• Anonym (:()

Blöder hela tiden...

Jag har haft problem med spottings i många år men nu har det eskalerat. Jag blöder kring ägglossning och ca 10 dagar innan mens så totalt 75% av tiden. Det är ofta rött blod, och så pass att jag måste ha trosskydd hela tiden.

Vad kan det bero på?

Har aldrig haft cellförändringar och kollades senast för ett år sedan. Är vaccinerad mot hpv och inte haft nya partners. Är kollad för könssjukdomar och aldrig haft någon. Har inte svamp eller konstig lukt eller något sånt där. Har fått barn så verkar ju inte kunna vara någon allvarlig hormonell obalans/klimakterie. Är 37 år. Ingen mensvärk att tala om.

Blödde även när jag var gravid.

Har inte lättare att blöda än andra människor annars, näsblod en gång om året max och sällan blåmärken.

Det har kollat hos gyn men de säger bara att de inte hittar något och tar cellprov som är negativt.

• Svar på tråden Blöder hela tiden...
  • Anonym (Nåt)

Kollat om du har myom? Hade en bekant som blödde konstant och hade 68 i hb till slut och det berodde på ett stort myom. Nåt är ju vajsing, man ska inte blöda så mycket nästan jämt. Behöver ju inte vara nåt farligt, men det vore ju bra få veta vad så du kan åtgärda det. Gör gyn inget gå privat.

Anonym (Nåt) skrev 2017-07-12 18:20:07 följande:

Kollat om du har myom? Hade en bekant som blödde konstant och hade 68 i hb till slut och det berodde på ett stort myom. Nåt är ju vajsing, man ska inte blöda så mycket nästan jämt. Behöver ju inte vara nåt farligt, men det vore ju bra få veta vad så du kan åtgärda det. Gör gyn inget gå privat.

Myom borde de väl sett på ultraljud? Det har gjorts. Jag har haft en cysta några ggr men de har försvunnit. Kan man missa myom på ultraljud? Hade så här både innan och efter bebis och då gjorde de ju ultraljud...

Jag har haft järnbrist men tagit tillskott och senast sade de att värdet såg okej ut. Fick det förmodligen efter graviditeten och det höll i sig ett tag efter så behöver inte vara något konstigt kanske?

Mm det börjar bli rätt jobbigt att ha det såhär, aldrig kunna vara naken och så, aldrig sova naken eller ha sex utan något under. Men de verkar inte ha någon mer idé hos gyn. Har gått privat också och hon upptäckte cystan sist men den försvann sedan.
  • Anonym (Nåt)
    Anonym (:() skrev 2017-07-12 18:27:48 följande:
    Myom borde de väl sett på ultraljud? Det har gjorts. Jag har haft en cysta några ggr men de har försvunnit. Kan man missa myom på ultraljud? Hade så här både innan och efter bebis och då gjorde de ju ultraljud...

Jag har haft järnbrist men tagit tillskott och senast sade de att värdet såg okej ut. Fick det förmodligen efter graviditeten och det höll i sig ett tag efter så behöver inte vara något konstigt kanske?

Mm det börjar bli rätt jobbigt att ha det såhär, aldrig kunna vara naken och så, aldrig sova naken eller ha sex utan något under. Men de verkar inte ha någon mer idé hos gyn. Har gått privat också och hon upptäckte cystan sist men den försvann sedan.
    Myom borde synts- om de kollade noga i alla fall. Ibland bara svischar de ju förbi för de har sin åsikt klar... Förstår att du är trött. Om ingen vill hjälpa så föreslår jag att du köper progesteronkräm och testar. Så mycket spottings kan bero på progesteronbrist också. Men jag hade ju stått på mig tills jag fick hjälp, tycker man är värd det!
    Anonym (Nåt) skrev 2017-07-12 18:31:32 följande:

Myom borde synts- om de kollade noga i alla fall. Ibland bara svischar de ju förbi för de har sin åsikt klar... Förstår att du är trött. Om ingen vill hjälpa så föreslår jag att du köper progesteronkräm och testar. Så mycket spottings kan bero på progesteronbrist också. Men jag hade ju stått på mig tills jag fick hjälp, tycker man är värd det!

Jag har fått prova något som jag tror var progesteron, provera hette det. Det var piller som jag skulle ta mellan ägglossning och mens och enligt gyn kunde jag inte blöda om jag tog dem. Men det gjorde jag ändå :S

Jag trodde man inte kunde bli gravid med progesteronbrist?

Jo jag har försökt stå på mig men det är svårt när de säger att de kollat allt... :/

Kanske ska prova söka i annat landsting om man kan göra det.
  • Emzzzan01

Är det mycket blod? Hur länge har du haft det? Du har inte sköra slemhinnor? Tänkte du har ju kollat upp dom ganska grundligt.

• Anonym (Nåt)
    Anonym (:() skrev 2017-07-12 18:44:45 följande:
    Jag har fått prova något som jag tror var progesteron, provera hette det. Det var piller som jag skulle ta mellan ägglossning och mens och enligt gyn kunde jag inte blöda om jag tog dem. Men det gjorde jag ändå :S

Jag trodde man inte kunde bli gravid med progesteronbrist?

Jo jag har försökt stå på mig men det är svårt när de säger att de kollat allt... :/

Kanske ska prova söka i annat landsting om man kan göra det.
    Jag har tatt Provera för att skjuta på mensen, men fick den ändå så det är ingen medicin jag litar på. Vid progesteronvärde under 20 en vecka efter förmodad äl har man inte haft äl, vid mellan 20-30 är det lite lågt och det kan orsaka missfall ifall man har brist. Men gravid kan man bli bara man haft äl så. Prova nån annanstans du!
    Emzzzan01 skrev 2017-07-13 19:11:45 följande:

Är det mycket blod? Hur länge har du haft det? Du har inte sköra slemhinnor? Tänkte du har ju kollat upp dom ganska grundligt.

Mja så trosskydd behövs. Ibland kan det se ut som sparsam mens om jag torkar mig (rött blod) men oftast bara någon liten fläck i trosskyddet. När jag har vanlig mens behövs ju mer skydd. Jag vet inte om slemhinnorna. Jag blöder inte näsblod så ofta så där är de inte sköra iaf.

Sedan blir det varje månad oavsett om jag har mycket sex eller inte så känns inte som fysiskt slitage.
    Anonym (Nåt) skrev 2017-07-13 19:52:06 följande:

Jag har tatt Provera för att skjuta på mensen, men fick den ändå så det är ingen medicin jag litar på. Vid progesteronvärde under 20 en vecka efter förmodad äl har man inte haft äl, vid mellan 20-30 är det lite lågt och det kan orsaka missfall ifall man har brist. Men gravid kan man bli bara man haft äl så. Prova nån annanstans du!

Mm jag får göra det. Har blivit gravid flera ggr de senaste 15 åren men inte fått något missfall.
  • Emzzzan01

Jag tycker att du ska söka dig privat, mellanblödningar är väldigt jobbigt. Sen att man blir orolig också.

När och var ska jag söka vård för mellanblödningar?

Kontakta en vårdcentral eller gynekologisk mottagning om något av följande stämmer in på dig:

Du har upprepade blödningar när som helst under menscykeln.

Du blöder under vaginala samlag eller kort efter vaginala samlag.

Du har använt samma preventivmedel med hormoner i mer än tre månader och har mellanblödningar.

Du har kommit i klimakteriet, din mens har upphört helt under minst ett år och du har fått en blödning som liknar mens.

Du har haft oskyddat sex med någon och kan ha fått en könssjukdom.

Stå på dig!!!

• Emzzzan01

Du har säkert läst alla punkter jag posta innan, men att du blöder 75% då måste du få nån som tar dig på allvar.

Hoppas allt går bra

Svar på tråden Blöder hela tiden...