• puteL

Yr och svimfärdig, hjälp!

Tjena! Jag är en 23 årig tjej som har gjort en Ivf, av den Ivf'en blev jag överstimulerad men också gravid ????????. Blev inlagd på sjukhus då jag fick vätska i livmodern, buken, under lungan osv. När det la sig och jag precis kommer upp från sängliggandet får jag åka in akut pga smärtor i magen. Det visade sig att jag har massor av cystor på äggstockarna varav tre stycken var 6cm var. Blev akut opererad på natten för att den vänstra äggstocken hade vridit sig 180 grader. När den va klar tvingade jag hem mig och två dagar efter det (alltså igår) va det dags för vårt planerade ultraljud. En special läkare kollade på mig och sa att allt börjar se mycket bättre ut, gav mig socker drop och jag sa att jag ville hem. MEN. Jag mår som en åsna.. Mår illa, yr och framförallt svimfärdig hela dagarna. Äter, sover, dricker och tar tabletter jag fått utskrivna men det hjälper inte, jag är sängliggandes och kan inte göra ett skit. Sambon får ta allt, städa, laga mat, hundarna och servera mig. Är bara i V. 7+3 ????

Vad ska jag göra? Varför mår jag såhär när mina prover ser nästan normal ut?? HJÄLP!!

• Svar på tråden Yr och svimfärdig, hjälp!
  • Anonym (bltr)

Har de kollat ditt blodtryck?

Du borde nog kontakta vården igen, så att de ka se efter varför du mår som du gör och om det finns något man kan göra åt saken.

• EpicNurse

För att du är gravid ;)

Skämt åsido. Det är antagligen pga graviditeten. Man mår ofta som sämst de första månaderna! Klart att det kan vara något annat också men det är väldigt sannolikt att det är för att du är gravid. Man känner sig mer eller mindre skitbakis hela dagarna de första månaderna!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse

Det är vanligt att man ligger lågt i blodtryck när man är gravid, ffa i tidig graviditet. Det är inte farligt men jobbigt eftersom det påverkar hur man lever sitt liv. Man får tänka på att dricka ordentligt (så ordentligt man kan), och äta salta saker (kex, chips osv). Lågt blodtryck ger symtom som yrsel, att man känner att man kommer svimma och förstärkt illamående.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • puteL

Ja dom har kollat alla mina värden och dom ser okej ut, puls och blodtryck också.

Jag har också adhd och med det kommer en stor rastlöshet men också behovet av att vara kreativ som jag nu också får stå ut med att inte kunna mätta = frustration!!

Jag tycker alla gravida kvinnor borde få medalj, en betald betjänt och alla önskningar besannade ????????

Svar på tråden Yr och svimfärdig, hjälp!