Flera av mina vänner skaffade jag i vuxen ålder. Oftast via jobbet men även via andra aktiviteter. När jag träffar någon jag klickar med och som jag vill bli vän med så brukar jag säga det, fråga om vi ska fika eller något eftersom jag tycker att hen är kul att vara med. Om personen tycker detsamma brukar det inte vara några större problem att bli vänner, men det beror kanske på vad det är man söker? Jag har en del vänner redan, jobbar heltid, har två barn och hus och min fritid är ju inte obegränsad så jag skulle inte ha tid att skaffa en vän som behöver umgås varje vecka. Men om det dyker upp en person som jag tycker är spännande och som jag vill ha i mitt liv så har jag inga problem med att skaffa fler vänner.
Mina bästa tips för att träffa folk är att gå på evenemang på t.ex. kulturhus eller bibliotek, starta eller gå med i en bokcirkel, gå en kvällskurs eller, kanske det bästa tipset av allt, bjud folk på fest/middag/whatever. Bjud in ett gäng människor som du känner, halvkänner eller inte känner men som du vill lära känna och kalla det för en Lära-Känna-Middag? I gruppen Heja livet! på Facebook är det en del folk som annonserar efter vänner, kanske kan du prova där?