• Anonym (Velar)

Byta färg på garage, tips Tack!

Vi bor i ett brunt 70-tals tegelhus med garage & carport.

Garaget +carport behöver målas & vi ska byta färg antingen till svart eller något annat, vet bara inte till vad.

Någon med bra tips jag var inne på någon grå nyans men jag verkar inte få med maken på de. Nedansyns fasadens färg.

Liten del av garage/carport

• Svar på tråden Byta färg på garage, tips Tack!
  • Anonym (Velar)
    Tofflans skrev 2017-07-12 14:48:05 följande:

Nuvarande färg passar perfekt. Bättra på den.

Vill inte ha brunt, därav färgbyte. Svart eller annan färg?
  • NELJ

Jag röstar på svart! Skulle ni gå på någon färg skulle det konkurrera med teglet som är vackert i sig självt.

• Anonym (Velar)
    NELJ skrev 2017-07-12 14:58:12 följande:

Jag röstar på svart! Skulle ni gå på någon färg skulle det konkurrera med teglet som är vackert i sig självt.

Tack för tips

Skulle en grå nyans bli helfel tro?
  • NELJ
    Anonym (Velar) skrev 2017-07-12 15:00:24 följande:

Tack för tips

Skulle en grå nyans bli helfel tro?

Jag tror teglet ser mer varmrött ut mot svart, målar ni grått kan nog teglet se gråare ut. Dessutom ser det ut som om ni har svarta fönsterkarmar och andra trädetaljer som ett svart garage skulle matcha med.

Men är ni osäkra kan ni ju köpa en liten bruk grått och provmåla någon kvadratmeter. :)
  • Anonym (Velar)
    NELJ skrev 2017-07-12 15:09:04 följande:

Jag tror teglet ser mer varmrött ut mot svart, målar ni grått kan nog teglet se gråare ut. Dessutom ser det ut som om ni har svarta fönsterkarmar och andra trädetaljer som ett svart garage skulle matcha med.

Men är ni osäkra kan ni ju köpa en liten bruk grått och provmåla någon kvadratmeter. :)

Tusen tack för ditt svar, ska definitivt köpa en burk med färgprov!

Inte måste man väl checka med grannar innan man byter färg? Krävs ju inte bygglov.
  • NELJ
    Anonym (Velar) skrev 2017-07-12 15:15:13 följande:

Tusen tack för ditt svar, ska definitivt köpa en burk med färgprov!

Inte måste man väl checka med grannar innan man byter färg? Krävs ju inte bygglov.

Inom detaljplanelagt område brukar det krävas bygglov för att byta färg. Kolla med kommunen vad som gäller. Så länge ni inte tänker måla garaget chockrosa är det en väldigt okomplicerad process.
  • Anonym (Velar)
    NELJ skrev 2017-07-12 15:17:53 följande:

Inom detaljplanelagt område brukar det krävas bygglov för att byta färg. Kolla med kommunen vad som gäller. Så länge ni inte tänker måla garaget chockrosa är det en väldigt okomplicerad process.

Inget bygglov krävs
  • Lena

Tänk på att alla typer av färg inte kan målas på alla typer av färg så kolla upp det innan du köper färg.

• Anonym (L)

Någon ljusare variant i grått.

• Anonym (Nope)

Tyvärr Ts det är skitfult med grått och svart till brunt tegel. Det går inte att se dina bilder men vita nyanser och bruna nyanser brukar kunna bli fina till.

Svar på tråden Byta färg på garage, tips Tack!