 07:15:03 följande:
    Ah, då förstår jag. Forlax och movicol är samma tydligen bara det att ena är smaksatt? Han fick hemskt ont i magen av den
    Ja fast mina barn har blivit jättespända i magen och fått ont i magen av vissa sånna sorter, av Laxido bland annat, men inte av mocivol. Jag vet att det är samma verksamma ämne i men resten behöver ju inte va samma.
  • LittleSunshine84
    Kira2 skrev 2017-07-12 11:34:51 följande:

    Ja fast mina barn har blivit jättespända i magen och fått ont i magen av vissa sånna sorter, av Laxido bland annat, men inte av mocivol. Jag vet att det är samma verksamma ämne i men resten behöver ju inte va samma.


    Sant! Ska höra med hans barnläkare :)
  • Dumbledore
    LittleSunshine84 skrev 2017-07-12 07:12:42 följande:

    Sååå typiskt! Då åker den ut! Vi har inte tillgång till dietist men går regelbundet hos barnläkare.

    Forlax junior har vi fått. Han fick extremt ont i magen och gnällde och skrek hela tiden. Från vilken ålder kan man ge movicol junior?

    Vi får inte så mkt hjälp med maten då han växer som han ska och är stor!


    Men det är ju jättekonstigt att ni inte kan få hjälp, att vara förstoppad är ju verkligen ingen höjdare! :(

    Movicol Junior är godkänd från 2 år, men läkare kan skriva ut till yngre barn. Den har samma verksamma ämne som Forlax, men med lite andra hjälpämnen. Den kan fungera även om inte Forlax gör det.
  • LittleSunshine84
    Dumbledore skrev 2017-07-13 01:13:00 följande:

    Men det är ju jättekonstigt att ni inte kan få hjälp, att vara förstoppad är ju verkligen ingen höjdare! :(

    Movicol Junior är godkänd från 2 år, men läkare kan skriva ut till yngre barn. Den har samma verksamma ämne som Forlax, men med lite andra hjälpämnen. Den kan fungera även om inte Forlax gör det.


    Tack! Ja förstoppningen är hemsk :(
Svar på tråden Tips till matschema till 7månaders med förstoppning