• Magdaaa

Ta körkort sent? Automat? Hur mycket övningsköring tror ni behövs?

Hej hej!Solig

Är 31 år och bott centralt hela mitt vuxna liv,därför inte känt nåt större behov av körkort då jag promenerat till jobb ev åkt buss.

Men nu är jag gravid med första barnet och vi har kollat på hus lite längre från stan, ca 20-30 min med bil och sämre bussförbindelser.
    Är lite stressad över det här med körkort och skaffa barn, känns som man skulle tänkt på det tidigare, såklart Gråter

MEN, till min fråga, ni som skaffat körkort, speciellt ni som skaffat lite senare, hur lång tid har ni övningskört osv?

Jag har inte övningskört alls sen jag var 18, och då bara ett par gånger.
    Men min ljusa förhoppning ( eller lite naiv) var att jag tänkte börja övningsköra nu med min sambos automatbil, så intensivt som det går, och försöka mig på en intensivkurs innan februari (då barnet beräknas komma).

Tror ni det låter jätteoptimistiskt och dumt eller kan man klara sig om man lägger i en högre växel?Tyst Eller tror ni att jag är för gammal och dålig på bilkörning för att lägga upp en sån snabb plan?Drömmer

Och är det dumt med automatkörkort? Min sambo har en sån bil och jag vill ha en sån, och tycker manuellt verkar så krångligt och är rädd jag ger upp då.

Hoppas på nåt litet svar här av nån! Hjärta

• Svar på tråden Ta körkort sent? Automat? Hur mycket övningsköring tror ni behövs?
  • Mira76

Det är väl inte orealistiskt. Det klarar du säkert. Och vill du köra automat, så gör det. Det är ju enklare.

• Nicco123

Jadå det är långt till februari!

Kör manuell på körskola/intensivkurs och automat med din sambo så kan du säkert köra upp med manuellt men tycker du det är svårt att köra manuellt så strunta i det.

• LillaJag06

Set hinner du!
    Jag skrev in mig i skolan i februari och bf i juli.
    Började köra automat och skulle ha hunnit om det inte vore för att transportstyrelsen ville jävlas lite så jag fick inte mitt tillstånd förrän i mitten på maj.
    Hade jag börjat köra när det var planerat hade jag varit klar nu men jag har så mycket sammandragningar och jobbig foglossning så vi tar det sista när bebisen är född och vi är "stabila" igen.
    Har ett barn på 3 år också.
    Plugga samtidigt som du kör så kommer det gå mycket enklare.

• Solarn

Jag var i din ålder när jag tog körkort, tog 4 månader ungefär fast jag körde manuellt då. Så du har gott om tid.

• KCL

Jag var 27 år när jag tog körkortet. Jag körde privat med min man lite grann och tog väl ca 20 körlektioner (har jag för mig) på körskola. Valde manuell för resonerar att det är bättre att jag kan köra alla bilar än bara vissa. Ska jag ändå övningsköra så kunde jag ju ge mig på allt Jag skrev in mig i oktober och tog körkortet i januari.

Du fixar det

• TutTutan

Hej! Jag hade aldrig kört förut när jag började på bilskola för att ta automatkort. Det tog mig 2,5 månader att bli redo för uppkörning och teoriprov.

Klarade allt på första försöket.

Antar att jag är normalbegåvad men har lite svårt att komma ihåg skrift och att tillgodogöra mig vad jag läser men det har gått så bra.

4 fel på teoriprovet och prickfri uppkörning.

Sex lektioner på bilskola och resten körning hemma.

Du klarar det här galant! ??????????

• John22

Skaffa manuellt. Det är lite (lite) krångligare att lära sig, men man får otroligt mycket mer kontroll över bilen.

Svar på tråden Ta körkort sent? Automat? Hur mycket övningsköring tror ni behövs?