• Anonym (Vad?)

Hög sänka?

Kan man ha en hög sänka utan att det finns en orsak?
    Min far har just nu en sänka på över 100, i över ett års tid har den som lägst legat på runt 40.
    Läkarna har gjort en massa undersökningar och tagit en massa prover. Sist hade han ett avvikande värde på levern och har gjort ultraljudsundersökning av den men inte fått något svar än. De har tidigare gjort någon röntgenundersökning av buken men fann inget fel då. 

Någon som har koll på vad det kan bero på att sänkan är så hög?

• Svar på tråden Hög sänka?
  • Mascaraklumpar

i en tiondel av alla fall finns det ingen bakomliggande sjukdom när sänkan är över 100. Ju fler utredningar man gör utan att hitta något, desto större blir förstås sannolikheten att ingenting är fel.

Har han några symptom?

• Anonym (Vad?)
    Mascaraklumpar skrev 2017-07-13 23:43:19 följande:

i en tiondel av alla fall finns det ingen bakomliggande sjukdom när sänkan är över 100. Ju fler utredningar man gör utan att hitta något, desto större blir förstås sannolikheten att ingenting är fel.

Har han några symptom?

Han kanske är den där tiondelen då.

Svårt att säga om han har symptom. Han har haft så ont i ryggen att han kräkts några gånger. Gått ner lite i vikt.
  • Anonym (Vad?)
    Anonym (L) skrev 2017-07-14 11:04:54 följande:

Kan vara en infektion.

Absolut, frågan är bara vad för infektion.
  • Emzzzan01

Vad var det för avikade med levern?

ont i ryggen? Jag antar att dom kollat njurarna.

Nått i magen? Med tanke på att han kräks. Är hängig? Feber?

• Anonym (K)

Jag tänkter pankreas jag.

Precis så hade min svärmor.

• Anonym (Dr A)

Pratar vi nu om sänka (SR) eller snabbsänka (Crp)? Sänka är förhöjd vid kroniska inflammationer som tex:

- Rheumatiska sjukdomar (Polymyalgia reumatica, Rheumatoid artrit, Psoriasisartrit, SLE och olika vaskulitsjukdomar)

- Inflammatoriska tarmsjukdomar (Ulcerös Colit, Crohns sjukdom)

- Hematologiska sjukdomar (lymfom, myelom, KLL, KML...)

- Tumörsjukdomar av alla former

En väldigt vanlig orsak till hög sänka i den nivån hos äldre än 50-åringar är Polymyalgia rheumatica - om man inte hittar någon tumörsjukdom. En annan är myelom.

• Anonym (Vad?)
    Emzzzan01 skrev 2017-07-14 15:58:41 följande:

Vad var det för avikade med levern?

ont i ryggen? Jag antar att dom kollat njurarna.

Nått i magen? Med tanke på att han kräks. Är hängig? Feber?

Läkaren skrev bara i brevet han fick hem att det var avvikande leverprov, men inte vad. Ont i ryggen klagar han på, mellan skulderbladen men han tror själv att det är för att han sitter stilla för mycket. Inget ont i magen, inte hängig och ingen feber. Dock tröttare än vanligt. 
    Mest småkrämpor som han själv bortförklarar med åldern. Det är minsann inget fel på honom, han är mest irriterad att läkarna vill göra massa undersökningar för han är ju frisk och ska leva tills han blir 90 ;)

Vi barn är lite mer oroliga dock. 
  • Anonym (Dr A)

Typiska tysta tumörsjukdomar utan specifika symptom är dels pankreascancer/bukspottkörtelcancer, dels gallgångscancer.

Hos kvinnor även äggstockscancer.

• Anonym (Dr A)
    Anonym (Vad?) skrev 2017-07-14 17:27:00 följande:

Läkaren skrev bara i brevet han fick hem att det var avvikande leverprov, men inte vad. Ont i ryggen klagar han på, mellan skulderbladen men han tror själv att det är för att han sitter stilla för mycket. Inget ont i magen, inte hängig och ingen feber. Dock tröttare än vanligt. 

Mest småkrämpor som han själv bortförklarar med åldern. Det är minsann inget fel på honom, han är mest irriterad att läkarna vill göra massa undersökningar för han är ju frisk och ska leva tills han blir 90 ;)

Vi barn är lite mer oroliga dock. 

Vid förhöjda leverprover bör man se till att undersöka om det är bukspottskörtelcancer eller gallgångscancer. Ryggsmärta är ett extremt vanligt symptom vid bukspottskörteln. Ibland behöver man göra MRCP över pankreas och gallgångar. Båda cancerformerna har dock en extremt dålig prognos. Jag är onkolog.
Svar på tråden Hög sänka?