• Anonym (Försenad)

Vad händer om missar jobbet i två dagar

Jag och min familj var på semester i maj. Hemresan var på lördagen och både jag och min man skulle jobba på måndagen. Flyget blev inställt och det enda de kunde erbjuda var hemresa tre dagar senare. Vi skulle alltså missa två arbetsdagar. Vi bokade själva om med samma flygbolag till en annan flygplats 50 mil hemifrån och hyrde bil och körde hem- på söndagen och kunde då jobba på måndagen.

Jag har nog i min enfald trott att vi skulle få ersättning för hyrbil och våra omkostnader för hemresan. Men det verkar inte helt självklart.

Nu undrar jag vad som händer om mAn uteblir från sitt arbete i två dagar utan godkänd semester ? Löneavdrag naturligtvis .. Men är det grund för uppsägning ?

• Svar på tråden Vad händer om missar jobbet i två dagar
  • Queennr1

Självklart får man inte sparken för en sådan sak, men detta hände i Maj, så vid det här laget borde du ju veta hur arbetsgivaren reagerade?

• Anonym (Försenad)

Men jag hann ju i tid för jag tog mig hem själv.

• Anonym (Varför?)
    Anonym (Försenad) skrev 2017-07-14 09:42:54 följande:

Jag och min familj var på semester i maj. Hemresan var på lördagen och både jag och min man skulle jobba på måndagen. Flyget blev inställt och det enda de kunde erbjuda var hemresa tre dagar senare. Vi skulle alltså missa två arbetsdagar. Vi bokade själva om med samma flygbolag till en annan flygplats 50 mil hemifrån och hyrde bil och körde hem- på söndagen och kunde då jobba på måndagen.

Jag har nog i min enfald trott att vi skulle få ersättning för hyrbil och våra omkostnader för hemresan. Men det verkar inte helt självklart.

Nu undrar jag vad som händer om mAn uteblir från sitt arbete i två dagar utan godkänd semester ? Löneavdrag naturligtvis .. Men är det grund för uppsägning ?

Men varför ringde du inte din arbetsgivare och förklarade läget? Och har ni ingen försäkring?
  • Queennr1

Och du grubblar på detta flera månader senare?

Men svaret är att man givetvis inte får sparken för detta.

Är det ett argument du försöker använda till försäkringsbolaget ? Att du skulle fått sparken om du ej tagit dig hen i tid!

• Frontline

Men hallå arbetsgivaren är ju inte längre bort en ett samtal, varför ringde ni inte bara och sa att tyvärr vi kommer inte på måndag då flygplanet blev inställt?

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • trappstege

Kolla hemförsäkringen, kolla om Visa-kortet (eller liknande) som användes för att betala resan ger något. Kolla konsumentupplysning om ersättning från flygbolaget - EU ställer krav sedan något år sedan.

• Anonym (Försenad)

Hade vi inte kunnat ta oss hem själva i tid - hade vi naturligtvis försökt ordna det med våra arbetsgivare.

Det jag undrar över är hur det räknas rent arbetsrättsligt.

• Anonym (Klara)
    Anonym (Försenad) skrev 2017-07-14 10:02:36 följande:

Hade vi inte kunnat ta oss hem själva i tid - hade vi naturligtvis försökt ordna det med våra arbetsgivare.

Det jag undrar över är hur det räknas rent arbetsrättsligt.

Och det har du inte kunnat fråga på din arbetsplats, du har haft gott om tid på dig...

Nej, man blir inte uppsagd om man ringer och berättar att man inte kan komma hem pga inställt flyg.
  • linani

Nej, det hade inte varit grund för uppsägning.

Visst, olovlig frånvaro i sig kan vara ett skäl att säga upp en anställd. Men då ska det vara i betydligt större omfattning än två dagar. I detta fallet fanns det även en rimlig och bevisbar orsak till frånvaron.

Arbetsgivaren kan dessutom inte bara säga upp en person på grund av frånvaron, utan har först ett ansvar att ta redo på vad den beror och försöka åtgärda problemet.

I detta fallet hade ju situationen också kunnat lösas enkelt med att kontakta sin arbetsgivare och ta ut extra ledighet i form av semester, tjänstledighet, etc.

• M1rella

Jag råkade ut för det en gång, missade gick bara en dag. Men ringde till jobbet och så som det var. Var inte myclet jag kunde göra åt saken så jag var utomlands. Fick ta av min intjänade flextid de timmarna jag missade. Hade jag inte haft för hade jag fått ta en semesterdag eller helt enkel tjänstledigt utan lön den dagen. Inga problem alls.

• Anonym (Gått bra)

Jag har provat det 3 gånger.

Första gången funkade inte ett tågbyte så jag hann inte hem i tid för mitt pass inom hemtjänsten - ringde och de fick fixa en vikarie. Var timanställd och missade 6 timmars lön samt ett par sura kommentarer från kollegor att jag inte planerade med mer tid.

2 gånger har flyg blivit försenade så jag missat en dag, en gång så att jag kom så sent till Arlanda att inga tåg gick och en gång var själva flyget försenat. Ringt jobbet och tagit det som flex/semester, inga problem alls.

Eftersom jag reser rätt mycket och till länder där risken för matförgiftningar och liknande är högre, brukar jag söka semester när jag kommit hem. För att jag inte riktigt vet om jag är i skick att jobba, men har nästan alltid varit det.  

Svar på tråden Vad händer om missar jobbet i två dagar