• cameleon

Förskolor nära Öster mälarstrand Västerås

Jag skall snart flytta till Västerås men känner inte till så många områden. Skall flytta till Öster mälarstrand och nu är jag på jakt efter en förskola i närheten, blir det Viksäng då? Vad jag har förstått så har dom flera.. Har hört att det finns en på Lillåudden också men det kanske inte ligger nära Öster mälarstrand?

Hur fungerar det i Västerås, ställer man sig i kö via kommunen eller hör man av sig till förskolorna direkt? Brukar det vara väldigt långa köer?
    Min dotter är ett år nu så hon skall inte börja riktigt än.

Bomba mig gärna med tips på förskolor skapligt i närheten och hur det går till. 

Tack för förhand Skrattande

• Svar på tråden Förskolor nära Öster mälarstrand Västerås
  • Vet hur det känns

Hej Vet inte vilken som ligger närmast.. kolla goggle :) du ställer dig i kö hos kommunen och inom 3 får du plats. Är det en privat fsk så ringer/mailar du direkt dit för att ställa dig i kö

Det kan vara mycket barn så att man inte får den förskola som man valt som 1 val

• cameleon

Nu har jag hittat tre förskolor som jag är intresserad av:
    Lillängens (Viksäng)
    Fyrtornets (Lillåudden)
    Emilia Öst

Någon som har sina barn där och kan berätta lite mer?

• fjanten

Vi ställde våra barn på kö till tre alternativ när de föddes. Har ännu inte kommit in på något av alternativen (äldsta är född december 2015). Så vi tänker att när han kommer in på något av våra alternativ så får han börja på förskolan, och sen hoppas vi på att hans syster kommer in med syskonförtur... Vet inte hur länge till vi får vänta innan han får plats Tänkte bara så att ni ställer in er på att det kan ta lite tid!

• cameleon
    fjanten skrev 2017-07-16 15:00:26 följande:

Vi ställde våra barn på kö till tre alternativ när de föddes. Har ännu inte kommit in på något av alternativen (äldsta är född december 2015). Så vi tänker att när han kommer in på något av våra alternativ så får han börja på förskolan, och sen hoppas vi på att hans syster kommer in med syskonförtur... Vet inte hur länge till vi får vänta innan han får plats Tänkte bara så att ni ställer in er på att det kan ta lite tid!

Aha..!
    Då skall jag ställa henne i kö på en gång! Tack för svar :)

Om vi väljer en privat förskola, tror du det kan gå snabbare då?
  • fjanten
    cameleon skrev 2017-07-16 15:58:33 följande:

Aha..!

Då skall jag ställa henne i kö på en gång! Tack för svar :)

Om vi väljer en privat förskola, tror du det kan gå snabbare då?

Jag kan absolut tänka mig det! En kompis fick in sin son på en privat fsk inom en månad när det började krisa, men det blev en bit ifrån där de bor dock... Men se till att ställa dottern i kö så snart som möjligt. Det kan ju vara så att just de förskolorna vi valt är populärare än genomsnittet, jag vet inte. Vi bor på Stohagen (vasastan) och har ställt barnen i kö på tre förskolor innanför cityringen.

Be att få besöka förskolorna också så att du har lite mer koll på vad du ställer barnet i kö på. Jag har besökt kanske 12 förskolor och många har definitivt inte varit ställen där jag vill att mina ungar ska vara!
  • cameleon
    fjanten skrev 2017-07-16 16:09:03 följande:
    Jag kan absolut tänka mig det! En kompis fick in sin son på en privat fsk inom en månad när det började krisa, men det blev en bit ifrån där de bor dock... Men se till att ställa dottern i kö så snart som möjligt. Det kan ju vara så att just de förskolorna vi valt är populärare än genomsnittet, jag vet inte. Vi bor på Stohagen (vasastan) och har ställt barnen i kö på tre förskolor innanför cityringen.

Be att få besöka förskolorna också så att du har lite mer koll på vad du ställer barnet i kö på. Jag har besökt kanske 12 förskolor och många har definitivt inte varit ställen där jag vill att mina ungar ska vara!
    Det är så jag känner också, jag vill absolut inte att min dotter skall hamna på vilken fsk som helst bara för att det går snabbare! Jag är ganska dålig på områdena i Västerås, vi har varit runt på visningar (av bostad) på olika ställen och flera områden är inte aktuella. Det är svårt det här men nu har vi ju i alla fall fixat boende.
    Skall nog kolla upp några privata alternativ också :)
  • asdfgh

Kösystemet i Västerås fungerar som så att om två barn önskar börja samma datum och det ena har längre kötid får det barnet platsen. Önskar barnet med kortare kötid börja dagen innan får det barnet platsen. Vi har valt att sätta startdatum tidigare än vi egentligen velat ha platsen (25e juli för barnet som började i augusti resp 27e december för barnet som började i januari) för att försäkra oss om att få förstahandsvalet. I vårt fall har det nog inte gjort så mycket skillnad då förskolorna haft platser.

Man söker alltid via kommunen men privata förskolor kan även ha en egen kö så att man måste ställa sig i bägge.

Har tyvärr inga personliga erfarenheter av någon av förskolorna. Har för mig att ett par kompisar blev tilldelade Fyrtornet när den var nyöppnad (2011?) och att de var nöjda under det halvår barnet gick där innan de fick plats på närmare håll. Är det förskolan de pratade om var väl gården inte någon höjdare eftersom marken där tidigare varit svårt förorenad men som sagt var det rätt länge sen så jag är inte helt säker på namnet. Den låg på Lillåudden iaf.

Svar på tråden Förskolor nära Öster mälarstrand Västerås