• Anonym (lookingoutattheworld)

Hur är det att bo i Vårberg (Stockholm)?

Hej, alla familjeliv:are!

Jag söker efter en lägenhet just nu då mitt nuvarande kontrakt går ut om någon månad. Jag har blivit kallad till en visning på en lägenhet nästa vecka som ligger i Vårberg en bit ut på tunnelbanans röda linje i Stockholm. Min plats nu är 21, så lite oklart hur bra chanser jag faktiskt har. Men hur som helst så är jag lite skeptisk mot just Vårberg då det går så många rykten om stället, men å andra sidan så behöver jag någonstans att bo och detta är ett korttidskontrakt vilket innebär att jag har kvar min kötid på bostadsförmedlingen och kan fortsätta leta efter något annat/bättre under tiden.

Min fråga till er är om det är någon här som har bott i alternativt bor i Vårberg och kan berätta lite? Eller som kanske har spenderat ganska mycket tid där åtminstone? Är det verkligen så illa som vissa rykten påstår och hur är det att faktiskt bo där om man håller sig lite på sin egen kant? Kan man känna sig någorlunda trygg när man ska hem på kvällen/helgen (jämfört med vad man skulle göra på något annat ställe, för helt trygg är man väl kanske aldrig längre)?
  • Svar på tråden Hur är det att bo i Vårberg (Stockholm)?
  • fornminne

Jag känner en som bor där och det är helt ok, inte alls så illa som ryktet säger. Men visst finns det problem. Nu ska han snart flytta därifrån. Som med andra områden med dåligt rykte är det väl okej att bo där ett tag, men kanske inte i längden eller låta sina barn växa upp där. Så du kan nog lugnt flytta dit om det bara är ett korttidskontrakt.

• Ed210

Jag kände till någon som bodde på Bogsätravägen rätt länge (i åratal), det gick bra.

• Anonym (S)

Skulle inte rekommendera någonting på Norsborglinjen efter Mälarhöjden, men det blir värre och värre ju längre ut du åker...

Men man behöver någonstans att bo, du nämner inte din ålder eller kön men jag som ung tjej skulle aldrig någonsin bosätta mig där en längre tid, men om jag verkligen skulle behöva så skulle det kännas bra om lägenheten låg på en till synes säker, stor och upplyst väg från t banan.

• Ed210

Om du måste ha en bostad, så måste du - vad är dina alternativ? Ett alternativ kan vara att pendla långt. Finns ju de som dagpendlar med SJ från Strängnäs, Västerås eller Nyköping, och detta utan att de lider utan tvärtom trivs utomordentligt bra med sina boplatser.

• Anonym (lookingoutattheworld)
    Anonym (S) skrev 2017-07-13 07:11:57 följande:

Skulle inte rekommendera någonting på Norsborglinjen efter Mälarhöjden, men det blir värre och värre ju längre ut du åker...

Men man behöver någonstans att bo, du nämner inte din ålder eller kön men jag som ung tjej skulle aldrig någonsin bosätta mig där en längre tid, men om jag verkligen skulle behöva så skulle det kännas bra om lägenheten låg på en till synes säker, stor och upplyst väg från t banan.

Jag bor i Skärholmen nu, och var lite skeptisk mot det innan jag flyttade hit. Men jag fick en tillfällig personalbostad här och har snart bott här i 1 ½ år och det har varit helt okej. Dock har jag inte varit ute speciellt mycket på sena kvällar och så och i mitt hyreshus har det varit väldigt lugnt då det bara är folk från sjukhuset som bor här. Så inget stök eller så alls. Men de få gånger jag har behövt gå från tunnelbanan och runt själva centrumet någon kväll så känns det ju inte roligt. Det har aldrig hänt något och jag har inte ens sett något stök, men det har mer varit själva känslan att behöva gå där själv.

Jag är tjej, snart 30, och var och kollade i området idag där den här eventuella lägenheten ligger. Såg då att från tunnelbanan och till porten så går man på ungefär två minuter, så det är väl bra i så fall, antar jag...
  • Ed210
    Anonym (lookingoutattheworld) skrev 2017-07-13 17:51:24 följande:
    .... Men de få gånger jag har behövt gå från tunnelbanan och runt själva centrumet någon kväll så känns det ju inte roligt. Det har aldrig hänt något och jag har inte ens sett något stök, men det har mer varit själva känslan att behöva gå där själv....
    Just den känslan kan man ha (omotiverat eller inte) vid alla möjliga tunnelbanestationer. Tycker spontant att man hör om mer stök längs södra delen av gröna linjen, faktiskt. Tjejer som blivit omkullknuffade i anslutning till buskage, osv. Men det är bara min bild efter att ha läst kvällsnyheterna i åratal.
  • Anonym (T)

En anhörig till mig bodde i Vårberg många år.

Verkade ganska så lugnt ändå.. Men blev rånad 2-3 gånger och då önskade vi verkligen att hon flyttade därifrån, vilket aldrig skedde...

• fornminne

Nu är det ju inte bara "gå hem själv sent" som är problematiskt, detta kan hända vid alla tunnelbanestationer. Det finns många andra problem i sämre områden. Mer stök och bråk, gäng som hänger i centrum även på dagen, skjutningar osv.

Men märker man inte av något sånt är det nog inte farligare att gå hem från Vårbergs tunnelbana än från Fruängens eller Hässelbys... Och det är ju betydligt stökigare inne i stan sena kvällar och nätter.

Vill man kunna göra vad man vill när man vill, är det dock att flytta ut på landet eller till ett lugnt villaområde som gäller. Håller man sig på sin kant i sämre områden händer oftast inget, men man blir ju mer begränsad. Där vi har vår sommarstuga (och dit fler och fler flyttar permanent), kan jag ta en promenad klockan två på natten om jag skulle vilja det, utan att vara det minsta orolig. Gå hem från bussen (ca 500 meter, genom lantligt och välmående område några mil från centrala Stockholm) är inga som helst problem. Så skulle jag aldrig resonera i en förort, eller för den delen kring T-centralen mitt i natten. Även om det självklart KAN hända något även där vi har sommarhus, men det kan det ju var som helst.

Svar på tråden Hur är det att bo i Vårberg (Stockholm)?