• Äldre 13 Jul 18:55
    63839 visningar
    48 svar
    48
    63839

    Hur stor är min chans att komma in på universitetet som reserv?

    Hej!
    Jag har sökt en universitetsutbildning till hösten och idag kom beskedet om man blivit antagen eller ej. Jag kom in på mitt andrahandsval och blev reserv på mitt förstahandsval, tackade ja till båda för att vänta och se vad som händer efter urval 2. Dock hamnade jag på reservplats 67 på mitt förstahandsval vilket känns lite väl långt bak i kön för att jag ska kunna ta mig in. Utbildningen har cirka 110 platser. Vad tror ni om mina chanser att komma in på urval 2, är det helt kört? Ni som blivit antagna som reserver, berätta gärna hur det gick för er och vilken reservplats ni hade!

  • Svar på tråden Hur stor är min chans att komma in på universitetet som reserv?
  • Äldre 13 Jul 18:59
    #1

    Hur många blev antagna i din urvalsgrupp?

  • Äldre 13 Jul 19:01
    #2

    40

  • Äldre 13 Jul 19:03
    #3
    Dixie skrev 2017-07-13 18:59:14 följande:

    Hur många blev antagna i din urvalsgrupp?


    40
  • Anonym (Ida)
    Äldre 13 Jul 19:14
    #4

    Reservplats 67 av 40 låter tyvärr väldigt kört. Jag hamnade på reservplats 7 av 33 (högskolekvoten) och jag räknar inte med att komma in.

  • Anonym (Qwert­y)
    Äldre 13 Jul 19:38
    #5
    nibor94 skrev 2017-07-13 19:03:58 följande:

    40


    Du får allt jag äger och har om du kommer in.
  • Anonym (PLigg­)
    Äldre 13 Jul 19:41
    #6

    Tyvärr väldigt liten chans. De val du har är nog att antingen börja på ditt andrahandsval, ELLER att vänta ett år, plugga stenhårt och fokuserat som fasiken, skriva högskoleprovet för säkerhetsskull, och sedan söka in igen på ditt förstahandsval (och andra för säkerhetsskull) på både dina högskolepoäng och dina betyg.

  • Äldre 13 Jul 20:46
    #7

    Fanns 5 platser och hade reservplats 15, 1 antagen inom min antagningsgrupp efter 2:antagningen. Gick på ett reservupprop men kom inte in. Exakt 2 veckor in på terminen ringde skolan och sa att jag va antagen och om jag ville ha platsen så var jag tvungen att vara på plats dagen efter, va på sh. De ringde vid 4 på dagen och började 9 dagen därpå, fattade typ inte förrän terminen va slut att jag faktiskt kommit in. Ibland kan man ha tur. Vet en som kom in på liknande sätt på juristutbildningen på su, hon hade reservplats 200 (första antaget)nått (kom in någon vecka efter terminsstart) och en annan jag känner hade reservplats 93 efter andra antagningen och va få antagna ur hennes grupp också, var förskolelärarprogrammet på su.

  • Äldre 13 Jul 21:34
    #8
    Griseknoen35 skrev 2017-07-13 20:46:41 följande:

    Fanns 5 platser och hade reservplats 15, 1 antagen inom min antagningsgrupp efter 2:antagningen. Gick på ett reservupprop men kom inte in. Exakt 2 veckor in på terminen ringde skolan och sa att jag va antagen och om jag ville ha platsen så var jag tvungen att vara på plats dagen efter, va på sh. De ringde vid 4 på dagen och började 9 dagen därpå, fattade typ inte förrän terminen va slut att jag faktiskt kommit in. Ibland kan man ha tur. Vet en som kom in på liknande sätt på juristutbildningen på su, hon hade reservplats 200 (första antaget)nått (kom in någon vecka efter terminsstart) och en annan jag känner hade reservplats 93 efter andra antagningen och va få antagna ur hennes grupp också, var förskolelärarprogrammet på su.


    Oj, så pass! Kanske finns lite hopp då. Ställer in mig på att inte komma in så får jag bli positivt överraskad sen isåfall :) 
  • Äldre 14 Jul 16:17
    #9

    Vad tror ni om man står reserv 9 nu efter första antagningen och det är 14 i gruppen?

  • Anonym (Qwert­y)
    Äldre 14 Jul 16:22
    #10
    Ju342 skrev 2017-07-14 16:17:03 följande:

    Vad tror ni om man står reserv 9 nu efter första antagningen och det är 14 i gruppen?


    Jag säger, hoppas att du har ett andrahandsval. Annars har du en termin-ett år på dig att plugga till högskoleprovet!
Svar på tråden Hur stor är min chans att komma in på universitetet som reserv?