• Anonym (Fröken Anna)

en bra förskollärare`?

Är nyexaminerad förskollärare och börjar snart arbeta på en förskola. Nyfiken på era erfarenheter som föräldrar med barn i förskolan!

Vad utmärker en bra förskollärare? Vad tänker ni? 

Har ni några tips på något man kanske absolut inte ska göra?

• Svar på tråden en bra förskollärare`?
  • kaffe

Presentera dej alltid för föräldrar du inte träffat. Det är inte självklart att alla gör det. Börja där så har du vunnit mycket.

• Lena

Kom ut i hallen och möt alla barn som kommer på morgonen.

• Anonym (Fröken Anna)

Tack! Fler förslag och tankar?

• Guldbarb

Det handlar mycket om att anpassa sig till föräldrar och barn då alla har olika behov. Var lyhörd och lär känna barnen "Idag ska vi till lekplatsen xxx som du tyckte var så roligt!" Det ger mycket för både barn och föräldrar och ger samtidigt föräldrar en liten inblick i vad som ska göras under dagen :) (att möta i hallen är tex en sådan sak jag inte tycker krävs då jag gärna gör ordning min son i lugn och ro innan vi går in :P)

• kaffe

Säg alltid hej då till barnet som ska hem. Ta initiativet själv och informera föräldern om hur dagen varit. Det räcker oftast med att säga att i dag har x ätit bra vid alla målen. X sov lite dåligt på vilan. För övrigt har x varit pigg och glad hela dagen. Går på en minut, men gör att man känner att förskolläraren har koll. För dom lite större barnen räcker det oftast att säga att allt varit bra i dag. När dom närmar sej förskoleklassen är man inte lika noga med detaljer.

Svar på tråden en bra förskollärare`?