• tuntemattomana

Hur fick ni nya vänner i vuxen ålder?

Ni som träffat nya vänner i vuxen ålder, hur gjorde ni det?
    Sökte ni aktivt? Blev det bara så eller tänkte ni, aha den där ska jag bli kompis med?
    Hur gör man? :O
    Era bästa tips, tack!

Och en till fråga, hur gör man för att "ta sig in i" ett kompisgäng när man är kompis med en av dem?

• Svar på tråden Hur fick ni nya vänner i vuxen ålder?
  • Vickan I

Kan du inte bara fråga kompisen du har om du kan få hänga med hen och hens kompisar på något de planerat att göra. Då får du chans att träffa och lära känna dem andra och se om ni verkar gilla varann. Efter det blir det en mer naturlig ingång att sedan bjuda över gänget till dig på ex middag, spelkväll eller vad som.

• Carambolan

Om jag tänker på de vänner jag fått i vuxen ålder (efter universitetet typ) så har de kommit antingen från jobbet, genom barnen (föräldrar till barn som mina barn lekt med eller gått i förskola med) eller genom föreningsliv.

• Anonym (Lissa)

Det har inte gått alls, jag är en 34 årig kvinna med få vänner.

Jag har försökt det mesta, genom skola och förskola, jobb. Men det är svårt för i vuxen ålder har alla sina vänner "färdiga" och släpper inte in någon ny.

Jag har även testat appen GoFrendly, har pratat med några men utan resultat.

Jag har nästan accepterat läget.

Jag förstår inte varför detcska vara så svårt, jag är social, ser bra ut ja jag vet inte.

• tuntemattomana

tack för svaren. Har hintat om att jag gärna hänger på när min kompis ska vara med "gänget" men hon har pratat bort det..vi är inte jättetighta så jag vill inte vara för "på" heller.
    vi ska iaf ses en sväng snart och då kan jag ju fråga om hennes vänner vill med..
    annars, tycker ni att jag kan bjuda över gänget hem till mig ändå alltså?
    jag har träffat dem och de var trevliga men det var typ ett halvår sen..

carambolan, vad är det för föreningsliv?

• Carambolan
    tuntemattomana skrev 2017-07-16 18:23:28 följande:

carambolan, vad är det för föreningsliv?

Har varierat lite med åren Just nu är jag aktiv i ett politiskt parti och i en friluftsförening. Har också vänner kvar sedan tidigare engagemang i brädspel, scouting och gymnastik.
  • Clotilda

Flera av mina vänner skaffade jag i vuxen ålder. Oftast via jobbet men även via andra aktiviteter. När jag träffar någon jag klickar med och som jag vill bli vän med så brukar jag säga det, fråga om vi ska fika eller något eftersom jag tycker att hen är kul att vara med. Om personen tycker detsamma brukar det inte vara några större problem att bli vänner, men det beror kanske på vad det är man söker? Jag har en del vänner redan, jobbar heltid, har två barn och hus och min fritid är ju inte obegränsad så jag skulle inte ha tid att skaffa en vän som behöver umgås varje vecka. Men om det dyker upp en person som jag tycker är spännande och som jag vill ha i mitt liv så har jag inga problem med att skaffa fler vänner.

Mina bästa tips för att träffa folk är att gå på evenemang på t.ex. kulturhus eller bibliotek, starta eller gå med i en bokcirkel, gå en kvällskurs eller, kanske det bästa tipset av allt, bjud folk på fest/middag/whatever. Bjud in ett gäng människor som du känner, halvkänner eller inte känner men som du vill lära känna och kalla det för en Lära-Känna-Middag? I gruppen Heja livet! på Facebook är det en del folk som annonserar efter vänner, kanske kan du prova där?

• hundtok

De flesta via min hobby. Några via jobb och barnens kompisar. Grannar.

• Trollet345

Hej.
    Enig med dig Anonym (lissa) att det är svårt få nya vänner i vuxen ålder.
    Om man inte får det via jobb eller genom barnen vill säga.
    Själv ganska nyinflyttad i stan där jag bor och är en social person och inte rädd för att ta kontakt med människor. De flesta knackar ju inte på hos sina grannar eller går ut själv en fredag eller lördagskväll.. När man fyllt 40 är det mycket svårare.
    Funderar själv på hur jag skall gå till väga för att lära känna nya människor.

Svar på tråden Hur fick ni nya vänner i vuxen ålder?